Headerbild

Kategorier

Rafflande finaler i Falkenberg

2021-09-21 i Racing / Nyheter

Prenumerera via:

RSS
Starten i det första Formel Vee-heatet med Håkan Green i ledningen.

Riksmästerkskapsfinalen för årets racerhistoriska cup kördes som vanligt i Falkenberg. 140 historiska bilar stod på startlinjen. Det var ett småkallt och lite blåsigt höstväder som bjöds i Falkenberg och några hundra tappra åskådare fanns på plats för att bevittna finalerna.

Formel Vee

Formel Vee kom till start med 21 bilar på griden och de bjöd på rafflande race med många omkörningar. Speakern Bosse Lindman var hes när tävlingen var över och den allra sista finalen för helgen blev också den mest spännande som Lindman någonsin hade sett!

Henrik Mathiasson var snabbast i kvalet före Anders Tjärnlund och Håkan Green. Dessa tre förare plus Johan Lund, Magnus Rugsveen, Richard ”Lillen” Persson och Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson bildade en klunga där de bytte positioner ideligen. Efter halva loppet krokade ”Lillen” och Tjärnlund ihop och tvingades bryta. Green vann före Lund och Rugsveen.

Det andra racet blev minst lika spännande med många omkörningar och tät intensiv racing från start till mål. Det blev en riktigt dramatisk målgång när Green och Lund krokade ihop och mer eller mindre backade över mållinjen. ”Lillen” vann före Pontus Bencsik, Lund, Tjärnlund och Green. Det skiljde 1.1 sekund mellan de fem första förarna!

Dramatisk målgång i det andra Formel Vee-heatet med två förare på gräset!

Formel Äldre

De äldsta formelbilarna var samlade i ett heat som innehöll stor spridning i ålder. De äldsta var förkrigsbilar från tidigt 30-tal, sedan fick vi se en ”Midget”, Formula Junior och F3 1000cc. Clas Müller var klart snabbast med sin F3 Brabham BT28 och han vann heatet före Hans Hillebrink i FJ Lotus 20 och Petter Huse FJ Focus MkIV. Müller vann även andra racet före Huse och Hillebrink.

Clas Müller vann Formel Äldre med sin vackra Brabham BT28.

Formel Ford

Håkan Tagesson var snabbast i kvalet i Formel Ford och han tog ledningen i racet, men han blev snart utmanad av Nicklas Nilsson. De hade en härlig duell och de bytte ledningen flera gånger. Det blev Nilsson som vann till sist med endast 0.274 sekunder före Tagesson. Pentti Hildingsson kom trea. Hans Hillebrink blev bästa Formel Vee med dubbelförgasare på fjärde plats. Det andra racet blev dramatiskt. På andra varvet snurrade Dan Linblom och blev stående i Ginstkurvan. Bengt Lofthammar försökte veja, men tyvärr krokade de ihop och så var dagen förstörd för dem båda. Det blev en ny sevärd kamp om ledningen, men prispallen blev samma som i race ett till sist. Christer Oliw var den enda Formel Vee som tog sig i mål.

Nicklas Nilsson fick kämpa hårt för att hålla Håkan Tagesson bakom sig i Formel Ford.

Formula Slicks

Torgny Johansson var som väntat snabbast i kvalet i Formula Slicks med sin F2:a, men i racet tvingades han tyvärr bryta med trasig topplockspackning. Det lämnade fältet öppet och Alexander Weiss vann överlägset med sin F3 Reynard 873 Alfa Romeo. Peter ”Lill-Orsa” Bohlin körde över linjen som tvåa, men han fick 10 sekunders tidstillägg för tjuvstart, så han föll till femte plats. Thomas Rådmyr blev tvåa före Anders Lofthammar. ”Den enes död…” Michaela Månlycke tvingades avstå första racet sedan hennes tändbox hade gett upp. När Torgny Johansson tvingades utgå kunde hon ta hans tändbox och komma till start i andra racet från sista startposition. Månlycke jobbade sig upp genom fältet och hon tog sig ända upp till andra plats. Dock var avståndet för stort fram till Weiss som vann igen. Peter Bohlin fick revansch för sin tjuvstart i första racet, för nu slutade han på tredje plats. Det blev dock lite kaotiskt under racet när Rådmyr hade snurrat. Säkerhetsbilen gick ut för att samla ihop fältet. När fältet släpptes igen gjorde Weiss en ”F1-start”, dvs han ryckte ifrån det övriga fältet som låg samlade bakom Sören Forsberg. Flera av förarna blev otåliga och körde om Forsberg innan start/mållinjen, varför fyra förare fick tidstillägg!

