Headerbild

Kategorier

CL Kurs

2015-03-17 i Karting / Nyheter

Prenumerera via:

RSS

Säsongen 2015 har startat med två trevliga dagar fyllda med nyheter, diskussioner och erfarenhetsutbyten. Fair race, säkerhetsgenomgång och nyheter inom teknik och tävlingsreglementet var några av de större punkterna på dagordningen.

Minnesanteckningar från Cl-kursen 2015

 

Fair race dominerade lördagen under ledning av Jenny Eidolf från Sisu. Vi var ca 50 personer från olika delar av landet som diskuterade vikten av ett positivt förhållningssätt mot varandra. Målsättningen är att vi ska få en schysstare bilsport där medlemmarna trivs och behandlar varandra på ett bra sätt.

Sbf har tagit fram ett bra utbildningsmaterial som klubbarna kan använda sig av vid utbildningar av förare, funtionärer och föräldrar. 

Fair race


Organisationens kommunikation diskuterades en hel del. Bakgrunden till detta var delvis på grund av nerstängningen av sbf forum som skedde ett par dagar innan kursen. Förklaringen till forumets borttagande är att det inte finns någon möjlighet för medlemmarna i KU att besvara frågor som ställs i forumet. Istället hänvisas frågor till distriktens SGA. Jag är av den åsikten att ett forum behövs så om någon har en idé på hur ett sådant kan upprättas utan för stor arbetsinsats, hör gärna av er till mig med er idé så diskuterar vi den.

 

Utbildningen av förare och funktionärer ligger i första hand på distriktens ansvar. Det finns möjlighet att samarbete med andra distrik för att täcka upp utbildningsbehovet. Under våren har Svbsf erbjudit kurser för funktionärer, utbildare, teknikser samt tränare. Klubbarna står för att utbilda förare.

 

Ett nätverk av funktionärer håller på att blidas och spridningen är idag rikstäckande. Vi är dock i behov av fler funktionärer inom distriktet, bland annat efterlyser vi en distriktstekniker. Hör av er om ni kan rekommendera någon eller om ni själva är intresserade.

 

De nationella klasserna kommer att genomgå en inventering. KU kommer att formulera en fråga som kommer att gå ut till samtliga medlemmar om hur de vill att kartingens klasser ska se ut i framtiden. Det som ligger närmast i tid är en ny upphandling av Cadettimotorn.


Den regelskrivning som gäller delning av motorer kommer att formuleras om. Föraren anmäler in en motor och då man vill använda ytterligare en motor så ska man skriva in den innan start. På så sätt kan en reservmotor delas MEN bara en förare får använda en motor, två förare kan med andra ord inte dela en motor under samma tävling. Reglen kommer att formuleras och publiceras under officiella meddelanden inom kort.

 

En fråga om att besiktiga in 5 däck istället för 4 däck väcktes, Mer om den ev förändringen kommer.

 

I frågan om bakaxeln har ett förtydligande gått ut från KU. Den presenteras i separat publikation. Ytterligare svar från Skrc samt utomstående juristtolkning har ställts efter den första skrivelsen besvarats men KU anser att frågan i helhet är besvarad i och med deras första svar. Med andra ord, den omnämnda bakaxeln kommer inte att godkännas för start.

 

En ny incidentrapport har tagits fram. Tävlingsledaren ansvarar för att den fylls i och skickas till distriktets säkerhetsgrupp. Läs mer om säkerhet på den nya sbf-siten.

 

Några förändringar i tävlingsreglerna har skett bland annat har man förenklat texten i KA 5.22. 


Jag lyfte frågan igen angående de synpunkter som medlemmar i distriktet har haft på de nya tävlingsreglerna då inget svar på dessa synpunkter inkommit från förbundsdomarna. Christer S tog till sig den kritiken och kommer se över synpunkterna.

 

Team som anmäler förare i de mindre klasserna diskuterades. Många vill verka för att förbjuda team i småklasserna. Diskussionen ej klar. Kom gärna med synpunkter för eller emot.

 

Frågan om rekryteringen av ledmöter och ordförande i KU ställdes. Jag upplevde inte att vi fick ett ordentligt svar på hur valberedningen nominerar kandidater till dessa poster. Inget svar gavs i frågan om vilka som utgjorde valberedningen.

 

Banbesiktningsgruppen presenterades och har en plats som står till förfogande om någon känner sig manad. Några nyheter lyftes fram och några avsnitt behöver förtydligas. Yngve påpekade att många banor måste besiktigas i år men klubbarna har ännu inte kontaktat honom för en besiktningstid.


Några frågor om historisk karting har bland annat inkommit till distriktet. Det ser ut som om ett godkännande av en sådan klass kan komma att bli av inom kort. Det är framförallt personlig säkerhet och ljudkrav som kommer att relger för dessa klasser att leva upp till. Men mer info kommer i frågan...  

 

Helsingborg presenterade sina tankar runt SM som går av stapeln i juli månad. Det ser ut att bli ett trevligt arrangemang med många förare. Dock råder osäkerhet om det kommer att bli några inbjudningsklasser, troligtvis kommer det inte att bli så.


EM kommer att gå av stapeln under samma månad med på Kristianstadbanan. Det är endast två KF klasser som är inbokade så vi får se hur arrangemanget kommer att bli ar. Det vi med säkerhet vet är att förra årets arrangemang blev fantastiskt lyckat!

 

Som avslutande ord vill jag påpeka att detta var mycket trevliga och väl genomförda dagar. Jag vill varmt rekkommendera nästa kurstillfälle till er som funderar på att gå.

/Åsa