Rally: Åtgärder vid olycka
2022-10-18 i Officiella meddelanden
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSOlycka vid tävling
Rallyreglementet gäller även då trackingsystem med varningsmöjligheter i systemet används. Systemet ska ses som ett hjälpmedel och ersätter inga krav som nämns i regelverket tex vad gäller användande av varningstriangel, OK-skylt, personskadeflagga etc.
Nedanstående paragrafer ersätts alltså inte utan innehållet i dessa gäller alltid:
RY 7.8 Olycksfall
RY 7.8.1 Personskadeflagga
Det innebär ansvar för alla, både ekipage som kommer till olycksplats och de som råkat ut för stopp/olycka.
OBS: I regeltexten nämns inte SOS-skylt, den finns inte heller beskriven i RY T2. Den ska jämställas med personskadeflagga och ha samma mått som OK-skylt. (Idag A4-storlek, kommer att bli krav på A3 enligt internationell standard för att synas bättre)
I tidigare Officiellt Meddelande har nedanstående publicerats gällande agerande då trackingsystem används
- Rally Yellow flag ska jämföras med att ha sett en varningstriangel och agera utefter detta, se RY 7.8.
- Rally Red Flag innebär att RY 7.7 gäller. De tävlande som fått denna signal har rätt till en konstruerad tid enligt samma paragraf.
Tävlande kör vidare på SS och agerar enligt RY 7.8. - Funktionen ”Blocked road” får enbart användas då vägen är helt blockerad, dvs hindret är omöjligt att passera, inte enbart för att andra tävlande måste sänka farten. Använd varningstriangel/trianglar för att förvarna efterföljande ekipage om faran enligt RY 7.8.
Inte heller då kommunikationsfunktioner i systemet används ersätter det regelverkets krav på hur officiell information till tävlande ska delges.
Samma gäller då tex WhatsApp används för att informera tävlande om gällande situation.
Se RY 7.10 Kommunikation med Tävlande.
Detta gäller exempelvis då tävlingsledningen beslutar att en sträcka ska strykas. Informationen kan ges via modern teknik till alla, men för att undvika kaos ska alla fortsätta enligt tidkort och Road-Book tills man får information i en TK eller SS start om alternativ färdväg och kör vidare enligt de nya direktiven med avgångstid och alternativ färdväg.