Trollhättan inleder tätt upplopp i årets SverigeSerie
2022-09-01 i Nytt från bilsporten
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSMed Trollhättan och Västrallyt inleder VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie sin hektiska avslutning på 2022-års säsong. Och vi gör det med stil i en tävling tillsammans med SM. Precis som vanligt i den stentuffa SverigeSerien så är det vidöppet i alla förarklasser.
Årets SverigeSerie har precis som allt annat rally i landet präglats av ett ”efter Corona” och skenande priser på allt från däck och drivmedel till övernattningar och mat.
– VOC Mekonomen Rally är som helhet inte mer drabbat än någon annan klass men eftersom att vi med våra mer än 700 registrerade bilar är jättestora och att betrakta som en ryggrad i svenskt rally så blir antalet uteblivna VOC-ekipage fler till antalet än andra klasser även om det procentuellt och räknat på alla tävlingar är väldigt likt andra mindre klasser, säger klassansvarig Roger Fransson.
Precis som andra klasser så har också en del tävlingar drabbats hårdare än andra. Ofta finns det vettiga och självklara förklaringar. Kanske längre resor eller de något högre startavgifter som krävs i vissa tävlingar för att kunna arrangera och få budgeten att gå ihop men som läggs som sten ovanpå en redan fylld börda hos de tävlande.
Rimligt att anta är också att en klass som VOC Mekonomen, där så många tävlar helt utan eller i vart fall med väldigt begränsad extern sponsring, i grunden drabbas hårdare än andra klasser. Rallykostnaden ska helt enkelt betalas på en privatbudget som redan är svårt ansträngd av extrema elpriser, skenande matkonto och drivmedelspriser som gör att privatbilens bensin- eller dieselräkning numera är en skräckupplevelse att öppna.
Men hav förtröstan. Någonstans i horisonten måste denna galenskap som till alltför stor del skapats av våra egna folkvalda ändå finna sitt slut. Förvisso har Putin och hans galna krig förvärrat situationen ytterligare men det är fel att skylla på honom, grunderna har faktiskt vi helt-och-hållet skapat själva i Sverige. En utveckling som i grunden är helt nödvändig för miljön men där vi i i våra politikers sedvanliga panik tappat koncepten och börjat i helt fel ände.
I ett läge då det till slut normaliseras är det lika rimligt att anta att återhämtningen också blir kraftfullare för en rallyklass där man i normala fall kan tävla på rimlig kostnad. En klass där man faktiskt klarar att bära kostnaderna själv utan tunga sponsorer. En klass som tryggt hållit fast vid ett stabilt och pålitligt reglemente över lång tid för att inte belasta klassens förare med en massa utvecklingskostnader som bara fördyrar och i slutändan ändå bara leder till att alla bilar är lika. Okej, lite bättre förvisso, men ändå lika.
Med ett sådant av vissa efterfrågat utvecklingsfokus gör vi våra bilar lite ”hippare” men samtidigt skulle vi mer eller mindre diskvalificera alla äldre bilar och de som väljer att inte satsa sina pengar på att uppdatera.
Vi vill att man ska använda sina pengar till att betala startavgifter, tävla, utvecklas som förare och ha kul. Inte till att lägga en massa pengar på att hela tiden uppdatera bilen till minst sagt begränsad nytta när ända alla i slutänden och efter utlagda miljoner från klassen som helhet ändå i slutänden är lika.
Det finns massor man kan förbättra på en VOC. Men, det enda som vi i klassledningen verkligen vill ändra är det som i längden förbilligar för er tävlande eller sådant som av olika skäl är helt nödvändigt att förändra, tex till följd av att nuvarande reservdelar till våra ganska gamla bilar inte längre håller kvalitén eller att något blivit svårt att få tag på.
Ja! Vi gör alldeles säkert några som lever på att sälja delar till våra rallybilar lite sura med vår hållning – men det får dom lov att ta! Vi har klassens förare, och klassens förares väl-och-ve i fokus, ni är vår hela prioritet.
