Frankrike nästa stopp för VM i rallycross
2015-09-03 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSDet väntas närmare 70 000 åskådare till den franska byn Lohéac när rallycross-VM till helgen gästar Frankrike med sin nionde deltävling. I märkesmästerskapet är det inför tävlingen just franskt i topp, genom svenska stallet Team Peugeot Hansen som senast
Förra året fick den hängivna franska rallycrosspubliken se ett franskt bilmärke vara först över mållinjen då Petter Solberg körde hem segern. Senare körde även Solberg hem hela mästerskapet. Men till årets tävling i Frankrike kommer den regerande världsmästaren med två tävlingar i ryggen utan att ha tagit sig till final. Han leder fortsatt i tabellen, men nu närmar sig konkurrenterna. Och närmast just nu är Timmy Hansen. Hansen som vid senaste deltävlingen i Norge segrade. Och som bakom sig hade stallets andra bil med fransmannen Davy Jeanney bakom ratten. Ett resultat som placerade Peugeot-teamet i topp i märkestabellen. Och nu väntar ”hemmatävlingen” för teamet.
- Lohéac har alltid känts som min bana. Jag har alltid varit snabb där och jag längtar tillbaka dit. Det är en bana som passa min körstil och sen är det hemmaplan för oss i Peugeot och att köra i Frankrike för fansen och 70 000 på läktarna, det är en otrolig känsla.
Timmy Hansen som startade sin karriär som kartingförare och som sedan tog klivet upp och körde både formelbil och banracing innan han tog steget in i den sportgren som han far under flera år dominerade, rallycrossen.
- Det är ju det man kommer ifrån, men ju längre jag åker rallycross desto mer komplett rallycrossförare tycker jag att jag blir. I början var min styrka asfalt. Grus var nytt för mig. Men ju mer jag kör och ju mer bilen passar mig desto mindre svaghet har vi. Att hantera både grus och asfalt är viktigt, menar Hansen och fortsätter.
- Det såg jag tydligt i Kanada som var mycket racing på halva banan och mycket rally på den andra. Och i Kanada var jag snabb och det var skönt eftersom jag förr slitit med sådan körning. Men innan det racet hade jag lite idéer på hur jag kunde ändra lite och nu är jag inte nervös för att åka grus längre. Karting och formelbilskörningen sitter i ryggen och nu kan jag hantera de andra delarna också och blir mer och mer komplett, säger Timmy Hansen.
Den unge Götenebon har redan skaffat sig erfarenheter och var tidigt uppmärksammad inom bilsporten. År 2008 tilldelades Timmy Hansen ett stipendium av Anecto Racings minnesfond och tre år senare av Ronnie Peterson minnesfond. Tillsammans med Robert Essebros minnesfond förvaltas dessa tre fonder inom ramen för Svensk Bilsport för att stödja framtidens talanger och bidra till ungdomsutvecklingen inom Svensk Bilsport.
- Jag kommer ihåg Bilsportgalorna och när de börjar läsa upp nomineringarna så vill man att det ska passa in på en själv och när det faktiskt gör det och få gå upp på scenen, det är stort och alltid kul att bli uppmärksammat. Nu hoppas man väl på Bilsport Award men då behöver det nog gå riktigt bra, avslutar Timmy Hansen.
En som också fått Ronnie Petersons stipendium är Mattias Ekström som med sitt team EKS kommer till Frankrike efter en tuff helg i Norge trots att farten fanns i båda Audibilarna.
- Till semifinalen hade man vattnat banan rejält vilket gjorde kurva ett riktigt hal. Där tappade jag en placering och mycket av sikten på grund av all lera på framrutan. Sen krockade jag med Petter, fick punktering på vänster framhjul och åkte på en smäll från Timur i samband med att han rullade. Det var lite mer action än jag behövde och inte den slutposition jag hade hoppats på. Men det fanns positiva saker också. Vi hade bra tempo och våra starter var bättre än sist, sa Mattias Ekström efter tävlingen i Hell.
I fjol gjorde Pontus Tidemand ett bra race i sin Audi S1 EKS RX quattro i Lohéac då han nådde finalen. Endast en punktering förhindrade en pallplats den gången.
- Vi reser till Frankrike får att nå hela vägen. Med finalplatsen förra året och med tanke på hur årets bil har presterat så är jag ganska säker på att Lohéac kommer att bli en minnesvärd helg för oss. Banan passar mig mycket bra och det kommer att bli fantastiskt att köra inför så många entusiastiska fans. Förutom Höljes är detta definitivt höjdpunkten i kalendern, men också en utmaning med 36 motståndare. Och som ni vet älskar jag utmaningar, säger Mattias Ekström.
I en annan Audi sitter Robin Larsson. Larsson som efter en tuff säsong fick kliva upp på pallen i Norge. Något som gav självförtroende inför kommande tävling.
- Det är väldigt viktigt för självförtroendet efter de svackor vi haft och framförallt på hemmatävlingen, den största tävlingen för mig och för all svenskar, så det har varit väldigt tufft för självförtroendet. Nu gäller det att jobba med bilen och göra den snabbare. Men med den budgeten vi har kan vi inte testa så mycket, men får göra på tävling och nu har vi kunnat testa fram lite och vi blev snabbare under Norge så det är skönt att kunna fokusera bara på tävlingen istället, säger Robin Larsson.
Sju svenskar kommer till start bland det 37 bilar starka startfältet i Super Car-klassen i Lohéac. Ytterligare två Audiförare med Anton Marklund i Mattias Ekströms team, EKS och Alx Danielsson som kör för Münnich Motorsport. Danielsson som körde in på en fin fjärdeplats i Norge. Övriga två svenskar sitter i varsin VW Polo. P-G Andersson som var femma i Norge kör för Marklund Motorsport och Johan Kristoffersson i sin Polo tillhörande Volkswagen Team Sweden.
Petter Solberg leder fortsatt den totala VM-tabellen. Nu med Timmy Hansen som tvåa och Andreas Bakkerud som trea. Ytterligare fyra svenskar finns med i tio i topp.
Johan Kristoffersson är femma, Mattias Ekström sjua, P-G Andersson nia och Robin Larsson ligger på tionde plats.
Mer om VM i rallycross finns på, http://www.fiaworldrallycross.com/