Tekniska problem kostar Jimmy Eriksson säker seger
2015-09-07 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSJimmy Eriksson tvingades uppleva varje racerförares mardröm när han, i ledning på det sista varvet, tappade en till synes säker seger på grund av tekniska problem vid helgens GP3-tävlingar på Monza.
Eriksson, som varit förföljd av oflyt under 2015, såg äntligen ut att kunna återvända till vinnarcirkeln när han från fjärde startruta arbetade sig fram till ledarposition i helgens andra och avslutande race på den italienska F1-banan. Efter att ha kört om schweizaren Alex Fontana öppnade Eriksson snabbt upp en lucka till resten av fältet, och ut på det absolut sista varvet skrevs skåningens ledning över närmast jagande Marvin Kirchhöfer (Tyskland) till betryggande två sekunder.
En strulande bränslepump innebar dock att svenskens Koiranen GP-bil tappade fart, och Eriksson kunde bara hjälplöst se på när han passerades av konkurrent efter konkurrent under karriärens mest frustrerande slutvarv. Eriksson lyckades till föga tröst ta bilen i mål på en slutlig femteplats, innan han parkerade vid sidan av banan.
- Det här är helt enkelt inte vår säsong, säger Jimmy Eriksson. Jag behöver nog knappast beskriva vilka känslor som flög genom huvudet under det sista varvet… Motorn fick inte tillräckligt med bränsle och tändningen slog av och på. Att ändå kunna bli femma visar vilken lucka vi hade byggt upp, men det är självklart ingen tröst. Jag hade en grym känsla i bilen fram till dess och hade slagit av på tempot för att ta bilen i mål. Det är bara att bryta ihop och komma igen; jag börjar bli bra på det vid det här laget, så det blir garanterat inte tal om att ge upp!
Jimmy Eriksson hade tidigare under helgen slutat femma även i lördagens Race 1.
- Vi hade bättre fart den här helgen än på länge, så det var tråkigt att vi inte fick bättre utdelning, avrundar Eriksson (som vann på Monza under förra säsongen). Vi fick ett varv mindre än de andra i kvalet, när banan torkade upp efter en regnskur, och med bättre timing där hade vi kunnat kvala in i första led. Det känns i alla fall lovande inför avslutningen av säsongen.
Näst på tur på årets GP3-kalender står ett besök i den ryska OS-staden Sotji, där årets sjunde deltävling avgörs den 9-11 oktober.
Mästerskapsställning | GP3 Series
Efter 12 av 18 race
1: Luca Ghiotto (ITA), 170 p.
2: Esteban Ocon (FRA), 156 p.
3: Marvin Kirchhöfer (GER), 140 p.
4: Emil Bernstorff (GBR), 127 p.
5: Kevin Ceccon (ITA), 77 p.
6: Jimmy Eriksson (SWE), 66 p.