Engagemang
Ur boken “taktiksnack” av Riksidrottsförbundet
Engagemang är idrottsföreningens bränsle. Människor söker sig dit frivilligt för att utöva sitt intresse tillsammans med andra. En stor och svår fråga hos många föreningar är att det är svårt att få tag i folk som vill engagera sig inom föreningar. När få gör mycket, istället för att många hjälps åt, kan det som bör vara roligt istället börja kännas som en börda.
Ett högt engagemang bygger på en långsiktig strategi för att jobba med rekrytering, gemenskap och kultur. Engagemanget växer när vi får vara del av en gemenskap, göra saker vi tycker om och utvecklas. Det är viktigt att visa uppskattning för alla bidrag, stort som smått. Ge människor möjlighet att själva välja uppdrag och omfattning och stötta dem sedan så att de lyckas. Det är bra förutsättningar för ett långsiktigt engagemang.
Forma ert engagemang
Människors vilja att bidra är lika stark som någonsin, men vi vill inte engagera oss på samma sätt som tidigare visar forskning. Hur har er förening anpassat sig till den utvecklingen? Många föreningar som får fler att engagera sig har vågat se bortom de traditionella rollerna i styrelsen. Hur kan ni forma mer flexibla uppdrag?
Undersökningar visar också att den vanligaste anledningen till att människor inte engagerar sig i en förening är att ingen har frågat dem! Vilka får frågan i er förening och hur ställer ni den?
TIPS: Utse en “engagemangsansvarig” som kartlägger medlemmarnas intressen och kompetens. Skräddarsy gärna uppdrag efter förfrågan.
RF/SISU har tagit fram boken #Taktiksnack för dig som sitter i styrelsen i en idrottsförening. Den innehåller kunskap och tips om hur ni kan jobba med viktiga föreningsfrågor i ett modernt samhälle – läs gärna och fundera på vad du och din förening behöver jobba på.