Timmy Hansen i topp första VM-dagen i Hell
2015-08-22 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSEfter första dagen av den åttonde VM-rundan för rallycrossen är det svenskt i topp. Timmy Hansen var den som lyckades hålla snabbaste farten totalt i ett tryckande varmt Hell.
Båda Peugeotbilarna i Team Hansen fungerade riktigt bra under den första dagen och när dammet bokstavligen lagt sig efter Supercarbilarnas två heat var de etta och tvåa. Under träningen och första heatet var det hemma föraren och VM-ledaren, Petter Solberg, som var snabbast före just de båda Peugeot-förarna, Davy Jeanney och Timmy Hansen.
- Vet vit att Petter är snabb och särskilt i början idag. Men jag tror att vi kommer ta in på honom senare idag, sa teamchefen Kennet Hansen mellan första och andra heatet.
Och han fick rätt. När starten gick för sista heatet i omgång två var Jeanney snabbast ut ur första kurvan av de som inte tog jokern och Timmy Hansen av de två som tog jokern. Hansen kunde sen plocka bit för bit och när Jeanney tog jokern på sista varvet gled Hansen förbi.
- Vilken start på racet. Och då menar jag hela teamet. Det har känts riktigt bra och just att bilarna gått så bra och att det inte är någon slump eller något känns bra, sa Timmy Hansen efter första dagens race.
Förra omgången kördes i Kanada på en för tävlingen uppbyggd rallycrossbana. I Norge är det en traditionell bana som gäller.
- Det är en ganska tight bana som svänger mycket med långsamma svängar som ger mycket hårda inbromsningar. Det blir mycket vända runt. Så det gäller att ha rätt inställningar, menar Timmy Hansen och tar en klunk vätska för att fylla på nivån i kroppen.
Och värmen som den första tävlingsdagen bjudit såväl förare som publik på har inte bara varit till godo. Dammet som rivits upp under racen har varit uppe till diskussion mer än en gång under dagen. Österrikaren Manfred Stohl som vann sitt andra heat passade på att tala om vad han tyckte i seger intervjun.
- Det är svårt med dammet. Man ser inget och får nästan chansa på var svängen kommer. Man har som en rytm i kroppen så man vet ungefär var svängarna ska vara. Men när man inte kan se och man inte vet exakt så det är ganska farligt. Det är något som de måste göra något åt för det kan inte vara såhär illa, säger Timmy Hansen.
Om arrangörerna ska arbeta med banan kommer Hansenteamet arbeta med bilarna.
- Vi ska finslipa lite till. Lite mer jobb med balansen av bilen ska göras och med körningen där vi kan jämföra Jenney och mig då vi är så lika och snabba, men han är snabbare på en del och jag på annat, så vi får försöka lägga ihop dem så vi båda åker snabbare i morgon, avslutar Timmy Hansen.
Fem svenskar är med bland tio i topp. Robin Larsson tog niondeplatsen den första dagen.
- Känns bra att få med sig poäng från två heat. Det var ett tag sedan. Sen finns det lite att jobba på, men det här var skönt, sa Robin Larsson i mål efter att ha vunnit sitt avslutande heat.
Anton Marklund, Alx Danielsson och Johan Kristoffersson är de övriga tre som gjorde Timmy Hansen och Robin Larsson sällskap på tio i topp-listan. Johan Kristoffersson fyra och Anton Marklund i sin Audi på en femteplats. Marklund som först inte var helt nöjd med bilen efter träningen.
- Nja, det var lite småsaker. Och nu har vi skruvat och fått bättre grepp i bakvagnen. Får vi bara till framdelen också så ska det nog bli riktigt bra, sa Marklund mellan heaten. Och Marklund fortsatte att ha fart, men led lite av att hamna i trafik och aldrig riktigt få köra först.
- Det blir svårare då och sen i dammet. Man ser inget utan det blir lite mer på chans, konstaterade även Marklund.
I RX-litesklassen leder Thomas Bryntesson efter första dagesn tre körda heat efter en fin resultattabell med placeringarna etta, etta och tvåa.
- Perfekt. Kan inte bli bättre. Jag tog det lite lugnare i sista för att mest bara köra rent, sa Thomas Bryntesson efter målgången av RX-lites tredje heat.
Mer information på http://www.fiaworldrallycross.com/