Headerbild

Kategorier

Larsson är en av svenskarna som jagar poäng i England

2015-05-22 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Det var på Lydden Hill förra året som Robin Larsson rullade ut bland de övriga förarna i rallycrossens VM-serie och visade att han var redo för den internationella scenen. Nu är han en av flera svenskar som kommer till start i helgens VM-tävling.

Där och då i England, för ett år sedan fick han kliva upp på pallen efter att ha kört i mål som tvåa bakom norrmannen Andreas Bakkerud. Till helgen kommer hela rallycrosscirkusen tillbaka till England när VM-seriens fjärde deltävling körs på Lydden Hill. Och efter lite stolpe ut i de tre första deltävlingarna så är det en laddad och revanschsugen Robin Larsson som kommer till start.
-Ja, det har inte gått riktigt som vi vill. Vi har haft lite otur och så har det varit lite missar av mig. Lördagarna under tävlingshelgerna är där vi tappat mest. Så nu måste jag jobba på att komma igenom under lördagen så man har tider hela vägen. Jag har kört bort mig lite där. Nu måste jag köra smartare och jämnare, det är målet nu, att ha en bra lördag och sen köra fullt på söndagen, säger Robin Larsson.

Robin Larsson sladd Beligien -15

Larsson som körde alla EM-tävlingar ifjol satsar i år på hela VM-serien. Det innebär en hel del nya banor för teamet från Svenljunga.  Men banan i Lydden kan teamet, det var där fjolårets bästa placering kom.
- Jag vet inte riktigt vad som hände där. Jag gillar inte banan egentligen. Men det känns skönt att komma dit där det gått bra och det ger lite självförtroendet. Det är en ganska racebetonad bana så jag tror killarna i vårt landslag som har kört mycket racing kommer vara snabba. Det är tight in i första sväng på gruset in i startböjen sen är det bra flyt i banan. Så det gäller att sätta starterna, menar Larsson.

Och just starterna är det som fungerat riktigt bra för Robin Larsson och hans Audi under de inledande tävlingarna.
- Ja, det har funkat bra hittills och vi försöker undvika bråken och stöket som ofta är i första böj. Det är målet nu också. Att köra rent och samla poäng. Kommer man bara till semi så kan allt händ och en plats topp fem, topp tre är målet, avslutar Robin Larsson.

Kristoffersson punktering Belgien - 15

Bäste svensk i VM-tabellen är Johan Kristoffersson. Han var kvalsnabbast i det 37 bilar starka startfältet i Belgien där han var i ledningen i semifinalen med sin VW Polo. Tyvärr för Team Kristofferssons del så drog Johan på sig en punktering på den tuffa och snäva banan. Och med bara tre fungerade hjul och ett antal varv kvar blev han ett lätt byte att plocka för de bakom jagande bilarna.
– Besvikelsen är givetvis stor. Johan var snabbast på banan och utan otur med en punktering tror jag definitivt att han hade varit med och konkurrerat om segern, sa en något nedstämd Tommy Kristoffersson, chef i Volkswagen Team Sweden efter tävlingen.

Punkteringen i Belgien var teamets tredje på lika många tävlingar. Det är givetvis lite oroande.
- Det är självklart något vi tittat på och vi har redan hunnit prova en nykonstruerad fälg som förhoppningsvis ska förhindra att däcket kränger av fälgen. Vi hoppas att vår leverantör hinner få fälgarna färdiga i tid redan till helgens tävling, säger Johan Kristoffersson.



Timmy Hansen ur bil Beligien -15

Punktering fick även den andra svensken i samma semifinal, Timmy Hansen. Hansen som övertog ledningen efter Kristoffersson. En ledning han fick ha i endast något varv innan även han körde punktering på vänster framhjul. Efter den frustrerande tävlingen i Belgien ligger Team Peugeot Hansen för närvarande fyra i teammästerskapet, medan Timmy Hansen och stallkamraten Davy Jeanney ligger femma respektive åtta i förar-VM.
- I min semifinal upplevde jag bilen som den bästa på hela säsongen och det kändes verkligen jobbigt att tappa semi-final ledningen på grund av en punktering. Vi har klart och tydligt en bil som kommer allt närmare att kunna bli en titelvinnare. Det är bara att hålla huvudet kallt och fortsätta jobba med det vi tror på, sa Timmy Hansen efter tävlingen i Belgien.

PG Andersson mot bil Belgien

Petter Solberg leder fortsatt VM-tabellen och han ingår även i det Citroënteam tillsammans med engelsmannen Liam Doran som leder märkesmästerskapet. Och där är det Solberg som dragit in de flesta poängen. Men bara två poäng bakom är det svenskt med Marklund Motorsport som med Topi Heikkinen bakom ratten i en av teamets två VW Polo körde hem segern i Belgien. Teamets andre chaufför, svensken PG Andersson var fyra senast och laddar nu för England.
- Nu är känslan bra så jag far hem och träffar familjen och laddar lite batterier, sen bär det av till England, sa PG Andersson efter tävlingen i Belgien.

Mattias Ekström Belgien -15

Mattias Ekström och hans team EKS nådde semifinal med båda sina Audi S1. Mattias Ekström tog sig också vidare till finalen men var tvungen att bryta strax efter starten när huven lossnat och blockerat sikten efter kontakt med en däckvall. Totalt slutade Ekström sexa. Anton Marklund, som knep platsen efter Mattias i semin blev 10:a när helgen summerades.
- Både känslan och farten fanns i bilen, men vi har jobb kvar att göra. Bland annat måste vi se till att bilen blir starkare så att den klarar de smällar som rallycross innebär, sa Mattias Ekström efter tävlingen.
Både Ekström och Marklund kommer till start i England.
- Det är premiär för mig på Lydden Hill, men banan har mycket racingsegment så den ska passa mig bra. Nu hoppas jag bara att vi får den första helgen utan regn, säger Ekström inför helgen i England.
Även Anton Marklund, som tog sig till semifinal senast, är sugen på att köra igen: - Det känns bättre och bättre för varje tävling. I Mettet var jag väldigt nära final och den här gången ska jag bara dit, säger Anton.


I England kör även klasserna RX Lites och Touringcar. I båda klasserna finns det gott om svenskar och i Lites är det blågult i topp tre med Oldsbergs MSE-föraren Kevin Eriksson överst före Kevin Hansen och Tobias Brink.

kevin eriksson

Hela startlistan finns att läsa här.

Mer om VM i rallycross finns här, www.fiaworldrallycross.com/