Headerbild

Kategorier

UTFALL ENKÄT OM DÄCK 2021

2020-11-22 i Rallycross / NYHETER

Prenumerera via:

RSS

Det har uttryckts önskemål om att få ta del av resultaten av den
enkät som genomförts rörande däck i 2400 2021.

Som bakgrund vill vi redovisa att vi gjort ett val av aktiva Rallycross 2400-förare
under åren 2019 och 2020. (Helst skulle vi tagit bara 2020, men det kördes enbart SM-deltävlingar under 2020 och det finns många fler aktiva förare i
landet.) Från valda period fick vi ihop 85 förare.

Information om att en enkät ”var i luften” publicerades på officiella sidan sbf.se/rallycross och vi gjorde ett första emailutskick. Det gav färre en 50% svar, men vi gjorde en påstötning (emailutskick nr 2) till de som inte svarat. (För att försöka få ett bättre underlag.) Efter 2 utskick har vi fått 63 svar, vilket motsvarar ca 74% av de tillfrågade.

Kortfattat, så var alternativen enligt följande:
1) Samma reglemente som gällt de 2 senaste åren. Cooper ACB11 (ett däck
enkom utvecklat för Rallycross och prislapp ca 3700:-/styck.) Samma däck i alla
förekommande serier.
2) Däck enligt alt 1 i SM, men annorlunda i serier utanför SM. Där var det samma
däcktyp som används i 2150-klasserna - Cooper CS8 - men tillåts i större version
för att klara starkare bilar. (225 brett och upp till 17” då de flesta 2400-förare har
den typen av fälgar).
3) Cooper CS8 225x17 i alla tävlingar, SM och utanför. (Kostnad ca 1000:-/styck)
Svaren fördelade sig som Alt. 1=42,9%, alt. 2=14,3% och alt. 3=41,3%. En förare
har svarat blankt.

Vi hade fått indikationer på att de flesta förarna tyckte samma sak i frågan och att
resultaten skulle sticka ut rejält så beslutet därför skulle bli solklart. Så var inte
fallet utan det var nästan lika utfall mellan alternativ 1 och 3. Då resonerade vi
som så att om vi väljer alternativ 1 så tillgodoser vi ”toppen”. Väljer vi alternativ 3 tillgodoser vi ”bredden”. När inget vägde över, valde vi alternativ 2. Det tillgodoser så många som möjligt och innebär en rejäl kostnadssänkning för de som kanske mest behöver det.

På resans gång fick vi input som gav beslutet att ändra ”regndäck” till nämnda
Cooper CS8. Plusargument, utöver stor kostnadsänkning, är att om man kör
SM och får ett infall att köra någon annan serie så är det enkelt då man har däck
färdiga att bruka. Förhoppningsvis ökar det chansen att fler känner att de kan
köra fler tävlingar.

/Rallycrossutskottet