Headerbild

Kategorier

Redan dags för Eskilstuna i årets tidsmässigt supertajta SverigeSerie

2021-09-10 i Nytt från bilsporten

Prenumerera via:

RSS

Att VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie landar i Eskilstuna i början av september är en kär tradition. Eskilstuna är kända för sina luriga vägar fulla av klassiska så kallande indianöverfall. Så det gäller för VOC gänget att ha ständig maximal koncentration och att lyssna noga på noterna. 

I årets tajta serie så är det extra nära mellan tävlingarna. Flera med problem efter Kil har fått jobba stenhårt för att kunna komma till start även i Eskilstuna.

I högsta elitklass är det tio bilar till start. Lite färre än ett normalt år men i bakänden på Coronan så är det inte annat att vänta. Men lite färre startande än andra år gör det ingalunda lättare att vinna. detta eftersom att alla riktiga kanoner finns på plats. Möjligen med ett undantag av Patrik Fredriksson, en av segeraspiranterna  som har haft svårt att hinna få sin bil i skick efter avåkningen senast.

– I hans eventuella avsaknad så tror jag klassen blir en affär mellan årets dominant Emil Andersson och Kristoffer Karlsson. I efterhand har det kommit till min kännedom att båda dessa herrar gjorde närmast ofattbara prestationer i Kil, Kristoffer körde hela tävlingen nästan utan bromsar och Emil tävlande med en motor som var ytterst nära att kasta in handduken och som drog sju (7!) liter olja under tävlingen. Tillbaka med fräscha grejor så tror jag att det i huvudsak är om dessa två det kommer att handla. Dennis Persson är garderingen men det blir också roligt att se vad vildhjärnan Dennis Askling tänker ställa till med nu när han gör säsongsdebut, säger klassansvarig Roger Fransson.

I Elit B har det redan innan start gjorts en superprestation, rent av en bragd. I Kil rullade Robin Bäckström tre varv ut på en åker, dessutom i 122 km/h då det började rulla. Ändå kommer Robin till start i Eskilstuna i samma 240 som alla trodde hade sett sin sista rallytävling efter kraschen Kil. Snacka om att inte rädas ett besvär. Saken är den att bilen har 97 tävlingar loggande i vagnsboken och Robin är fast beslutat att bilen ska ha den magiska drömgränsen 100 tävlingar innan den får pension. Det är planerat till finalen i Örebro i oktober.

– Det allra mest otroliga är att Robin trots allvarlig pressning och strykning av sin bil faktiskt ändå i högsta grad hör till segeraspiranterna även i Eskilstuna. Har han bilen i helt skick så tror jag han vinner. Men jag vet att klassens båda Magnus, det vill säga Lindqvist och Westman vill annorlunda och dom kan absolut få rätt.

Gruppen C-förare, Cupklassen som vi kallar klassen i VOC Mekonomen Rally är VOC´s största klass. Här kommer hela femton bilar till start och det kommer som vanligt att bli både stenhårt och svårtippat.

– Det är tryggt också skönt för klassen att tillväxtklassen C-förare är störst, det bådar gott inför framtiden för vår stora och stentuffa klass. Jonas Karlsson har slagit igenom med dunder och brak den här säsongen. Han har farten men kanske ännu inte riktigt jämnheten men oaktat detta så är han definitivt en av segeraspiranterna i Eskilstuna. Det är också toppseedade Daniel Jonsson och andraseedade Noah Grönkvist. När dammet lägger sin så tror jag det är någon av dessa tre som får kliva högst upp på pallen.

I Eskilstuna så gör klassens och svenskt rallys verkliga plantskola, våra juniorer comeback i serien efter ett uppehåll i Kil som vi körde tillsammans med SM och de tillåter som bekant inte att juniorer tävlar i samma tävling.

– Här har bara två av våra juniorer valt att attackera Eskilstunas luriga vägar, Arvid Larspers och Gabriel med det klingande rallyefternamnet Banger. För dessa både ungdomar är inte resultatet det viktigaste utan istället är det att samla erfarenhet som är i fokus. Inte desto mindre så brukar dessa ungdomar imponera stort och jag tror inte att lördagens duell i Eskilstuna blir något undantag från detta. Må bäste man … nåja, unge man då … vinna.