Bara blågult på pallen i Lettland
2020-09-21 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSDet blev svensk dominans på prispallen när både den femte och sjätte deltävlingen i rallycrossens VM-serie körds under helgen i Riga, Lettland. Och högst upp i tabellen är det fortsatt en kamp mellan Mattias Ekström och Johan Kristoffersson.
Hela helgen i Riga blev ett strategiskt spel kring däckvalet. Banan i Riga som är placerade alldeles i utkanten av staden mäter nästan 1300 meter på standardvarvet och är till stor del en racingbana där gruspartierna mer är hårt, hårt grus på asfaltsbotten och inte alls så sandgrusigt som exempelvis delar av banan i norska Hell.
Banan i Riga är en av seriens mest däckkrävande banor. Och med regnet under föregående tävling i finska Kouvola hade teamen med sig flera redan inregistrerade däck som inte användes i Finland då det var regndäck som var valet under nära nog hela helgen. När Riga sen visade upp en vacker hösthelg utan en droppe regn kom däckstrategin att bli mycket avgörande.
Och de som bemästrade den strategin bäst under lördagen var team Kristoffersson. Johan Kristoffersson tog under lördagen sin tredje raka seger i Riga, 2017, -18 och 2020 (han körde inte rallycross 2019) och kunde ta plats högst upp på den helsvenska prispallen.
- Det var bra. Jag var lite orolig för däckvalet vi gjorde men Johan var säker på det och han fick rätt. Sen gjorde han allt rätt i finalen. Så nu får vi fira lite sen titta fram mot morgondagens tävling, kommenterade teamchef Tommy Kristoffersson efter att teamet vunnit ännu en VM-deltävling med Johan Kristoffersson bakom ratten.
- Det känns bra. Vi gjorde lite justeringar mellan Q3 och semifinal och det kan vara att gambla lite, men det gjorde bilen bättre så det känns bra, sa Johan Kristoffersson efter målgång.
Tre svenskar stod på prispallen. Och samtliga har varit världsmästare. Tvåa bakom Kristoffersson var Mattias Ekström.
- Första sväng var lite för spännande men jag var bakom Johan och Kevin och körde så mycket jag kunde. Tvåa är bra. Men du måste få till allt för att vinna, särskilt mot det här motståndet, sa Mattias Ekström innan han klev upp på prispallen.
Regerande världsmästaren Timmy Hansen var trea i mål och med dagens poängskörd är han nu fyra i mästerskapet, nio poäng bakom Niclas Grönholm.
- Det har varit en bra dag där vi sett glimtar av bra delar för oss, men vi har fått kämpa hårt och teamet har jobbat stenhårt och vi har hittat en del för att ha rätt fart. Jag är tryggare nu och ser fram mot morgondagen, sa dagens trea Timmy Hansen efter tävlingen.
Med lördagen bokförd var Johan Kristoffersson i topp i VM-serien på 140 poäng före Mattias Ekström och Niclas Grönholm som har 119 respektive 99 poäng.
Söndagen och den sjätte deltävlingen blev på nytt ett strategispel kring däcken. Båda bilarna från JC Raceteknik med Mattias Ekström och Robin Larsson gjorde bara en provstart och rullade sen sakta tillbaka till depån under morgonens warmup.
Kanske var det där söndagens framgångar för JC-teamet grundlades. Redan i Q1 var de etta och tvåa med Ekström i topp före Larsson. Ekström vann även Q2 där Larsson gjorde ett misstag i jokern och slog sönder bilen så att han efter det fick fokusera på att bara ta den i mål. Misstag gjorde Robin Larsson inte i Q3 där han gick ut i första heatet. Och med nya däck satsade Larsson på att sätta en snabb tid för att klättra tillbaka upp i tävlingstabellen och en bra startplats i semifinalen. Och Robin Larsson vann sitt heat klart.
- Vi får se hur långt tiden räcker, men de snabba går nog på använda däck, men jag var tvungen att lägga på nya för att sätta en bra tid efter det som tyvärr hände i Q2 när jag gick emot muren i jokern, sa Robin Larsson efter att ha vunnit sitt heat i Q3. Och det räckte långt. Robin Larsson var snabbast av alla i Q3 och kommer gå ut bredvid stallkollegan Mattias Ekström i en av semifinalerna.
Från semifinalen tog sig båda vidare som etta och tvåa. Och när Johan Kristoffersson vann sin semifinal var det tabelltoppen i VM-serien som kom att stå mot varandra igen i främsta paret på startplattan. Om Johan Kristoffersson hade lördagen så tillhörde söndagen Mattias Ekström som lyckades ta starten och var sen först ut efter de tuffa tighta två första kurvorna.
Därefter blev det en jakt från Johan Kristofferssons sida. Kristoffersson tog jokervarvet med ett varv kvar och kom ut som tvåa men det var precis framför en attackerande Niclas Grönholm. Men att både jaga Ekström och försvara sig mot Grönholm fungerade inte för Kristoffersson som inte nådde fram när Mattias Ekström tog sin joker på sista varvet.
- Från Q1 där vi inte direkt fick startplatsen som vi önskade har jag kört så mycket jag kan. Vi gjorde lite förändringar igår kväll som gav bra fart och har du det kan du vinna race. Sen hade vi en däckstrategi idag som fungerade riktigt bra. Stort tack till hela teamet som jobbat stenhårt, sa Mattias Ekström innan han klev upp på prispallen för att avnjuta den svenska nationalsången.
En prispall som även andra dagen i Lettland bestod av bara svenskar. För bakom Mattias Ekström och Johan Kristoffersson körde Ekströms teamkollega Robin Larsson in som trea och plockade viktiga poäng till märkesmästerskapet där just Larsson och Ekströms team, KYB Team JC Raceteknik är i topp före Team Hansen.
Efter dubbelhelgen i Riga är det fortfarande Johan Kristoffersson som leder VM-serien på 166 poäng före tvåan i mästerskapet som fortsatt är Mattias Ekström, nu på 149 poäng. Trea är Niclas Grönholm på 117.
Även EM körde en deltävling i Riga denna helg. Oliver Eriksson kom till Riga som ledare i EM-serien, men det började inte helt bra för Eriksson som hade det struligt i de två första kvalen för att sen avsluta med två kvalsegrar.
Semifinalen bjöd sen på helgens tuffaste fight som Ben-Phillip Gundersen och Oliver Eriksson bjöd på, men där det var Eriksson som kunde köra hem segern. Väl i finalen tog Oliver Eriksson starten och kunde sen behålla ledningen in i mål och med det det dryga ut sin ledning i mästerskapet.
- En tuff helg med strul i går och jag hade problem med bilen i semifinalen och vi hade knappt någon tid till finalen att lösa det. Och jag hade problem med bakhjulsdriften som kom och gick lite i semifinalen. Vet inte varför. Körde lite lugnare i finalen och det fungerade, sa Oliver Eriksson efter målgång.
När Portugal, på grund av coronapandemin, fick ställa in sin deltävling som var den som var planerad som nästa tävling blir det nu istället en ny dubbelhelg när deltävlingarna sju och åtta av rallycrossens VM-serie kommer köras på Formula1-arenan utanför Barcelona i Spanien helgen 17-18 oktober.
Mer information på, www.fiaworldrallycross.com