Headerbild

Kategorier

Mot en ljusare vår - Annas brev 1, 2021

2021-03-27 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Vi går mot en vår med en förhoppning om varmare väder och vaccin till folket. Men jag fick för några veckor sedan smaka på riktigt vinterväder med gnistrande snökristaller och meterhöga plogvallar.

Jag besökte finska VM-rallyt som ersatte Rally Sweden som inte kunde köras på grund av coronan.
En riktigt bra resa. Inte bara fick jag ta del av de fina svenska framgångarna som våra förare stod för där jag bara måste lyfta på den imaginära hatten för Oliver Solberg. Snyggt! Det var för mig även fyra intensiva dagar med möten.

Vid varje styrelsemöte skriver jag en VD rapport som är menad för styrelsen. Dock känner jag ett behov av att informera om den rapporten så att fler kan få ta del av vad vi gör på kontoret och i vårt arbete. Så med det sagt så kommer jag från och med nu välja att skriva delar av den rapporten också som ett informationsbrev. Detta första informationsbrev blir med en del internationell prägel då många aktiviteter i början av året handlat om det.


För mig var det viktigt att vara i Finland, bevaka positioner och fördjupa relationer med dem som i slutändan bestämmer.  Flera av vår bilsportvärlds största var på plats. Jean Todt (FIA President), Yves Matton (WRC Director FIA), Michelle Mouton (FIA WRC Safety Director), Carlos Barbosa (FIA WRC President Commission) och WRC promotor. Närvaron gjorde att jag deltog i möten och blev även bjuden på middag av Jarmo Mahonen, den finska ordförande i förbundet tillsammans med ovan nämnda människor, en middag med mycket gliringar om att ”äntligen har vi ett snörally”, dock i Finland. Gliringar med glimten i ögat.

Men framför allt gav mötena mig möjligheten att dagen efter få till, kanske, resans viktigaste kvart när jag på söndagen skjutsade ut Carlos Barbosa till serviceplatsen och kunde prata ensam med honom. Kommissionen med Carlos som President är den sista instansen och de som godkänner kalendern från promotorn. När han klev ur bilen kändes det som välinvesterade minuter, även om vi har en del saker kvar att lösa så arbetar vi positivt och otröttligt vidare mot att Rally Sweden ska bli kvar i VM-kalendern på lång sikt.

Den digitala bilsporten tog stora kliv under förra året, det såg vi och det såg FIA. För oss körde vi både SM i virtuellt rally och SM med Porsche i racing. Personligen fick jag också en skjuts in i den digitala bilsportvärlden när jag utsågs till President för den internationella kommissionen för virtuell bilsport. Nu har vi haft det först mötet. Precis som med alla andra grenar är frågorna stora och förutsättningarna olika i alla länder. Men tre huvudfokusområden är nu satta som vi ska arbeta vidare med. 

  1. Utveckla Digital Motorsport som en ny ”Grassroots”, ett nytt rekryteringsverktyg och motorsportdisciplin för FIA och förbund. Stöd till förbunden i deras utveckling av DMS (digitala motorsport aktiviteter).
  2. Placera FIA som en ny huvudman i DMS / Sim Racing / Esports-industrin.
  3. Skapa en ny kommersiell och PR-plattform för FIA och dess medlemmar.


Ännu lite mer internationellt. Jag har nu deltagit på mitt första World motorsport Council i FIA där man som President för en kommission ska delta och avrapportera arbetet eller presentera förslag för beslut. Gick jättebra tycker jag. Det internationella arbetet är något som jag i stort ser som mycket viktigt att vi från Sverige blir mer delaktiga i. Vi har flera svenskar på olika roller inom FIA och det är enormt viktigt att det är så. Vi har med det en bättre inblick och en bättre förmåga att kunna vara med och påverka. Så för mig är det internationella arbetet jätteviktigt och något som jag kommer försöka stärka från Svensk Bilsports sida genom oss som finns med i det internationella nätverket.

Tyvärr håller coronan oss fortsatt i sitt grepp och det gör att mycket står still inom idrottsvärlden, ja, hela världen. Inom idrotten i Sverige har begreppet ”yrkesmässig” kommunicerats från myndigheter och Riksidrottsförbundet kring frågan vem som får bedriva sin idrott under pandemin. Då har benämningen varit att den aktive ska ha sin idrott som huvudsaklig sysselsättning och med andra ord försörja sig på idrotten. Denna, för många idrotter, snäva bedömning på vad som är yrkesmässig har nu flertalet förbund ifrågasatt.

En elitsatsning inom många idrotter kan inte bli ett yrke. Den ekonomin finns inte i alla idrotter. Inte ens alla svenskar som tar VM-medaljer till Sverige inom olika sporter utövar sin idrott som betald yrkesutövare. Därav har styrelsen beslutat att ge tillstånd till de arrangemang som innefattar vår högsta nivå inom bilsporten, SM och RM samt också definierat begreppet yrkesmässig för att kunna uppfylla de två kriterierna som ställs.

