Headerbild

Kategorier

Året som försvann - Annas vinterbrev

2020-12-21 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Inte visste vi då vad som väntade. När vi tillsammans med alla andra gick runt bland VM-teamen på den tillfälliga serviceplatsen vid Torsby flygplats. Allt var normalt.

Visst. Det var lite väl lite snö och det avslutades med regn och rejäla vindar.
Men ändå.
Det var Rally Sweden.
Med flaggor längs sträckorna. Med eldar och övergrillade korvar.
Och framförallt.
Med publik.
Det var det normala. Det vi vant oss vid. Det vi älskar med bilsporten och vår egen VM-tävling i februari.
Sen blev allt onormalt och förändringarnas skuggor faller in i det kommande året och sätter stopp för ett nytt hemma-VM i februari 2021.

När vi nu lägger året 2020 till handlingarna kan jag bara konstatera att det blev allt annat än ett normalt år. Land efter land gick in i lock down. Bransch efter bransch stängde. Idrott efter idrott avslutades. Världen stannade av. Sakta men säkert försökte vi inom bilsporten, precis som alla, komma tillbaka till en verksamhet. Runt om i landet har bilsportföreningar dragit ett enormt lass för att genomföra träningar och tävlingar samtidigt som det under en tid dagligen presenterades nya direktiv från Folkhälsomyndigheten. Flexibla, förstående och kreativa föreningar och arrangörer har gjort att vi inom Svensk Bilsport ändå har haft den verksamhet som har bedrivits under 2020. Vi genomförde en Rally Sweden Lock Down som gav bra synlighet i media. Likaså gav superfinalen i rallycross i Arvika som även den sändes live i SVT ett bra genomslag. Tillsammans har vi lyckats köra ett antal SM-serier under detta år.

Personalen på kontoret har också efter en vår, sommar och höst av permitteringar med stora anpassningar, kunnat återgå till arbetet på full tid. Verkligen ett stort tack till alla!

I skrivande stund stiger dessvärre siffrorna över smittade personer i Covid-19 igen och coronapandemin är långt ifrån över. Att kunna arrangera aktiviteter under säkra former kommer fortsatt vara en överlevnadsfråga för idrotten. Över 70 specialidrottsförbund finns med inom Riksidrottsförbundet. Att hitta en lösning brett för hur Idrotten ska genomföra sina arrangemang säkert är omöjligt. Därför bildades den något inofficiella gruppen med arbetsnamnet VVS. Det är förbund som genomför sitt tävlande på väg, vatten, skog och snö. Exempelvis Skidor, Orientering, Segling och Bilsport. Förbund som utövandemässigt är en bit från varandra, men som arbetar med likartade frågor kring våra tävlingsarenor och tillfälliga tävlingsarenor. Idrotter där den tävlande ofta är ensam och långt från närmaste granne eller deltagare och där publikområdena är stora ytor med gott om utrymme. VVS-gruppen arbetar i nära samarbete med Riksidrottsförbundet för att ta del av deras kompetens och styrka som samtalspart mot beslutsfattare. Något som gav resultat i att regeringen gav Folkhälsomyndigheten i uppdrag att titta på möjligheter till undantag för exempelvis idrottsverksamhet utomhus. Svar väntas dock fortfarande.


Men när den vanliga bilsporten stannade av så växte det på andra ställen. Vi har sett en enorm utveckling kring den virtuella bilsporten. Både internationellt, men också här hemma i Sverige. Det känns verkligen kul att vi har ett utskott som arbetar med den här delen av bilsporten. Och under året så har vi genomfört ett SM i virtuellt rally, #SM Virtuell Bilsport Rally by Hankook och SM Virtuell Racing Powered by Porsche. Två SM där två tunga partners till global bilsport valt att vara med. Verkligen jätteroligt och ett tecken på att den virtuella bilsporten är på väg i helt rätt riktning. Vi som förbund är även med som partner till det intressanta projektet Esporthallen i Uddevalla och jag är övertygad om att vi kommer se mer av spännande mästerskapstävlingar i bilsporten inom virtuell bilsport kommande år.


Förbundsmötet avverkades i september där en ny styrelse valdes och där beslut även togs om att utse Magnus Berthling till ny Förbundsordförande. Även om det bara gått några månader sedan mötet är styrelsen nu i full fart med sitt arbete. En del av arbetet och de framtida tankarna finns att läsa här under rubriken Styrelsen informerar som du hittar på förstasidan på www.sbf.se

Internationellt har en del av de stora mästerskapen lyckats halta sig igenom sina serier med både omflyttade, inställda och nya tävlingar. Internationellt har vi i Sverige också haft fina framgångar där Johan Kristoffersson blev historik när han blev världsmästare i rallycross för tredje gången i karriären. En bedrift som ingen annan lyckats med. Vi fick även en juniorvärldsmästare i rally genom Tom Kristensson som vann tillsammans med sin kartläsare Joakim Sjöberg. EM-guld blev det i Radiostyrd Bilsport av Alexander Hagberg och Viktor Gustavsson i Karting. Till det har vi två förare i Indycar i USA, ett land där även Linus Lundqvist överglänste alla när han i överlägsen still vann FR America. En annan ung stjärna, Oliver Solberg, tog EM-guld i rally för juniorer, för att nämna några av våra svenska internationella framgångar.

Men det har varit ett tufft år, det måste jag erkänna. Men med blicken i backspegeln kan jag konstatera att det i dessa tider trots allt genomfördes tävlingar med starka gemensamma krafter och att det inom ett antal sportgrenar även har genomfört mästerskapsserier, både internationellt och nationellt. Så med vetskapen om vilken vilja och kompetens det finns inom bilsporten i Sverige och med de lärdomar vi gjort under året, ser jag positivt fram mot 2021.

God Jul och Gott Nytt År
önskar
Anna Nordkvist, vd Svensk Bilsport