Rekordstort startfält för VM i rallycross i Norge
2015-08-21 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSTill helgen körs den åttonde rundan av rallycrossens VM-serie i Norge. Och det med 47 supercars till start. Nytt rekord för VM-serien. Svenske Johan Kristoffersson, som är trea i totalsammandraget, är en av dem.
Tävlingen i norska Hell inleder den sista etappen av VM i rallycross, en etapp som omfattar sex deltävlingar. De första fem avgörs inom loppet av nio veckor. Därefter blir det uppehåll innan finalen körs i november i Argentina. I topp i VM-tabellen är det norskt med Petter Solberg högst upp. En Solberg som efter två incidenter med Timmy Hansen i semifinalen i Kanada senast inte tog sig till final.
- Efter en bra start på säsongen har vi haft lite otur på slutet. Den här gången vill jag verkligen vinna, säger Solberg.
För Volkswagenföraren Johan Kristoffersson blev inte heller vistelsen i Nordamerika så som han hoppats.
- Det gick inte som jag hade tänkt mig i Kanada. Det blev bara nio poäng och så lite har jag inte tagit i någon annan tävling den här säsongen, konstaterar Kristoffersson.
Med den tunna poängskörden tappade Kristoffersson andraplatsen till Ford Oldsbergs MSE-föraren, Andreas Bakkerud som klev upp på en andraplats. Johan Kristoffersson som hemma i Sverige haft bra flyt i körningen i Porsche Carrera Cup, där han vunnit alla körda race och säkrat titeln. I rallycrossen började det också bra med seger i premiären i Portugal. Sen har poängen plockats lite bakom täten. I norska Hell är siktet inställt på att åter plocka viktiga poäng.
- Det tajtade till sig rejält i tabellen, men det är väl bra att det är jämnt. Det innebär ju att det är lättare att klättra, resonerar Kristoffersson, som bara har sex poäng upp till silverplatsen.
Efter Kanada har Arvikabaserade Volkswagen Team Sweden genomfört givande tester på hemmaplan och Johan sätter stort hopp till de uppdateringar på bilen som teamet kommer med till Låknebanan utanför Trondheim. Han är övertygad om att förändringarna ska ge honom goda förutsättningar att lyckas. Inte bara i Norge utan även i kommande deltävlingar i Frankrike, Spanien, Turkiet och Italien. Och helst av allt vill Kristoffersson vinna. Det är det som driver honom, det är det han kämpar för.
- Jag är inte ett dugg intresserad av att vara realist. Jag vill bara vinna och vägen till segrar går genom träning, tester och utveckling, säger Kristoffersson.
Tillbaka i sin Volkswagen är även P-G Andersson som fick stå över Kanada då hans bil kördes av Anton Marklund eftersom Antons bil inte var färdig efter smällen i Höljes. P-G Andersson körde final i VM-premiären i Portugal (sexa) och i Belgien (fyra), men sedan dess har det gått betydligt sämre för värmlänningen.
- Men nu är det full laddning. Det är verkligen på tiden för en finalplats igen, säger han.
Den svensk som hade bäst fart i Kanada var Timmy Hansen i sin Peugeot. Men det var de där incidenterna i semifinalen med Petter Solberg som satte stopp för en finalplats och viktiga VM-poäng. Nu tog Team Peugeot Hansen ändå hem segern genom Davy Jeanney.
- En av våra bilar har varit först över mållinjen på alla av de tre senaste tävlingarna, så det ger en viss säkerhet. Men trots det har vi ingen avsikt att släppa målet ur sikten ens för en sekund. Vi kommer kämpa på precis som tidigare och vi har en klar strategi för att försöka förbättra vår position ytterligare. Den norska deltävlingen gick inget vidare för oss förra året, så denna gång vill vi inget hellre än att komma i mål med våra bilar på bra placeringar. Banan har fått ny asfalt så kanske kan det vara en fördel när vi försöker hitta rätt inställningar för våra bilar, säger teamchefen Kenneth Hansen.
Bäste svensk i Kanada var Mattias Ekström. Och han och hans team EKS med Anton Marklund i den andra Audin kommer fulla av förväntningar till Hell.
- Det känns bra att komma tillbaka till Hell,” säger Ekström och fortsätter.
- Den här banan har en speciell plats i EKS historia. Förra året blev motorn till vår andra bil influgen med helikopter direkt till banan. Efter att ha jobbat stenhårt i flera veckor blev det ytterligare en natt med väldigt lite sömn innan vi kunde starta. Den här gången hoppas jag att vi kan ta det lite lugnare och njuta mer av Hell. Det är en fantastisk bana, härligt kuperad, mycket asfalt och snabba kurvor. Vi måste få till bättre starter men vi lärde oss en del nytt i Kanada senast, så det ser lovande ut, avslutar Mattias Ekström.
Anton Marklund har också fina minnen från Hell.
- 2011 körde jag min första internationella rallycrosstävling här, när jag debuterade i EM. Det är också den banan som ligger närmast min hemstad och trots att det är drygt 60 mil kommer det mycket familj och vänner för att heja. Förra året tog jag mig jag till semifinal men missade finalen med tre tiondelar. Det är verkligen hög tid att nå säsongens första final för mig, säger Anton Marklund.
Elva svenska supercarförare kommer till start i Norge. Åtta i VM-serien där även Mats Öhman kommer till start i sin Volvo. Alx Danielsson är tillbaka bakom ratten Münnich Motorsports Audi och i sin Audi kommer även Robin Larsson till start. I EM-klassen kör Lukas Walfridsson, Peter Hedström och Ramona Karlsson. Karlsson som haft en inledning av säsongen som varit lite av en berg- och dalbana för teamet. I Tyskland fightades Ramona om topptiderna i EM, men kraschade i sista heatet och tvingades kasta in handduken.
- Sporten kan vara stentuff ibland, men samtidigt är det just det jag gillar. Marginalerna är små, och det är viktigt att behålla fokus, glömma motgångar, ta med det positiva och se framåt. Nu är jag supertaggad att ta mig till final under EM i Norge, säger Ramona.
Mer information om VM i rallycross finns här.