Alexander Weiss tog en dubbelseger i Formula Slicks.

1000cc Cupen

1000cc Cupen har haft det tufft under Coronatiden och har varit den klass som har tappat flest deltagare, men nu äntligen har vinden vänt och de kom till start med 19 bilar denna gång! Det är den bästa siffran sedan pandemin startade. Mattias Ståhlberg var snabbast i kvalet före Tobias Wijk. Dessa båda herrar bjöd på mycket fina dueller där de delade på ledningen under båda racen. Det var Ståhlberg som var starkast då han vann båda racen före Wijk. Per Ola Persson och Gustaf Stenquist delade på tredjeplatserna.

Mattias Ståhlberg och Tobias Wijk hade härliga dueller i 1000cc Cupen.

GT före 1965

I GT-klassen var Anders Schildt tillbaka och det märktes att han var körsugen, för han vann båda racen före Bengt-Åke Bengtsson och Tommy Bencsik.

Anders Schildt var tillbaka i GT och han vann direkt!

Standard över 1000cc

I standardbilsheatet för bilar över 1000cc + nyare GT & Standardbilar 1966-1971 under 1300cc kom Anders Jensen till start i en helt nybyggd Ford Escort 1300 GT. Bilen visade sig vara välbyggd, för han tog ledningen från pole och vann första racet före Martin Andersson och Mattias Ståhlberg. Conny Abrahamsson lånade ut sin Ford Escort 1300 GT till Jonas E Pölda som fick starta sist i andra racet. Pölda plöjde sig fram genom fältet och var i kapp Jensen efter bara några varv, men sedan var det inte så lätt längre… Andersson och Ståhlberg duellerade om ledningen medan Jensen och Pölda duellerade om tredjeplatsen. Jensen tvingades tyvärr bryta. Andersson vann före Pölda och Ståhlberg.

Anders Jensen vann direkt med sin nybyggda Ford Escort.

STD & GT 1966-1990

I det stora standardvagnsheatet för bilar mellan 1966-1990 var de snabba bröderna Leth Sörensen från Danmark med i toppen ännu en gång. Mads var den snabbare av de två och han startade från pole. Han fick fullt upp med Anders Berger, som var upp i ledningen ett tag, men det blev Mads som vann till sist före Berger och brodern Per. Det andra racet fick en dramatisk inledning. Mads Leth Sörensen drog sönder sin kardanstång i starten och blev stående på plattan. Bilarna från de bakre leden hann få upp farten och körde in i honom och det blev ett karambolage. Heatet rödflaggades omedelbart. Falkenbergs snabba funktionärer städade snabbt undan alla strandade bilar. Ingen person skadades i smällen. Fältet ställdes upp igen och loppet startades om. Berger vann knappt före Per Leth Sörensen och Tomas Hall.

Anders Berger vann det andra STDNy-heatet.

Vi fick tre nya riksmästare; Gustaf Stenquist vann standardbilsklassen, Johan Lund vann formelklassen och Bengt-Åke Bengtsson vann GT-sportvagnsklassen.

Gustaf Stenquist blev årets Riksmästare i Standardbilsklassen.

Johan Lund blev årets Riksmästare i Formelklassen.

Bengt-Åke Bengtsson blev årets Riksmästare i GT-Sportvagnsklassen.

Anders Tjärnlund blev årets RHK-mästare före Johan Lund och Bengt-Åke Bengtsson.

Anders Tjärnlund blev årets RHK-mästare.

Rikard Hasselblad kom äntligen till start med sin otroligt vackra Chevron B8.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se