Headerbild

Kategorier

Stöd från FIA i miljöarbetet – Nyhetsbrev från Miljö och Säkerhet 1 2022

2022-05-03 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Det du nu läser är det första nyhetsbrevet från Svensk Bilsports Miljö- och säkerhetskommitté.  

För att delge mer till dig som bilsportare om vad som händer inom vårt arbete på förbundet har vi beslutat att skapa ett Nyhetsbrev tillägnat bara dessa ämnen. 

Just nu är det flera saker som är på gång. Inom miljöarbetet har Svensk Bilsport av FIA tilldelats pengar efter den ansökan som gjordes för artinventeringar gällande biologisk mångfald på motorsportanläggningar. Det här är något vi i kommittén tror väldigt mycket på. Mikael Norén som nu arbetar 25 procent på Svensk Bilsport har tidigare genomfört ett likartat arbete tillsammans med professor Nils Ryrholm, på Svemo. Resultatet var tydligt. Den biologiska mångfalden är generellt sett högre på motorsportområden än i omgivningen. Det finns också exempel på att artrikedomen blir betydligt lägre när motorsportverksamheten minskar/upphör då områden växer igen. Bra att veta är att biologisk mångfald är lika viktigt som klimatfrågan enligt miljövetenskapen.

Med det projekt vi nu startar kan vi få svaren svart på vitt vad som händer när vi har bilsportverksamhet på banorna och hur det påverkar växtligheten och djurlivet, men även vad vi kan förbättra oss på. I första hand är det tre banor i landet som kommer utvärderas. I samtal med kommuner och länsstyrelser är det viktigt med fakta, då det ibland finns en förutfattad mening kring kopplingen mellan bilsporten och miljön. För mer info om biologisk mångfald och motorbanor läs mer här, https://www.sbf.se/miljo/  och se miljöutbildning del 4A och 4B.

Utvärderingen görs genom tre besök på respektive anläggning och de kommer genomföras av konsultfirman Calluna. Givetvis kommer vi från Miljö och Säkerhet att finnas på plats också. 
Banorna som kommer få besök är, Sundsvall Raceway, Höljes och Annebergsbanan i Varberg. 
Uppstarten för projektet är i maj och resultaten förväntas presenteras i slutet av året. 


Under vinterhalvåret har vi tillsammans med folkrace, rallycross och flera sportgrenar planerat för en utbildning för våra banbesiktare. Det är inte riktigt klart än när och var kursen kommer att bli, men så fort materialet är klart för kursen kommer vi att komma ut med mer information. Kursen riktar sig mot rallycross, folkrace, bilcross samt crosskart. Senare kommer det även att bli kurser för andra sportgrenar. 

Även utanför våra gränser sker mycket nu. I Tyskland har serien ADAC Opel e-Rally Cup premiär den 6 maj. En serie med helt el-drivna rallybilar. Bilarna bygger på Opels el-Corsa som modifierats lite till rallybil med annan diff och fjäderben. Till start kommer svenske föraren Calle Carlberg som efter SM-guldet 2021 nu tar klivet ut internationellt. 

– Det ska bli spännande. Jag tror att den stora utmaningen för mig är att det blir asfalt. Det är jag inte så van vid. Sen blir noterna förstås annorlunda. Med en ren el-bil tror jag det kommer bli svårare med fartkänslan. Du har inga växlar att gå på, så jag får nog prova mig fram lite och hitta rätt känsla, säger Calle Carlberg. 

Totalt 16 bilar kommer delta i klassen där all laddning sköts av cuparrangören som säkerställer att bilarna laddas upp via el-stationer kopplade till det lokala elnätet. 

– Vi kör alla sträckor som vanligt som övriga klasser kör, möjligen är någon avkortad. Det vi vet är att vi måste ha 15 procent kvar i batterier när vi kommer in för ny laddning, berättar Carlberg om skillnaden mot en vanlig rallybil.
– Sen kommer de vara utrustade med två olika ljud. Av säkerhetsskäl kommer det låta lite när vi åker på transporten och ett annat på sträckorna där det blir ett ljud som svarar mot gasanvändningen. 

