Falska bälten
Livsfarliga kopior av säkerhetsbälten används i Sverige
Redan har ett antal förare stoppats från tävlande då de haft kopior av säkerhetsbälten i bilarna och fler kan lockas att köpa dessa betydligt billigare, men livsfarliga, bälten från Kina.
- De ser vid en första titt ut som riktiga originalbälten med loggor och FIA-märken, men när du lägger upp dem och jämför med ett godkänt bälte så finns en hel del skillnader, säger Pär Karlsson, Teknikchef på Svensk Bilsport.
Se mer information i denna PDF Sabelt harnesses fake vs original.
Redan när de första kopiorna började dyka upp på marknaden påbörjades ett arbete för att se hur detta skulle kunna stävjas för att inte fler förare ska köra runt i icke godkända bälten.
- Vi har ett arbete som pågår nu mellan teknikavdelningen och säkerhetskommittén för att kunna motarbeta försäljningen av fler bälteskopior. I den processen kommer vi ta fram ett tydligare dokument som framförallt ska kunna hjälpa alla våra tekniker ute på tävlingarna, så att de kan göra sitt jobb rätt och ta icke godkända bilar ur en tävling om de hittar felaktiga bälten, säger Karlsson.
En kopia från Kina kostar bara några hundralappar. Ett pris som naturligtvis kan vara lockande för utövaren, men att köra med en bälteskopia är att köra med livet som insats.
- Den viktigaste frågan för oss inom bilsporten är säkerheten. Allt kring, bilar, arenor och förare är högst prioriterat. Bilsport ska var fartfyllt och roligt att utöva, men det ska vara säkert. Att det då finns en sådan produkt som dessa kopior av säkerhetsbälten är bara att beklaga, men vi arbetar för fullt med att få ut så mycket information vi kan till våra förare, tekniker och säkerhetsansvariga. Och det ligger också ett ansvar på föraren att köpa och sätta in godkända bälten i sin bil, säger Karlsson.
Även om kopiorna är välgjorda och kommer fint förpackade i exempelvis en röd Sabeltkartong så kan man se att det är en kopia via en del saker på bältet.
På kopians bältes-spännare saknas fjädern. Spännet på nedre bältet känns lättare än på originalet. Låsningen för karosseriöglorna saknar det lilla hålet för säkerhetssprinten. FIA-lappen skiljer sig i färg och material och har ett skrivfel på FIAD. Rätt ska vara FIA D med mellanslag på D. Bältets material känns mjukare än originalets. Låsningen och låsspaken skiljer sig i form och kvalitet mot originalet.
Bälteskopiorna är inte något som bara drabbat Sverige utan säljs naturligtvis över hela världen där alla som håller på med bilsport är en potentiell kund. Efter en olycka i England har det brittiska förbundet låtit göra krocktester där det tydligt framgår att alla infästningar släpper vid en kraftig krock. Materialet i kopiorna håller inte för påfrestningarna. Och även i Finland har ett arbete med bälteskopiorna påbörjats.
- Våra grannar i öst, finländarna, var snabba på att uppmärksamma detta och vi arbetar en del med dem för att kunna ta del av det jobb som de redan gjort i ärendet till det material som vi håller på att sammanställa, avslutar Pär Karlsson.
(maj 2016)