Headerbild

Kategorier

Körläger i Anttila

2015-03-25 i Landslaget / Genomförda läger

Prenumerera via:

RSS

Ett riktigt slaskigt vinterväder möte landslaget när det i mitten av februari gästade Anttila för ett körläger på is. Med både fyrhjulsdrivna och bakhjulsdrivna standardbilar fick förarna verkligen bekänna färg på det hala och slaskiga underlaget.

- Verkligen. Förhållandet idag är väldigt likt så som det är att köra i spöregn på en riktig skitbana med lera, vatten och blask, sa Peter Hedström. 
anttila peter hedström
Att få nöta varv på varv med duktiga kollegor i bilen är en del av konceptet. Att få umgås och lära känna varandra mer och dela med sig av erfarenheter är en annan del. 
- Jag är riktigt nöjd med de körläger vi fått till hittills i år och vi har ytterligare fler på gång. Att vi kan ge förarna den här träningen och att göra det i en miljö där de är tillsammans och kan utbyta erfarenheter med varandra, det ser jag som en riktigt värdefull del i arbetet med att utveckla våra landslagsförare. Hela det här lägret präglades av mycket bra diskussioner och tankar kring hur man kan förbättra sig som förare, säger Förbundskapten Magnus Lampert. 

Ramona Karlsson som i år satsar på EM-serien i rallycross håller med Lampert.
- Det är mycket diskussioner och det är kanon. Man sitter i baksätet och ser och lär och man pratar med varandra. Det finns alltid något att plocka från någon, menar Ramona Karlsson.

Timmy Hansen håller med när han sitter framför den värmande brasan.
- Jag har åkt med många olika förare nu som alla har olika körstil och det är intressant att diskutera vad man gör annorlunda och vad  som är bättre eller sämre och att sen hitta in till sig själv för att se vad jag eventuellt behöver justera , säger Hansen.

För flera av landslagets förare börjar det närma sig säsongen och det är då allt ska stämma. Det är då detaljer, människa och bil ska bli ett för att kunna leverera. 
- Det här med iskörning är väldigt detaljerat, även om det är halt och man måste åka på sladd så är det de små små detaljerna som avgör precis som i en tävlingsbil. Det här tänket och den här känslan som man skapar här för de där små justeringarna som man gör med ratt och pedaler, det är det som även gör skillnad på rallycrossbanan. Så det är väldigt värdefull träning att få ligga här på isen och bara nöta, säger Timmy Hansen.