Nelson Piquet Jr. historisk segrare
2015-06-29 i Allmänt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSS
Nelson Piquet Jr. blev den första formel E-mästaren efter stor dramatik. Den nya klassen med elbilar har med hjälp av miljardärer, gamla formel 1-profiler och Hollywoodkändisar tagit racingen ett steg in i framtiden. Till nästa säsong släpps biltillverkarna in på ett nytt sätt.
Det första formel E-mästerskapet avgjordes på söndagen på en trång och knixig tillfälligt uppbyggd bana i Battersea Park invid Thamesen i London.
Tre förare, Nelson Piquet Jr., Sebastian Buemi och Lucas Di Grassi kunde vinna inför sista loppet. Ledaren Piquet Jr. såg ut att tappa titeln efter ett dåligt kval där han startade först på 16:e startrutan. Men med bara sex varv kvar tog han åttondeplatsen, som han höll in i mål och vann därmed med en enda poäng före Buemi.
För Piquet Jr. var det förvirrat på slutet och han hade inte riktigt koll på hur långt resultatet skulle räcka.
- Jag undvek att fråga teamet. Visste inte om jag vunnit, var mästarens kommentar.
Den 29-årige brasilianaren, som är född i Heidelberg i Tyskland, blev nu den historiske första elbilsmästaren i racing.
Hans pappa med samma namn vann VM i formel 1 tre gånger.
Piquet Jr. blev sjua till slut sjua i loppet då Stephane Sarrazin, som var först i mål hade utnyttjat mer än tillåtet av kraften i batteriet och därmed belades med ett tidsstraff på 49 sekunder.
Syftet med att dra igång en toppklass för elbilsracing är att utveckla teknologin, skapa större intresse för elbilar och att stödja tanken om hållbarhet även när det gäller tävlande.
Alejandro Agag lyckades första året få till en serie med elva lopp i fyra världsdelar.
Konceptet är att komprimera allt med träning, kval och lopp på en enda dag och att ta loppen till folket. Formel E-loppen körs inte på traditionella banor, utan på tillfälligt uppbyggda inne i städerna där publiken redan finns.
Formel E har också lyckats locka till sig Hollywood-kändisar. Leonardo DiCaprio är engagerad i Venturi-teamet och i London fanns Antonio Banderas, en stor anhängare av elbilar, på plats.
Men det finns fortfarande en rad problem. Batterierna räcker bara halva loppet. Än har man ingen teknik för att byta dem under loppet. Därför måste föraren byta till en helt ny bil för andra halvan av loppet.
Men efter detta första år med likadana bilar, kommer formel E att öppnas upp då teamen får utveckla sina egna bilar. Det här hoppas man ska väcka intresse hos biltillverkarna.
Audi och Renault är redan involverade.