Hankook förlänger partnerskapet med Svensk Bilsport
2021-05-20 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSPremiumdäcktillverkaren Hankook var snabba med att ställa om till den virtuella utvecklingen inom motorsporten, då de redan förra året klev in som titelsponsor till SM i virtuellt rally.
Hankook fortsätter att utöka sin närvaro genom att bli grensponsor till ett nytt virtuellt mästerskap med start i september.
Utöver det virtuella mästerskapet kommer Hankook att i samarbete med Svensk Bilsport att sponsra kommande motorsportsaktiviteter under året, beroende på hur utvecklingen av Covid-19-situationen utvecklas och detaljer kommer att kommuniceras löpande.
Hankook är ett välkänt varumärke på den internationella bilsportscenen och har länge varit partner till flertalet europeiska och globala motorsportserier. Intresset för den virtuella bilsporten växer, och virtuell racing har under de senaste åren nått miljontals intresserade runt om i världen. Detta är något som premiumdäcktillverkaren Hankook vill fortsätta att vara en del av. Genom att förstärka sin satsning inom virtuell bilsport breddar de nu sin målgrupp ytterligare. Det virtuella mästerskap i formelbilsracing, där Hankook har en tydlig synlighet på bilarnas sidor och bakvinge, körs i fyra deltävlingar med dubbla poäng i finalen med kvalstart 2 september. Därefter körs deltävlingarna den 7/9, 14/9, 21/9 och final den 28/9 där det utdelas dubbla poäng.
- Att e-sporten och det virtuella tävlandet är en del av framtiden, oavsett hur marknaden utvecklas, kan vi vara helt säkra på. Här kan vi nå en delvis yngre målgrupp som är särskilt engagerade på denna virtuella motorsports-plattform. Att bygga varumärke, men också att få dem att upptäcka oss på e-sportplattformen är något vi ser strategiskt långsiktigt på, säger Christine Silfversparre, Nordic Marketing Manager Hankook Tire.
Senare i år kommer ett SM inom virtuell motorsport att avgöras på plattformen I-racing, och självklart körs tävlingen på digitala versioner av Hankook-däck.
- Givetvis har vi följt utvecklingen inom digitaliseringen av motorsporten där en miljonpublik återfinns. Vi såg vilket uppsving det fick förra året när flera internationella serier avgjordes digitalt, och den utvecklingen fortsätter. Valet att gå in som grensponsor av den virtuella bilsporten tillsammans med Svenska Bilsportförbundet är ett självklart val från vår sida, och tillåter oss att bredda vår målgrupp ytterligare på en starkt växande plattform, säger Christine Silfversparre.
Partnerskapet med Hankook kommer synas på flera sätt inom Svensk Bilsport, även utanför den digitala världen.
- Vi är riktigt glada att Hankook vill fortsätta sitt samarbete med oss. Jag tycker också att Hankooks engagemang visar hur stor den virtuella bilsporten är just nu och jag tror att det bara kommer växa även den dag allt är tillbaka i normala former, säger Jörgen Ekwall, marknadschef på Svensk Bilsport.