Headerbild

Kategorier

Styrelsen informerar – 3 2021

Öppenhet, respekt och ansvar. Svensk Bilsports värdegrundsord i Vision 2025. Vi pratade mycket om dem när styrelsen i mitten av maj samlades för ett fysiskt möte i Örebro.

Vad står de för?
Vad kan de betyda för oss i styrelsen, för ett distrikt, en förening och för utövare och medlemmar?
Och hur efterlever vi dem i vår rörelse?
Vilka hjälpmedel finns det att arbeta med dem?

Öppenhet. Respekt. Ansvar. De handlar alla om tillit.
Tillit till varandra. Både i det fysiska och i den digitala världen.

Tillit är också ett av de två fokusområdena som styrelsen satte upp att snabbt prioritera efter Förbundsmötet. Inom fokusprioriteringen tillit har nu Svensk Bilsport ingått ett samarbete med Nej till näthat som drivs av Prinsparets stiftelse med målet att arbeta för en tryggare och schysstare, mer empatisk och medmänsklig digital vardag.   

Tilliten till varandra inom en idrottsrörelse är kanske den viktigaste byggstenen för att en gemensam utveckling ska kunna fortgå. Tyvärr har klimatet inom vår rörelse eskalerat i en negativ riktning där både förtal och personhot förekommit. Det är naturligtvis något vi inte kan stå bakom och behöver arbeta med. Därför satte vi det som en viktig prioriterad fråga direkt efter Förbundsmötet. Samarbetet med Nej till näthat blir ett första steg där vi tar hjälp av en extern partner för att belysa, lyfta fram, utbilda och på sikt stävja problemen som vi tyvärr har i rörelsen kring sociala medier.

Öppenhet vet vi också är något som efterfrågas. Det är något vi i styrelsen också nu kommer ta ett större grepp om. Vi kommer göra det genom att se över vilka kommunikationsflöden vi har till distrikt, utskott, kommittéer, arbetsgrupper, föreningar, medlemmar och utövare och hur vi ska använda oss av dessa. Det vi redan beslutat att göra och som vi nu har påbörjat är att ha en tätare schemalagd kommunikation mellan förbundsstyrelsen och ordföranden i distrikten och deras styrelser. Alla vet vi att vi lever i ett avlångt land där vi står inför olika utmaningar i allt från hur intresserade en kommun är av bilsport till tillgången till vägar. Med tätare dialoger och erfarenhetsutbyten kommer vi tillsammans att stärka vår bilsportrörelse, det är vi i förbundsstyrelsen övertygade om.

Nyligen har även ett Riksidrottsmöte (RIM) avslutats där det efter de justeringar som Riksidrottsförbundet själva förslog, beslutades om det som vi inom bilsporten varit med och fört fram våra tydliga önskningar om. Ett kraftigt stärkt stöd till specialidrottsförbunden med idrotten i fokus Beslutet blev att under de närmaste fyra åren omfördelas 100 miljoner av det statliga stödet på drygt två miljarder kronor till specialidrottsförbunden. Beslutet innebär även att specialidrottsförbunden ska få färre styrande riktlinjer från Riksidrottsförbundet kring anslagen. Något som kommer kunna öppna upp för bredare rekryteringsarbete för oss, då stort fokus tidigare legat i åldrar och ramar som inte passat bilsportens verksamhet så bra.

Första juni kom så det som vi väntat på så länge. Ett första steg i riktningen mot en mer normal idrottsvardag, då Sverige öppnade upp för publik på idrottsevenemang. Fortsatt inom restriktioner och begränsningar, men ändå. Publik. Det här gör att vi nu redan sett att Rally-SM kommer kunna köra sitt SM som avgörs traditionsenligt med skogssträckor och folkrace festivalen NGK-Masters ser nu betydligt ljusare på att kunna genomföra tävlingen i år. Kanske kommer de framflyttade VM-tävlingen i rallycross i Höljes åter ha tillresta fans på plats. Inte 50 000, men flaggor, fans och en publik inramning. Som sagt. Vi går i rätt riktning nu.
Beslutet om lättnader är något som hjälper oss för att få igång vår verksamhet. Vi har även sedan tidigare beslutat om att tillsätta 800 000 kronor för ny start av verksamhet där fokus legat på SM och RM. Hur dessa pengar ska användas inom de olika sportgrenarna är något som vi, med Svensk Bilsports vd som ägare av frågan, arbetet hårt med under våren och där vi nu på olika vis för olika sportgrenar påbörjat användningen av dessa tillsatta stödpengar.

Beslut och rekommendationer från Regering och Folkhälsomyndigheten är en sak. Men ibland är det i den lokala Länsstyrelsen som de slutgiltiga besluten tas när det gäller idrottsevenemang och kanske specifikt många av bilsportens tävlingar. Här har vi i olika grupperingar med styrelserepresentanter, vd, personer i utskotten och med hjälp av RF-personal drivit frågan hårt inom olika beslutande instanser, både på högsta beslutande nivå, men även ut mot Länsstyrelserna. Det här är ett område som vi fortsatt kommer arbeta hårt med i alla nämnda olika konstellationer.

Framtiden för bilsporten. Det pratas mycket om den och samtidigt är vi lite mitt i den framtiden nu med eldrivna tävlingsfordon eller hybrider som står redo att tävla 2022. Inom Svensk Bilsport har ett arbete påbörjats för att se hur vi som förbund och utövare kan möta upp och påverka utvecklingen av bilsporten. Det är en stor fråga och många många starka intressenter inblandade, inte minst bilsportens internationella förbund FIA som sätter mycket av de riktlinjer som vi som landsförbund har att förhålla oss till. Men det vi inom styrelsen nu tagit beslut om i El-bilsfrågan är att göra den bredare och med det bli ett projekt som vi kallar Fossilfri Bilsport och som handlar om hur vi i framtiden ska kunna tävla med olika former av fossilfria bilar. Så som utredningar i samhället visar och med det arbete som FIA fokuserar på ser vi att det är i den riktningen vi som förbund ska agera. 

Hälsningar
Svensk Bilsports styrelse.