Headerbild

Om Racing

I Racing handlar det om ombyggda specialfordon, även om en del till det yttre har kvar karaktären av standardbil. I formelklasserna saknar bilarna både tak och skärmar. Här är Formel 1 det absolut vassaste och Sverige har stolta traditioner att försvara. I år har vi ingen svensk förare i F1, men väl två i USA´s högsta serie!

Populärt på breddnivå är långlopp, där samma bil körs i flera timmar fast med olika förare. En och annan förverkligar drömmen om en start i klassiska 24-timmars på LeMans för sportvagnar. Svenska förare har under årens lopp vunnit internationella  mästerskap i F2, F3, Formel Ford, Formel 3000, Cart, Indy 500, BTCC och tyska DTM mfl.

Racingen idag har blivit en djungel med över 100 klasser och vi skall här och nu försöka reda ut hur dessa hänger ihop och vad man kan välja på:

Om vi börjar med formel så var det väldigt enkelt förr i tiden. På det glada sextiotalet debuterade man i F3 och man kunde köra tävlingar över hela världen. De bästa samlades i Monaco varje år och den föraren som vann där var i princip garanterad en plats i F1 året efter. De som inte tog sig direkt till F1 gick först vägen via F2.

Sedan kom Formel Vee, som blev en jättestor succé i Sverige. Den följdes av Formel Ford, som också blev mycket stor, men sedan började det spåra ur med allt fler klasser och stegen till F1 blev allt mera otydlig… I dag har vi endast en modern formelbilsklass kvar i Sverige och det är Formula Nordic. Det är där många av kartingungdomarna hamnar, om de har formelbilsambitioner… Sedan många år är det i stället standardbilsracingen som är dominerande i Sverige. Framförallt efter STCC´s intåg i Sverige 1996.

Om man vill börja med racing så finns det några klasser som lämpar sig bättre än andra för nybörjare:

Om man vill börja redan det år man fyller 14 år får man välja Renault Junior Cup eller Aquila Synergy Cup som båda körs i SSK-Serien. När man blir 15 år kan man börja köra Formula Nordic, Legends, Ginetta G40, DS3 Cup, VolvoCupen eller B-Zero Racing. Från 16 år får man köra Roadsport C och Radical. När man fyllt 17 år får man välja vad man vill…

Racingen i Sverige är indelat i olika serier: Mästerskapsserien, Sportvagnsmästerskapet, SSK-Serien, Historisk Racing, Långlopp och klubbracing.

I Mästerskapsserien körs STCC, Porsche Carrera Cup Scandinavia, V8 Thunder Cars, Formula Nordic, Ginetta GT5 Challenge, GT4 Scandinavia och Legends.

Sportvagnsmästerskapet har körts sedan 1960 och där ingår Modsport, Roadsport  med MX-5 Cup, RS & Clubman (inkl några underklasser).

SSK-Serien har körts sedan 1971 och var under många år den ledande breddklassen inom svensk racing. I dag kör man VolvoCupen, Renault Junior Cup, SSK klass 1, 2 & 3, Classic samt Aquila Synery Cup och en rad gästklasser.

I Racerhistoriska klasser kör man alla bilar före 1990, men dessa ligger reglementsmässigt under Historiska utskottet.

I Långlopp körs klasserna: MSLS, ERCup, NSHC och årets nya klass B-Zero Racing.

I klubbracingen hittar vi Porscheklubben, Alfa Romeoklubben, BMW klubben osv.

I texten ovan finns massvis med länkar till alla klasser för er som vill veta mer. Under fliken ”Tävlingskalender” kan ni se var och när dessa tävlingar körs. På hemsidan Svensk Racing hittar ni alla resultat.

Lycka till 😊

Bengt-Åce Gustavsson