SM-premiär för Time Attack
2021-05-19 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSI helgen gick första deltävlingen av årets SM och RM i Time Attack på Mittsverigebanan.
För Time Attack var det första besöket sedan 2013 och banan har ändrats en del sen de nya ägarna tog över…det här är en bana som bara kommer bli bättre och bättre!
En hel del regn och blåst fick inleda lördagen då Trackday stod på schemat. Där förarna kör efter sin egen förmåga hela dagen och jobbar för det perfekta spårvalet. Här får även den som inte anmält sig till serien vara med och köra med vilken sorts bil som helst. Allt från vanlig gatbil till en fulländad racebil.
Konceptet Time Attack kan vara förvirrande innan man får grepp om det hela.
Tävlingen består av fem klasser som går från ”vanliga” gatbilar, till extrema fabriksbyggda racebilar. Tre mindre klasser, som är en rena gatbils klasser:
Club-AM, Club- Challenge samt Club GT. Sen är det även de större och snabbare klasserna PRO-AM samt PRO. I den värsta klassen får du köra med röramsbygge samt slicks, så det kan gå undan!
Trots tät dimma som omslöt banan under söndagen så bjöds det på riktigt bra körning. Alla klasser börjar med att köra kör warm-up och därefter 3 kval där de 8 snabbaste förarna från alla klasser går vidare till en Top8 där det slutligen tas fram de 5 snabbaste som går vidare till en final. I varje kval får man även starta i den ordningen de vinner. Så kör du ett bra kval, får du en bra startplats.
Under hela dagen var det en het strid i samtliga klasser och en av dom som blev väldigt glad över sin bils prestation var Joakim Dyrstedt #7 i Club Challenge.
- Jag gjorde ju i ordning bilen inför förra säsongen med lite smågrejjer bara. Och tanken var väl att få testa det då. Men sen kom Covid och bilen har mer eller mindre bara stått. Provade den på bla Kullen (Kinnekulle Ring red. anm) i höstas och då var jag inte alls nöjd med den. Men idag har bilen går riktigt bra och nu kan vi börja gasa, sa Dyrstedt.
Det syntes också på Joakims tider som började på blyga 1.14, som snabbt blev 1.07, som sen blev en låg 1.06 och som i finalen blev otroliga 1.05.89.
Alla bilar är utrustade med transponders för att kunna mäta exakta varvtider som sedan visas på en sida som hela tiden uppdateras med live med de senaste tiderna. Vissa förare väljer att även ha en Lap timer i bilen för att kunna följa sin egen utveckling inne i bilen.
Vissa team och förare har även kommunikation med någon av sitt team i depån, som dels kan ha översikt på själva banan med hur ”trafiken” ligger till och dels följa de riktiga live tiderna som kommer ut. Allt detta för att kunna få det optimala varvet och sätta sin bästa tid!
Det här är en sport som kräver inte bara prestation utan även timing.
En av delägarna, Ulrik Forsberg #488, körde i den värsta klassen PRO i sin Ferrari 488.
Han och de övriga i klassen jagade febrilt banrekordet som var 1.00.96. Men på slicks så kan det vara svårt att få upp tempen i däcken och speciellt en sånhär dag när det var regn och dimma i luften så blir inte heller asfalten så varm. Men Ulrik och bröderna Brink i sina Porsche Cup bilar gjorde allt för att hela tiden sänka sina tider.
Under dagen blev det också banrekord på banrekord. Tiderna förbättrades i samtliga klasser och Nore Eriksson #42 i sin brutala Evo 6 i klassen PRO-AM satte nytt banrekord för bilar med R-däck med tiden 1.01.061.
Inte alls långt från de snabbaste bilarna i PRO.
Men striden i den högsta klassen låg hela tiden mellan Ulrik Forsberg #488 och Stefan Brink #10 som båda jagade ”under minuten” tiden. I kval 3 fick vi se en strid om tiden som alla följde med häpnad. Banan hade börjat torka, Stefan hade bytt till nya slicks och striden var ett faktum. Stefan låg dock hela tiden lite före Ulrik som satsade riktigt hårt och t.om försökte ändra sin bromspunkt på start och målrakan, men hamnade i avåkningszonen istället. Dock kunde han snabbt komma loss därifrån själv och fortsätta sin körning.
I finalen så förbättrade Peter sina tider nästan varje varv, och slog rekord på rekord.
1..00.8, 1.00.6, 1.00.4 och sista tiden, som också gav han vinsten var 1.00.182.
Helt galen final och alla som var där hejade på!
SEGRADE I KLASSERNA BLEV:
CLUB-AM: Gustav Lepola Bmw 135i TID: 1:08.519
CLUB-CHALLENGE: Joakim Dyrstedt, Toyota Supra GR, TID: 1:05.895
CLUB-GT: Nicklas Gladh, Porsche GT3 RS, TID: 1:04.055
PRO-AM: Nore Eriksson, Mitusbishi Evo 6, TID: 1:01.061
PRO: Stefan Brink, Porsche 991 CUP, TID: 1:00.182