Glest med sportvagnar på Svenskt Sportvagnsmeeting
2022-07-05 i Racing / Nyheter
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSMSCC arrangerade Svenskt Sportvagnsmeeting för 48:e året i rad, (varav de 46 senaste på Ring Knutstorp.) Närmare 200 förare deltog i tävlingen, men sportvagnarna är inte längre i majoritet i denna tävling trots namnet. Sportvagnsmästerskapet har ännu inte kommit upp i samma nivå som innan pandemin. De bilar som var med bjöd hur som helst på bra racing.
Roadsport
Till och med Roadsport C by Nankang hade ett lite mera blygsamt startfält med ”endast” 14 bilar på griden. David Malmberg tog pole, men han fick hårt motstånd av Torkel Kristensson redan från start. Tyvärr tvingades Kristensson bryta redan efter fem varv. Malmberg kunde därför ta en lätt seger före Ulf Andersson och Thomas Ohlsson. Kristensson var verkligen på hugget från start i andra racet där han tog ledningen från pole. Han höll den ett par varv, sedan lyckades Malmberg smita förbi. Kristensson fick i stället hålla koll i backspeglarna där Andersson pressade på. Kristensson gjorde en liten miss över NGK-krönet och det var allt Andersson behövde för att ta sig förbi. Kristensson lyckades inte kontra. Malmberg vann andra racet före Andersson och Kristensson.
Jerker Flink tog pole i Roadsport A, men Hans Egonsson var snabbast i starten. Det tog några varv innan Flink hade fått upp ångan både på sig själv och bilen, men sedan körde han om och vann före Egonsson, som låg tätt bakom hela vägen till målet. Torbjörn Isaksson kom trea i klassen. I Roadsport B hade vi en jubilar som heter Max Lindblom. Han gjorde sin 200:e start med sin Triumph TR2. – Jag köpte bilen 2001 och gjorde iordning den till säsongen 2002. Jag har bara missat en helg under dessa 20 år, men å andra sidan har jag kört en helg i SSK-Serien, sa Max Lindblom. Lindblom firade genom att vinna Roadsport B före Ulf Andersson och Fredrik Nordlander. Vi fick se samma scenario och samma palltrio i Roadsport A i andra racet. I B däremot tog Nordlander hand som segern före Lindblom och Andersson.
Verktygsboden Modsport
Verktygsboden Modsport III körde ihop med Roadsport A & B. Joel Thoren vann första racet före Håkan Månsson och Gustav Larsson. Det blev samma palltrio även i andra racet.
Samuel Johansson var outstanding i Verktygsboden Modsport I med sin skönsjungande BMW. Daniel Palma försökte hänga på med sin Lotus, men han var flera nummer för liten… Palma tog i alla fall andraplatsen totalt och segern i klass 2 före Björn Axelsson och Fredrik Olsson. Per Fohlström kom till start med en ny byggd Matra Bagheera, en mycket udda fågel. Bilen är långt ifrån färdigutvecklad, men en andraplats i klass I fick han hur som helst…. Lars Macklin och Peter Eriksson hade en egen intern uppgörelse som slutade med att båda bröt… Andra racet blev likt det första, med den stora skillnaden att alla bilar kom i mål. Johansson vann klass 1 före Macklin och Fohlström. Palma vann klass 2 före Olsson och Axelsson.
RS & Clubman
Peter Gustafson var snabbast i kvalet med sin Radical i RS1. I första racet pressades han hårt av Jonas Jonsson, också i en Radical. Gustafson har mycket rutin, men det var ändå han som gjorde ett litet misstag, en liten felväxling, och det var allt Jonsson behövde för att ta sig förbi. Jonsson vann RS 2-klassen före Bo Eliasson och Anders Dahg. Christoffer Törnkvist vann RS1 före Gustafson och Göran Håkansson. I det andra racet tog Jonsson ledningen från start och då orkade inte Gustafson attackera honom. Gustafson tvingades senare att bryta. Jonsson vann RS2 före Dahg och Eliasson. Törnkvist vann RS1 före Håkansson.
Clubman körde som vanligt ihop med RS-bilarna. Veteranen Stefan Deleuran Mumm vann första racet före Thomas Larsson och Pontus Rastbäck. Mumm vann även andra racet före Larsson och Rastbäck. Mumm fick dessutom mottaga MSCCs vandringspris ”Näslunds kanna” med följande motivering: Har alltid tid att hjälpa både erfarna och nybörjare med inställningar av bilen och då inte bara Clubman bilar. Har en stor kunskap och erfarenhetsbank som han gärna delar med sig av. Varit drivande i att skapa Racingskolan. Med målet att få fler med licens och förhoppningsvis börja tävla. Skriver mycket uppskattade tekniska artiklar i vår klubbtidning Bulletinen.
Sist men absolut inte minst var inbjudningsheatet för Alfa Romeo och BMW-klubben. Dessa ingår ju inte i SPVM, men de kör med liknande bilar. Claes Hoffsten vann båda heaten med sin Alfa Romeo 156 GTA före Ola Håkansson i en BMW E36 Compact. Mikael Wiklund kom trea i första heatet med sin mycket ombyggda Alfa Romeo GTV. Hugo Bjurman kom trea i andra racet med sin Alfa Romeo 75 V6.
Nu blir det lite semester för sportvagnsförarna. Nästa tävling körs ihop med SSK-Serien på Gelleråsen Arena i mitten av augusti.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se