Lundqvist laddad för ovaldebut när Indy Lights-säsongen återupptas
2021-08-18 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSFör många är amerikansk racing synonym med ovaler - och när Indy Lights-säsongen nu äntligen återupptas efter ett långt sommaruppehåll står Linus Lundqvist redo att, till sist, ta sig an den särpräglade tävlingsformen för första gången.
Den sjunde av totalt tio deltävlingar på årets Indy Lights-kalender är utan överdrift unik. I fokus den kommande helgen står säsongens enda oval - World Wide Technology Raceway i Madison, Illinois - med de ytterst specifika krav det ställer på såväl förare som team.
För Linus Lundqvist utgör helgens evenemang den allra första ovaltävlingen i karriären, trots att han tampats i USA i snart två säsonger.
- Först och främst ska det bli väldigt kul att komma tillbaka igen efter uppehållet, säger Linus Lundqvist. Nästan två månader vid sidan av är lite för lång tid för min smak. Jag är extremt taggad inför mitt första ovalrace! Jag har längtat efter den här helgen länge. Det ska bli så otroligt roligt att uppleva det här - det blir verkligen något helt annat än allt jag gjort tidigare.
Av säkerhetsskäl inför kalenderns enda oval - där snitthastigheten i Indy Lights uppmäts till över 250 km/h - genomförde hela fältet i förra veckan ett obligatoriskt test på World Wide Technology Raceway. Lundqvist fick då sin absolut första smak av en ovalbana - och höjde ett och annat ögonbryn med näst snabbaste tid, bara några tusendelar från förstaplatsen.
- Det var ett väldigt bra test, och den största känslan som bestod efteråt var faktiskt ren glädje, fortsätter Global Racing Group with HMD Motorsports-svensken. Det var så fantastiskt kul. Jag visste inte alls vad jag skulle vänta mig, men jag kände mig hemma direkt. Man tar ett stort mentalt steg när man vågar hålla fullt för första gången i vissa kurvor. Jag kunde nog inte ha fått en bättre introduktion till ovalracing.
Lundqvist går in i helgens tävlingar som trea i mästerskapet, med bra häng på framförvarande USA-duon Kyle Kirkwood och David Malukas, men vet att han nu ställs inför en utmaning han - som en av få i fältet - aldrig har mött förut.
- Även om testet gick över förväntan i förra veckan så vet jag att det kommer vara en sak att göra bra tider, och en helt annan att hantera själva racingen, avslutar Linus Lundqvist. Där har jag fortfarande noll verklig erfarenhet, även om vi förstås försökte göra en och annan racesimulering i trafik även under testet. Bilen kommer att kännas väldigt annorlunda i den smutsiga luften bakom andra, så utmaningen blir att hantera det - och helst försöka ligga först!
Förutom den unika körmässiga utmaningen bjuder helgens tävlingar också på två andra okonventionella aspekter, kopplat till poängsystemet samt kvalformatet. På ovalen delas fler poäng än vanligt ut: en seger ger till exempel 45 poäng istället för normala 30.
Vad gäller kvalet kommer endast ett sådant att köras i helgen, istället för två. Förarna kommer då att ta sig an banan en och en, och sätta två direkt efter varandra följande flygande varv där det första sätter gridden till Race 1, och det andra till Race 2.
Med varvtider på runt 28 sekunder innebär det alltså att Lundqvist och hans konkurrenter får cirka en minut vardera på sig att, med kniven mot strupen, kvala in till helgens båda race.
Båda loppen körs över 75 varv och startar kl. 00.30 svensk tid på fredag respektive lördag natt.
Mer information på, https://www.indylights.com/