Rally: Uppdatering av Mästerskapsregler Rally SM, Asfalt och Grus 2021
2021-05-07 i Officiella meddelanden
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSUppdatering av Mästerskapsregler Rally SM, Asfalt och Grus 2021
2.2.1 Däck
-
-
- Däckbegränsning till max 6 st däck i tävling. Vid första tävlingen kan 6 nya däck disponeras, vid nästkommande deltävlingar gäller 4 st nya samt 2 tidigare inregistrerade däck.
Med ”första tävlingen” avses den tävling där föraren deltar med fordon tillhörande någon av de SM Klasser (se Mästerskapsregler, 1.2 Mästerskapsklasser) som tävlar om samma Mästerskapstecken. (Alltså en gång för deltagande om 2WD-medalj och/eller en gång för deltagande om 4WD-medalj)
9.1 Poängberäkning (modifierat med tanke på ”dubbeltävlingar” samt ev fåtal genomförda tävlingar)
25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1. Reducering vid för få startande enligt Rally-SM regler. Poängen fördelas i de fem mästerskapsklasserna och redovisas därefter i två listor:
- En 2 WD-lista där de tre mästerskapsklasserna Internationella 2 WD, Nationella 2 WD samt Standard är sammanslagna.
- En 4 WD-lista där de två mästerskapsklasserna Internationella 4 WD och Nationella 4 WD är sammanslagna.
9.1.1 Poängfördelning
Poängen fördelas normalt sett en omgång per deltävling utifrån fastställd resultatlista. Vid deltävling då två omgångar poäng fördelas framgår det av Inbjudan/Bulletin/Officiellt meddelande hur resultat från fastställd resultatlista ger underlag för respektive omgång poäng.
Om förare byter SM Klass under säsongen (även gällande samma SM-tecken), förloras tidigare intjänade poäng och kan inte senare åberopas. Byte av bilklass inom samma SM klass innebär att tidigare poäng behålls.
9.5 Slutplacering
Alla 5 arrangerade deltävlingar tillfällen då omgångar med poäng utdelas räknas i respektive mästerskap. Främst placeras den som samlat flest poäng.
9.6 Särskiljning
Om flera tävlande har lika sammanlagd poäng, skiljs de åt enligt följande:
- Främst placeras den som har flest antal segrar, därefter andraplaceringar o.s.v. i sin mästerskapsklass per omgång då poäng utdelats.
- Främst placeras den som har erövrat högsta poängsumma i Mästerskapsklassens första SM-tävling omgång för poängutdelning, därefter den andra o.s.v.
- Främst placeras den som haft kortast körtid som är underlag för poängutdelning i Mästerskapsklassens första omgång för poängutdelning, därefter den andra o.s.v.
- Skulle ovanstående inte ge utslag ska berörda förare dela placeringen.