Som yrkesmässig räknas en bilsportare som uppfyller följande två kriterier: 

1, Har huvudfokus på att bli så bra som möjligt. Bilsport är inte en aktivitet som bara bedrivs på fritiden. Studier och/eller arbete kan bedrivas av aktiva men det är något som sköts vid sidan av bilsporten, alternativt i syfte att möjliggöra en ekonomi för satsningen.

2, Befinner sig på högsta nationella eller internationella elitnivå för seniorer. För bilsporten är nationell högsta nivå SM och RM. Juniorer kan i undantagsfall räknas som elitaktiva, nämligen om de kan konkurrera på högsta nationella seniornivå på senior SM-tävlingar. Inga JSM-tävlingar är tillåtna tills annan information meddelas.

Alla SM och RM ska följa myndigheternas råd och rekommendationer, inneha alla nödvändiga tillstånd samt upprätta protokoll för att kunna genomföra smittsäkra tävlingar

Vi har inom Svensk Bilsport en omorganisation på gång där vi är på väg att stärka upp kontakten och samarbetet mellan utskott och det centrala kansliet. En annons till en första sportgrensansvarig är under uppsegling och vi kommer tillsammans med utskott och kommittéer jobba framåt kring den nya organisationsstrukturen.

Positiva nyheter är att vi inom Svensk Bilsport ser ut att summera ett 2020 med ett väldigt bra resultat. Det finns naturligtvis olika orsaker till det, med inga tävlingar inga utgifter, förlorade intäkter och kompletterande bidrag. Men samtidigt kan vi ha med oss att många verksamheter i olika branscher tyvärr har gått riktigt illa. Att vi inom bilsporten kan göra ett bra årsresultat ser jag verkligen som positivt och något att ta med in i det här nya året.
Mer roliga nyheter som innefattar plus i ekonomin är att vi har klart med tre nya partners till Svensk Bilsport. Japp. Tre stycken nya huvudpartners till Svensk Bilsport. Avtalen är påskrivna och skickade. Jag vill verkligen gratulera marknadsavdelningen och Peter som lyckats med denna affär. I dessa dagar som vi befinner oss i. Vilka de är? Mer information om det kommer snart att publiceras.

Ovan belyser även att även om tävlandet tyvärr just nu är på paus, så rullar en hel del av verksamheten vidare på kansliet. Nya partneravtal, en utbildningsplattform som nu är beslutad om och även där avtal skrivet. Ett ständigt flöde av frågor in till teknikavdelningen där Grupp Hb och NAT 4WD ligger i fokus inklusive hjälmutredning, ett årsmöte som planeras och tar mycket tid för många på kontoret, bokslut och revision bara för att nämna några saker. På landslagsavdelningen planeras det för landslagsläger och inte minst FIA Rally Star och FIA Motorsport Games, detta kan vi berätta mer om i nästa månads rapport. På IT avdelningen jobbas det med en ny version av LoTS och uppdateringar med appen.

Drag Racing Technical Officials Training flyttas fram till i år. FIA Drag Racing Commission och Svensk Bilsport ansökte om ett Grant Program projekt 2019 som blev godkänt av FIA att utföras under 2020. Drag Racing Technical Officials Training är ett utbildningstillfälle som ska utföras i Sverige för de tekniker som arbetar på FIA/EM Dragracing deltävlingarna i Europa, ca 15-25 personer. Utbildare kommer från FIA, USA, Nederländerna samt Sverige. Det kommer också att involveras team ifrån FIA/EM Serien. Deltagare är uttagna av de klubbar som arrangerar deltävlingar. Utbildningsplats och innehållet är klart och skulle ha utförts under våren 2020, men fick ställas in på grund av Covid-19.

Hösten 2020 fick vi klart med FIA Grant avdelningen att projektet kunde flyttas över till 2021. Planen just nu är att det ska utföras under 2021 i Sverige. Kostnader för utbildning och material står FIA Grant Program för så nu hoppas jag verkligen att detta viktiga projekt kan komma att genomföras under året.

Utöver allt som rör vår bilsport har jag även varit med på Riksidrottsförbundets GS-träff. Dessa träffar arrangeras återkommande och är väldigt värdefulla för oss som sitter som GS i de olika 73 förbunden som finns samlade inom Riksidrottsförbundet. Även om vi utövar olika sporter så är väldigt många frågor lika och vi alla stöter på samma situationer, att då ha ett nätverk att utbyta erfarenheter och få goda tips och råd är väldigt bra. Just nu händer det väldigt mycket inom idrottsrörelsen och utvecklingen kring hela svensk idrott, inte minst inom det som träffat hela samhället, den digitala utvecklingen.


Till vi ses och hörs nästa gång, varma hälsningar,
Anna Nordkvist.