Historik
Bilsportens historia är nära sammanvävd med motorcykelsportens och präglas under tidiga år av flera organisationsförändringar. För bilsportens internationella rättigheter stod inledningsvis Kungliga Automobilklubben, KAK.
Nödvändigheten av ett närmare samarbete mellan KAK och SMK, Svenska Motorklubben, ledde fram till ett beslut om att överföra de gemensamma angelägenheterna till en fristående nämnd. Därmed blev Internationella Tävlingsnämnden den kontrollerande myndigheten för all motorsport i Sverige. Nämnden upphörde 1935 efter meningsskiljaktigheter mellan KAK och SMK. Istället bildades Sveriges förenade motorklubbar i syfte att bevaka sportens gemensamma intressen. Organisationen blev dock endast tillfällig, och SMK var aldrig medlem i organisationen.
Den fastare organisation som senare blev Svenska Bilsportförbundet bildades 1936 och hette då Sveriges Motorfederation, med sektionerna SVEMA för automobilsidan och SVEMO för motorcyklarna. Då svarade federationen för all motorsport, både bil, motorcykel, flyg och racerbåt och ett gemensamt kansli skapades. Kansliet bestod fram till 1956.
Det sista steget till ett självständigt förbund togs 1962, då Svenska Bilsportförbundet valdes in i Riksidrottsförbundet. Då delades verksamheterna i var sitt eget specialförbund, men Motorfederationen består än idag och har en gemensam överstyrelse med representanter från både Bilsportförbundet, Motorcykelförbundet , Flygsportförbundet och Racerbåtförbundet. Sammanslutningen borgar för ett gott samarbete och utser tillsammans med hovet personer värda den Kungliga medaljen.
Bilsportförbundets utveckling framgår av följande siffror:
- År 1937 hade SBF 68 klubbar, 5894 medlemmar och 586 licenser.
- År 1977 hade SBF 365 klubbar, 71 500 medlemmar och 40 000 licenser.
- År 1994 hade SBF drygt 500 klubbar med 120 000 medlemmar. Då arrangerades 1341 tävlingar i Sverige.
- År 2006 hade SBF strax under 500 klubbar med 110 000 medlemmar. Då arrangerades 1173 tävlingar i Sverige.
Bilsporten går att följa i väl bevarade protokollserier från starten 1936.
Många fina framgångar har presterats genom åren. Joakim Bonnier vann den första GP-segern 1959, Erik Carlsson ”på taket” vann RAC-rallyt tre år i rad. Ronnie Peterson och Reine Wisell tävlade framgångsrikt i Formel 1 och Björn Waldegård blev tillsammans med co-drivern Hans Thorszelius de första världsmästarna i Rally. En av de främsta damerna var Ewy Rosqvist som vann den argentinska VM-deltävlingen i Rally 1962.
Stig Blomqvist och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson är andra kända namn internationellt, liksom Kenny Bräck och Tina Thörner.
Bilsporten har betytt mycket för att utveckla prestanda, väghållning och säkerhet hos bruksbilarna. Inget annat land i världen har heller så stor bilsportverksamhet i förhållande till sin folkmängd som Sverige. Antalet kvinnliga utövare är också rekordstort.
SBF har tolv distriktsförbund som var för sig ansvarar för tävlingsverksamheten i sitt område, tillsammans med klubbarna.
SBF har flera sportgrenar: Backe, Bilorientering, Crosskart, Dragracing, Drifting, Folkrace, Isracing, Karting, Offroad, Racing, Radiostyrd bilsport, Rally, Rallycross och Virtuell Bilsport. Dessutom tävlas det i Ecorun och enklare tävlingsformer som Konbana.
För den som önskar ha Racing på skolschemat finns Riksidrottsgymnasiet Racing i Mjölby. Varje år tas fyra elever in på utbildningen, med riksintag. Där varvas det vanliga pluggandet med körning på Mantorp Park, banan som ligger bara en dryg mil bort.
För att bevara svensk bilsport för framtiden finns arbetsgruppen Bilsportarvet. Gruppen samlar in nytt material och tar emot donationer som arkiveras efter att ha överförts till datamiljö. Kontakta gärna gruppen på info@bilsportarvet.se med frågor om SBF:s historia eller om du vill skänka alster från bilsportens frammarsch