Headerbild

Kategorier

Framtidens rallybilar redan på plats i årets Rally Sweden

2022-02-24 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

En ny generations rallybilar gjorde premiär när världsmästerskapet i rally startade med första tävlingen i Monte Carlo. Oron bland världens rallyfans var stor. Skulle rallykänslan försvinna med de nya hybridbilarna? Svaret blev nej.

De nya hybridbilarna går fortfarande fort, det låter om motorn och världens bästa rallyförare, Sébastien Loeb med nio VM-guld fick vinna den första tävlingen med de nya bilarna. VM-bilar som nu drivs av förnyelsebart bränsle och el.

- Den tekniska utvecklingen för mer hållbart tävlande inom de högsta mästerskapsserierna är riktmärken för oss nationella förbund och med framtida förändringar kommer det här även på sikt gälla för det nationella tävlandet inom bilsport, säger Mikael Norén, miljösamordnare på Svensk Bilsport.

Utveckling på den internationella bilsportarenan är viktig att följa för Svensk Bilsport i projektet "Fossilfritt 2030" där det är betydelsefullt att ta del av exempel där nya grönare tekniker testas och implementeras under tuffast tänkbara förhållanden.

- Det är ett fossilfritt bränsle som används i VM-rallyt. En blandning av syntetiska och biobränslekomponenter. Det användes första gången i VM-premiären i Monte Carlo tidigare i år. Syftet med att välja en hållbar bränsleleverantör är att göra det möjligt för internationella bilsportförbundet, FIA och VM-promotorn WRC att komplettera introduktionen av hybridteknologi för högsta tävlingsklassen, Rally1 med ett bränsle som använder mer hållbara källor för att säkerställa en minskning av CO2-utsläpp. Det gör man nu och det med likartade prestandaegenskaper som tidigare tävlingsbilar, förklarar Norén.

Det internationella bilsportförbundet, FIA, är starkt engagerat i att globalt leda motorsport och mobilitet in i en framtid med netto noll koldioxidutsläpp. Genom att introducera hållbart bränsle tillsammans med hybridteknologin för VM-bilarna har FIA pekat ut en ny riktning för framtidens rallytävlande. Miljön är en högt prioriterad fråga för FIA som tillsammans med energipartners arbetar för att kombinera den bästa tekniska och miljömässiga prestandan.

- Att utöva miljöanpassat tävlande är något som vi arbetar hårt med inom bilsporten och Svensk Bilsport. Tack vare teknikutvecklingen inom motorsporten har vi nu inom den internationella bilsporten redan tävlingsbilar som drivs av förnyelsebart bränsle. Här kan sporten ofta visa det civila samhället vad vi kan tanka till vardags i våra bilar, säger Norén som tror att utvecklingen kommer gynna den vanlige bilisten.

- Historiskt finns det mycket utveckling från bilsporten som senare hamnat i standardbilar. Bränslet som kommer finnas i VM-bilarna på Rally Sweden är produkten av fyra års forskning och innovation mot koldioxidneutrala motorer som en del av framtiden för hållbar mobilitet.
Att kunna tillhandahålla ett innovativt, hållbart och kostnadseffektivt bränsle tillgängligt i stor skala är inte bara spännande för motorsportens värld, utan även för bilismen. Utvecklingen inom rallysporten kan vara ett lovande steg för koldioxidneutrala personbilar i framtiden.

Den valda blandningen av avancerat biobränsle och innovativa e-bränslekomponenter gör att VM-rallyt flyttar fram positionerna inom hållbar motorsport.

- Ser vi lite större på bilsportens utveckling de senaste åren tävlar vi idag med hybridbilar med förnyelsebart bränsle i rally, bilar som drivs enbart av förnyelsebart bränsle i rallycross där vi även kommer ha helt el-drivna bilar i VM 2022. Sen har vi Formula E och den nya touringcar serien E-TCR, som båda körs på el. Så jag vill påstå att vi kommit en bit inom bilsporten, framför allt internationellt, men det kommer ge effekt även nationellt, avslutar Mikael Norén.