Närmast väntar tester och premiär 6 maj. Och Carlberg har målbilden klar för sig. 

– Jag tror det kommer bli extremt tufft. Nu är det asfalt och många asfaltsspecialister med så jag är nog lite underdog men jag är där för att vinna. Det är målet, men det kommer bli en utmaning, avslutar Calle Carlberg.


Svensk Bilsport är nu miljöcertifierade på FIA:s högsta nivå. Några av de mest betydande delarna i arbete mot en ny FIA-miljöcertifiering var kombinationen av ledarskap och motivation för att lyfta goda exempel, det utvecklade miljöledningssystemet och de pågående projekten. Motorsport för ökad biologisk mångfald-projekten såg FIA-revisorn tydligt som en benchmark-nivå genom ett forskningsbaserat tillvägagångssätt, där Svensk Bilsport leder vägen även i ett globalt sammanhang.  

Fossilfritt 2030. Det är målet som Svensk Bilsport satt upp. Ett tufft mål som vi nu arbetar mot att nå. Under en konferens i slutet av februari passade vi på att stämma av lite med två utskottsordförande kring hur de ser på arbetet mot målen inom sina sportgrenar. Jo Anna Axelsson från Karting och Helene Rapp från Dragracing där båda ser att det är möjligt att nå målen till 2030. 

– Kartingen har redan beslutat om ett miljövänligare bränsle och kommer i år att köra det första svenska mästerskapet i El-kart, berättade Axelsson. 

Inom Dragracingen är man lite mer försiktig med elen.
 
– Men vi kör redan med Metanol, E85 och alkylat. Vi följer även noga utvecklingen kring vad FIA gör i de här frågorna, förklarar Rapp. 

 

Svensk Bilsport ansluter sig till Crashtag. Crashtag är ett incidentrapporteringssystem som ger möjlighet att enklare samla information från olyckor och tillbud på samma ställe. Programmet som utvecklats i Australien av AIMSS (Australian Institute for motorsport safety) med stöd av internationella förbundet FIA kan användas via appar, surfplattor eller en dator. 

Crashtag är idag ett system som redan används i flertalet länder såsom Australien, Nya Zeeland, Storbritannien samt att Kanada är på väg att lansera det. 

Med Crashtag kan vem som helst som finns i anslutning till en tävling och som har information om en incident ladda upp det till en tävlingsledning. Datan som samlas in till tävlingsledningen är inte öppen för alla och kommer att stanna i Sverige. Ingen data kommer per automatik skickas till någon annan. Men med flera länder som använder programmet kommer den samlade informationen vara en stark del i utvecklingen av säkerhetsarbetet. 


Vi vill påminna om Bulletin 2 Publicerad: 2021-11-23
Gäller fr.o.m. G 6.1 Vid service under tävling och träning Den tävlandes ansvar För tävlandes/teamens ansvar vid tävling och träning gäller minst följande:
Tät presenning, absorberingsmatta eller motsvarande skydd, ska alltid användas under tävlingsbil på alla idrottsanläggningar/serviceplatser/depåer. Absorberingsmatta ska vara väl synlig. - … Förtydligande: Med ”Tät presenning” avses en presenning med lägsta densitet om 180g/m2 . 2022-01-0

Det har visserligen hunnit passerat ett nyår, men vi vill ändå passa på att lyfta fram Bilsportkonferensen som hölls i november förra året. En lyckad tillställning där samtalen i verkliga livet var efterfrågat. Vi hade även möjlighet att besöka flera sportgrenar under konferenspassen för att berätta om miljöarbetet. Mycket intressanta diskussioner och tankar kom fram under dessa möten och vi finns gärna med under året och berättar mer på era sportgrensmöten eller lokala konferenser om så önskas.

För den som vill ha mer information eller har en fråga kan maila det till oss på,
sakerhet.miljo@sbf.se  

Hälsningar 
Miljö- och säkerhetskommittén