Nyheter inför 2021
2020-11-03 i Karting / Nyheter
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSS
Information om beslut och nyheter inför 2021 inom karting.
Beslut från Ku möte med FTG och FDG 1/11-2020
Klass J60/Mini 60
Ålder: Ändras ej, FIA ser över 9år åldern samt det generella träningstillståndet året innan man fyller rätt ålder för klasserna ger att träning får ske från det år man fyller 9, men tävlan sker från det år man fyller 10.
Vikt: I och med att inte åldern ändras, ändras ej heller viktgränserna. Det är viktigt att inte höja farten i klassen.
Däck 2021: Nya slicks för 2021, Le Cont SVA CIK Mini. Regndäck samma som 2020
J125/S125
Däck: Båda klasserna behåller LeCont LH03 som slicks men regndäck byts till LeCont SV1 CIK Rain. Utvärdering under året för ett något hårdare däck i J125 för 2022.
Motor: Tillägg homologering X30 Jr, avgasfläns kommer till 2021. Ny motor PRD Fireball introduceras i klasserna, viktgränser initialt som Rotax motoralternativet. Kan komma justeras efter tävlingsresultat under året.Homologering publiceras innan årsskiftet.
OK/KZ2
Vikt: OK klassen får en viktökning till 150kg för att möjliggöra en något högre förarvikt.
Däck: Bridgestone har upphört tillverkningen av de däck vi kört 2020. Nya däck för 2021 är Bridgestone YPB (Slicks) och YPP (Regn)
DD2
DD2 med åldersgräns 18-31 införs på prov 2021, kan samköras med DD2 Masters som återfår sin tidigare åldersgräns om 32 år och uppåt. Vid samkörning med DD2 Masters får även DD2 köras vid nationell tävling.
Micro/Mini R95
Ny homologeringshandling för perioden 2021-2023 är på gång. Justering av porttider i micro kommer göras, i övrigt inga ändringar.
Karting on Tour 2021
Om möjligt kommer KoT genomföras 2021 igen, vi drar på starten en aning till maj för att komma in i den lite varmare perioden. Här får vi se hur pandemin utvecklar sig för att se om det är genomförbart, men planering kommer ske.