Återanvändningsbanan i Eskilstuna
2022-02-07 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSSakta men säkert växer den fram. Den nya motorsportaläggningen, GTR Motorpark, precis i utkanten av Eskilstuna. "22 är ett bygg år. 23 ska det gå att åka på banan", säger Johan Heggblad, på GTR Motorpark.
Texten tidigare publicerad i Pole Position 2021.
Det regnar inte ner nya tävlingsarenor för motorsporten i Sverige. Men när det sker tycks de nästan komma i par. För några år sedan öppnade Fällfors Arena mellan Skellefteå och Piteå. Och nu i Södermanland växer ytterligare en ny anläggning fram där ledordet är återanvändning.
Vi sätter oss i upphovsmakaren och den drivande projektledaren, Heggblads bil för en rundtur på området.
- Vi är ungefär fem meter upp nu mot vad det var från början. Byggprincipen är att få betalt när vi får in material så vi slipper betala för det. Lyckas men med det så kan man få ekonomisk effekt på det arbetstänket, förklarar Johan Heggblad under en rundtur på den kommande bansträckningen.
Att hitta ekonomi i byggandet genom att ta hand om kasserat material tycks vara en framgångsfaktor. I alla fall i Eskilstuna.
- Vi har vågat prova mycket här för att hitta finansiella lösningar som tar oss framåt. Men med det vill jag också säga att prova inte är samma som att vara oförsiktig utan man ska vara noggrann med det man gör. Som när vi har grävt ur stora bassänger i jorden kan man säga. Med det har vi skapat ett stort utrymme att ta emot den ohämmat växande växten Parkslide som förstör otroligt mycket och som breder ut sig överallt, säger Heggblad och pekar med handen mot området han pratar om och fortsätter.
- Man får idag betala 6500 för att förbränna ett ton av växten. Det går 13 ton på en lastbil. Så kan man ta betald på annat sätt än att förbränna det så kan man få bra betalt. Så vi grävde dessa jordbassänger och la i en special duk och fyller med materialet i och sen lägger vi på en ny duk som täcker allt. Därefter lägger vi på över 7 meter material ovan. Där under kommer sen Parksliden att dö ut då den inte får den näring den behöver och vi har grunden till vår bullervall här uppe, förklarar han och berättar om vilken lärdomsresa bygget har varit.
- Vi bygger upp en miljökompetens och med det en ny bild av oss en bara en drifting- och motorklubb. Det är en del i tricket till miljökontoret när de säger att det ska vara kompetent personal. Vi har det nu med det vi gör och de personer som finns i organisationen.
- Det är en spännande resa vi gör och man blir väldigt kunnig på mycket, allt från Salamandrar till vitmosser och nivåer av vad som är skitigt material. Vi har en 100 procent ren anläggning. Vi får ta emot de två renaste nivåerna av material här. Allt annat är inte tillåtet hos oss, säger Heggblad och ger ett exempel.
- Vanlig blå lera och lera är nästan alltid rent material men värdelöst att bygga med och ingen som vill ha, så det är bra att ta emot. Så kan man hitta en metod att ta emot blålera och få den att torka ut och bli stabiliserad igen, då kan du ha den i botten på en gräsmatta. Långt ner helst. Så höjer du banan bredvid så slipper du kostnader för att gräva och fylla på, menar Heggblad som letat resurser för att kunna få till den här formen av byggnation.
- Vi har anställt en miljöchef som är så smart så han kan ge mig förutsättningarna för att ta emot material mot betalning. Vi blir en mottagningsstation nu under bygget och det hjälper oss ekonomiskt att bygga den anläggningen vi vill ha.
- När vi började resan med leran så fick vi 400 kr per ton då fick vi cirka 6000 för en lastbil och hade den släp så var det runt 12 000 kronor på sig. Det är runt 34 ton, så gör du en affär på 10 000 ton då har du en affär på runt 10 miljoner och det är det här man önskar att förmedla till andra som funderar på att bygga en bana. Sen är det hundra olika förutsättningar och klart att det inte går att säga att det bara är att göra så här överallt, men det här tänket att i stället för att se ett problem se hur vi kan göra saker till verklighet genom att gå lite utanför sin vanliga zon och fundera på hur vi ska lösa det.
En naturens återanvändningsstation summerar Johan Heggblad och ger ännu ett exempel på hur de återanvänt material.
- Det bästa på avfallstrappan är att återanvända saker som schakt och fyllnadsmassor som sen används in i nya konstruktioner och det är ju det vi har här. En ny konstruktion. Ett nytt bygge.
Vi ta rivningen av Eskilstuna lasarett som exempel. De rivningsmassorna kunde vi med hjälp av NCC:s sorteringsmetod tillvara ta 80 procent av här som först var planerat att gå på tippen på deponi som är det sämsta att göra. Nu kan vi åka på det här i stället under det som kommer bli den färdiga banan.
