Headerbild

Kategorier

Bouveng är redo för det ”Gröna Helvetet”

2015-05-14 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Till helgen körs en av långloppsracingens stora höjdpunkter, 24-timmarsloppet på klassiska Nürburgring, banan som populärt och med skräckblandad förtjusning även kallas ”Det gröna helvetet”. På startplattan finns Victor Bouveng.

Den över 2 mil långa slingan uppe i Eiffelbergen bjuder alltid på spektakulär racing och kanske framförallt på varierande väder. Sällan, om någon gång, klarar man sig från några rejäla regnskurar under ett lopp och inte blir det lättare av att 50% av loppet körs i nattmörker. Helt enkelt en enorm utmaning för alla förare, oavsett om man gjort hundratals varv eller kommer dit som nykomling

För Victor Bouveng blir detta premiär i ett 24-timmarslopp, däremot är han ingalunda nybörjare på Nürburgring med ett flertal 4-6-timmarslopp under bältet sedan tidigare. Det är även hans första 24-timmarslopp som medlem i BMW Junior Program och i årets upplaga har Victor fått uppdraget att ratta BMW:s pressbil, en BMW M235i som han delar med de tyska motorsportjournalisterna Bernd Ostmann och Christian Gebhardt samt BMW-veteranen Harald Grohs.
- Det är en stor ära att bli utvald att få köra BMW:s pressbil, ett prestigfyllt uppdrag där det krävs att jag gör ett bra arbete för teamet, säger Bouveng och fortsätter.
- 24-timmarsloppet på Nürburgring är ett väldigt speciellt lopp med en enorm tradition och jag ser verkligen fram mot att köra ett 24-timmarslopp för första gången. Det är lite speciellt att köra hela dygnet med såpass mycket körning i mörker, kanske också i regn och svåra förhållanden vilket inte gör saker och ting enklare.

Bouveng som förberett sig genom att ha spenderat en hel dag i BMW:s simulator för att verkligen lära känna banan ordentligt. Han har även fått en del råd och tips av Sveriges enda VM-förare i standardbil, Rickard Rydell.
- Rickard har ju bland annat tävlat, och vunnit, 24-timmarsloppet på Le Mans och har ovärderlig erfarenhet att dela med sig av när det gäller just långlopp över ett helt dygn, säger Bouveng.

24 timmar är en låg tid för ett race, men det är inget som Victor Bouveng tränat något extra på.
- Nej det behövs nog inte men jag behöver vara ordentligt utvilad, någon sammanhängande sömn kommer det inte att bli. Varje förare kör ca 6 timmar vardera fördelat över dygnet, man måste verkligen se till att vila ordentligt när man får tillfälle. Inte så lätt alla gånger, speciellt inte när man precis klivit ur bilen och är full av adrenalin, jag är dock säker på att det kommer att gå bra, avslutar Victor Bouveng.