Den hållningen, ideologin om ni så vill skapades av Carleric Johansson och har sedan förvaltats av mig och Lotta. Den har tjänat såväl klassen som rallysverige väl i 33 år hittills och med det också gjort klassen unik i hela rallyvärlden både sett till klassens storlek och ålder. Och den kommer trots vad olyckskorparna kraxar att fungera i många år till. Korparna kraxade samma visa för drygt tolv år sedan då jag tog över klassen. De hade inte rätt då och de har, vågar jag påstå, inte rätt nu heller.
Efter denna långa inledning som känns viktig att få kommunicera till alla och som jag därför hoppas att ni både orkat er igenom och att ni delar med er utav, hur går det då i helgens aktuella tävling?
Är det Patrik Fredriksson tur nu i högsta Elitklassen?
I synnerhet VOC A har ett ovanligt tunt startfält i Trollhättan. Men som vanligt gör det bara det marginellt lättare att faktiskt plocka hem slutliga segern. Med de snabbaste på plats så må pallfajten vara aningen lättare än normalt men att vinna är i princip lika svårt som det alltid är i SverigeSerien.
– Jag låter nästan som en skiva som hakat upp sig i mina tips men någon gång måste det även få bli Patrik Fredriksson tur att kliva överst på pallen i Elit A. Han har radat upp andra platser, varit nära men hittills i år har det sista steget inte kommit. Med sin jämnhet och stabilitet så leder han serien totalt. Kommer segern i Trollhättan? Två gånger Dennis, det vill säga Persson och Askling tror jag kommer att var de som skapar den huvudsakliga utmaningen till Patrik om segern.
Blir det Linkan igen i Elit B?
I Elit B har vi däremot ett för året ganska normalt startfält och här kommer det att bli sedvanligt stenhårt.
– Jag tror återigen på Magnus ”Linkan” Lindkvist som segrare. Han har rakt igenom visat klass hela säsongen. Huvudutmanare tror jag är två, Tim Palmqvist och Jack Ernstson. Båda väldigt snabba och definitivt vinnarmaterial. Kul också att återse Mattias Jakobsson i klassen igen. Han var ju extremt lovande för några år sedan men sedan gick utvecklingen av olika anledningar lite i stå. Kul också att Mattias har Emelie Axelsson i högerstolen, hon var ju själv en av de mest lovande tjejer som sporten sett på mycket länge för några år sedan även hon. Välkommen tillbaka också till Lars ”Trollhättan” Olsson (inte att förväxla med namne äggfarmare) som vi inte sett i klassen på ett tag. Hoppas vi får se dig på fler arenor än hemmaplan framöver.
I Cupklassen blir det tajt!
Även i VOC C, Cupklassen som vi i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie envist kallar den eftersom att C i klassansvarigs öron låter som en nedvärdering av dessa jätteduktiga förares kompetens.
– Några riktigt starka namn har utkristalliserat sig under året. Därför tror jag än en gång att VOC Mekonomen Rallys Cupklass blir en uppgörelse mellan Noah Grönkvist, Linus Flodin och Jonas Karlsson. Ett extra öga ska vi hålla på Tobias Petterson Nordwall. Spännande också med några namn som klassansvarig inte riktigt har koll på, vad ska de ställa till med i resultatlistan? Klubbadresser i Värmland och Dalsland med omnejd bruka borga för hög fart i spåret. Spännande!
Rasmus Hansén inkasserar 30 tämligen säkra i ungdomsklassen
Juniorfältet är maximalt väldigt tunt i Trollhättan med bara en bil till start.
– Det nya namnet Rasmus Hansén ska ha en extrem eloge för sin start. Med klubbadress NMS Bodén så är det en bedrift och en utmaning bara att ta sig till start. Han bör köra klokt och med insidan av hjälmen men det ska ändå bli kul att följa unge Rasmus framfart i SM-spåren i Trollhätteskogarna. Extra särskilt välkommen!
Välkommen alla till ännu ett härligt rally i Trollhättan på lördag. Som vanligt lovar VOC Mekonomen Rally att bjuda på massor med ladd och maximalt högoktanig rallyunderhållning. Välkomna!