- De sparade miljoner i projektet. Vi fick inte så mycket betalt men vi fick in 25 000 ton material som vi kunde bygga med och man nollade i praktiken våra kostnader vilket var vår målsättning så det var jättebra för oss.
Att det ska bli en tävlingsbana är självklart. Men företaget tittar även på andra saker att tillföra på området. Det byggs för att kunna ha mässor och stora konserter på området. Och det pratas om hotell.
- Vi kommer inte bygga det, men vi ska skapa förutsättningar så att någon vill bygga här.
Om vi tar fordonsindustrin som vi tänker oss kommer vara en stor del av framtida verksamhet på daglig basis som ett exempel. Det kommer vara tester och utveckling och kanske premiärkörningar av olika slags fordon, inte bara bilar. Fordonsindustrin innehåller mycket. Men då växer det även fram önskemål på mer flexibelt boende där du som användare av hotellet vill och behöver bo lite längre. Kanske i mer lägenhetsutrymmen. Något som kanske påminner mer om ett företagshotell. Men även med egna rum med. Men det där får vi titta närmare på. Vi har besökt ett ställe i Örebro som arbetar lite åt det konceptet.
Arbetet med miljö och återanvändning kommer inte räcka till 100 procent för att få banan klar. Kalkylen är att det behövs cirka 20 procent nya ekonomiska medel. En av dem som klivit in i projektet är Micael ”Ljungan” Ljungström som sedan 1991 äger Ferrita.
- De kan vara att ta in både kompetens och ekonomi utifrån så som Ljungan som klivit in i det här.
Vi samtalar med ett par personer till som har både kompetens som vi behöver och kapital som också behövs, som kan vara aktuella för att kliva in i projektet som tar oss lite mer framåt, säger Johan Heggblad.
Micael Ljungström förklarar vidare.
- Vi är trygga i att säga att vår kompetens räcker hit, nu behöver vi fylla på med stöd för framtida steg. Utmaningarna förändras över tiden. Nu har vi byggt och kört grävmaskiner i flera år sen kommer man upp på FIA -regler med säkerhet och juridik och annat. Sen behöver vi komma närmare marknaden. Vi ska sälja det här och upplevelserna i det som ett eventområde och mötesplats för andra att verka och använda och då blir det en annan organisation och struktur. Kan vi ta in den typen av kompetens också så kommer det bli ännu bättre, säger Micael Ljungström.
År 2014 kommer möjligheten att göra något större på området än endast den hyrkartsanvändning som Johan Hegglad bedriver. Heggblad och Ljungström bollade planer vad som skulle kunna göras.
I augusti 2016 genomförs ett möte med kommunen.
- Vårt mål då var att få ett långt arrende på 20 år i stället för årsavtal, berättar Johan Heggblad.
Det blev bättre än så.
I februari 2017 kommer kommunen tillbaka och säger att 20 års arrende är för kort för de investeringar som föreslagits för området.
- Det är bättre att ni får en möjlighet att komma åt marken och ha den på 60 eller 90 år, sa de minns Johan.
- Och då är vi så långt fram så du kan planera och tänka på ett helt annat sätt och det är skönt, så det var 2017 det hände och tog fart. Då kom även en viss investering in utifrån och då fick jag en kick att det kanske är några som verkligen tror på det här. Och då när kicken också kommer med vetskapen att detta går att förverkliga och det går att bygga det i ett bolag. Då var det bara att bestämma sig. Då var det bara att hoppa rakt ut och jag slutade att arbeta extra på vintrarna när kartinguthyrningen låg nere, säger Johan Heggblad.
Hela tiden under besöket kör lastbilar in och ut på området. Det står en grävare och arbetar och en trappa upp i det nya huset vid klubbdepån pågår arbetet för fullt. Det byggs luftigt och med fullt utrustat kök och utrymme för såväl föreläsningar som konferensrum. Utanför planeras en stor balkong som när den är klar kommer kunna erbjuda gästerna en fin utsikt mot start och målområdet i vacker solnedgång. Det närmar sig öppning för en ny motorsportanläggning i Sverige.
- 22 är ett bygg år. 23 ska det gå att åka på banan, säger Johan Heggblad, på GTR Motorpark.
Kanske står den där för att fånga blicken när besökarna kliver in i det nybyggda huset vid klubbdepån. En DeLorean. Filmbilen som Michael J Fox reste fram och tillbaka i tiden med under andra halvan av 80-talet. Den något kantiga sportdesignen med måsvingedörrar och en kaross i borstat rostfritt stål.
Eller så står den där som ett monument över en liknelse att GTR Motorpark är på väg in i framtiden med sitt sätt att bygga och utveckla sin nya anläggning.