Redan maj – Annas brev 2 2021
2021-05-04 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSTiden går så fort nu. Det är lite drygt en månad sedan senaste brevet. Brevet bygger på den informationen som jag delger styrelsen vid våra styrelsemöten.
Det har varit en månad med fokus på Förbundsmöte och Corona. Men det har även mellan dessa brev glädjande hunnit köras tävlingar. SM i drifting har haft premiär och detsamma gäller RallyX Nordic som i helgen körde i danska Nysum. Nästa stopp för den serien blir i Höljes och då tillsammans med SM-premiären i Rallycross. Allt detta kan ses på SBFPlay.se Vår egen kanal som vi arbetar med att utveckla till något mer än bara en playkanal samtidigt som vi inväntar en mer normal tävlingskalender.
Coronarestriktionerna i samhället. Det är många som har mycket olika frågor om dessa. Så även jag. Jag står också undrande till hur viruset kan göra skillnad på om människor hänger i flock inne i Padelhallar, men endast åtta personer får idag delta på en rallytävling som inte är ett avgränsat område. Det finns ingen logik i det. Också undrande över hur det fortsatt kan vara möjligt att inte idrotter som utövas ensamt på stora områden kan genomföras men att stora lagsporter med ständiga coronafall får fortsätta sina ligor med haltande tabeller efter framflyttade matcher.
Jag vet. Precis som ni. Det är ibland olika lagar som styr. Men ändå. Konstigt är det att viruset känner av att väl arrangerade smittskyddsäkrade elitarrangemang som för oss i bilsporten är SM och RM kan genomföras, men inte distriktstävlingar som genomförs under samma upplägg.
Och den 17 maj förväntas svar på remissen om att kunna öppna upp för 500 personer i publik. Låt oss hoppas på det.
Idrottens påtryckningsarbete visar att idrottsrörelsens gemensamma styrka har gett resultat. Men samtidigt är det viktigt att vi fortsätter med arbetet att få myndigheterna att se hur olika idrotter utövas. Det saknas idag någon överenskommelse mellan Riksidrottsförbundet och Folkhälsomyndigheten som hanterar alla oss som idrottar utomhus med access till stora ytor och inte är en kontaktsport. I brist på detta måste vi själva fatta beslut utifrån faktumet eliminera smittspridningen, och samtidigt hålla vår sport igång. Våra olikheter kommer vi fortsätta informera och påtala för beslutsfattare, då vi ser att vi och en del andra liknande idrotter bör och kan ha andra restriktioner för att på ett smittsäkert sätt bedriva vår verksamhet.
Vi fortsätter arbetet mot beslutsfattarna och har även tillsatt pengar för uppstart av verksamhet inom de tävlingar som, i skrivande stund, får genomföras. Mer om det längre fram i texten.
Förbundsmötet för 2021 röstade fram tf ordförande Roger Engström till ordförande för Svenska Bilsportförbundet och Förbundsmötet tillsatte även fyra nya ledamöter där Tony Ring, Susanne Kottulinsky Åhlin, Lars Stugemo och Ninna Hansson Engberg ingår tillsammans med Marie Björk Svensson och Fredrik Wakman. Styrelsen är redan i full gång med sitt uppdrag och har nu i det korta perspektivet satt fokus på två prioriterade områden; tilliten i rörelsen och att få i gång vår tävlingsverksamhet så fort som möjligheter ges.
Det första fokusområdet gäller tilliten i vår rörelse. Kommunikationen inom rörelsen måste förbättras, på flera plan. Men den måste även bli rakare och ärligare. Under förbundsmötet framkom att en mötesdeltagare mottagit personhot och på sociala medier är tonen mot personer allt för ofta hatisk och osund. Det är något vi inom Svensk Bilsport måste arbeta hårt med att minimera. Det är inget vi inom bilsporten är ensamma om. Det förekommer överallt. Det är lite för lätt att gömma sig bakom tangenterna. Vi ser nu hur världsfotbollen manat till en helg med social mediabojkott, där även flera stora stjärnor inom andra idrotter följt efter, sås som exempelvis Lewis Hamilton. Vi kommer inom kort att lansera en del i vårt arbete med att minska näthat.
Sen en tid tillbaka kom även beskedet att Rally Sweden flyttar från Värmland norr ut med Umeå som ny värdstad. Det är naturligtvis ett tufft besked för Värmland där rally under så lång tid varit en del av regionen. Men med de krav som kom från Promotorn och det internationella förbundet, FIA, fanns det bara två alternativ kvar. Inget Rally Sweden eller en flytt till en snösäker region. Med det som bakgrund tycker jag att det känns bra att vi har klart med en ny huvudort för Rally Sweden och att Sverige stärker sin position som det enda vinterrallyt i VM-kalendern. För oss inom Svensk Bilsport har det hela tiden handlat om att säkerställa att vi bibehåller vår svenska VM-deltävling och kunskapen och historiken från alla fantastiska år i Värmlandsskogarna får vi ta med oss för att skapa nya oförglömliga ögonblick. Rally Sweden är ett av Sveriges starkaste idrottsvarumärken och att vi behåller det ser jag som en framgång för den stora motorintresserade publik som vi har i Sverige.
Den informationen tar oss in till styrelsens, på kort sikt, andra prioriterade område; att få igång vår tävlingsverksamhet så fort som möjligheter ges.
Att få igång tävlingsverksamheten så fort som möjligheten ges, där arrangerande förening känner trygghet med att genomföra tävlingar, är av hög prioritet för Svensk Bilsports styrelse. I linje med det beslutet tillsätter man nu ekonomiska resurser på totalt 800 000 kronor för att garantera att arrangerande föreningar av årets SM och RM ska kunna genomföra sina tävlingar utifrån rådande rekommendationer från Riksidrottsförbundet och Folkhälsomyndigheten. För Svensk Bilsport är det en viktig satsning som görs på det som vi alla längtar efter. Tävlingar. Och vi har en hel del mästerskap med arrangerande föreningar som vill komma igång. Hur fördelningen av pengarna ska ske kommer bli en samordning och bedömning tillsammans med sportgrensutskotten och mig. Jag ser verkligen fram mot att bilsporten kan rulla igång igen. Vi behöver det nu
Som avslut vill jag mycket glädjande till er som eventuellt inte sett nyheten meddela att Svensk Bilsport har skrivit avtal med tre nya samarbetspartners. Samtliga i högsta kategorin, Huvudsponsor. Det är Teng Tools, L.Brador och Skydda.
Så kul!
Hälsningar
Anna Nordkvist
vd, Svensk Bilsport.