Headerbild

Kategorier

Katastrof helg för Lilja i Italien

2015-09-08 i Allmänt

Prenumerera via:

RSS

 Trofeo Abarth var åter igen tillbaka i Italien efter två race i Belgien och Tyskland. Adria International Raceway var värd för den fjärde deltävlingen i det Italienska mästerskapet. En ny bana för Lilja men med chansen att börja jaga in det 10 poäng stora avståndet till Anselmi.

En lite mindre bana på 2,7km med mycket start och stopp.

Testet på lördag förmiddag gick bra och Lilja var snabbast direkt före just Anselmi med drygt 0,2sek.

- Funkade hyfsat ifrån start och försökte hitta rätt bromspunkter och referenser i början men redan efter några få varv började farten komma och det kändes okej. Lite nya däck, bättre bromsar till kvalet så ska vi ladda på för fullt, sa Niklas efter testet med ett leende.

Kvalet på eftermiddan blev inte den succén som Lilja hade hoppats på, ett litet fel beslut i några inställningar på bilen gjorde att han missade att ta sin femte raka pole position och hamnade utanför första startled för första gången i år med en tredje plats.

- Hmm inge bra, konstaterade Niklas efteråt. Fick inte däcken att fungera 100 och jag fick inte ut allt ur bilen samt att jag tror jag gjorde ett misstag med inställningarna inför kvalet på bilen. Blir svårt ifrån ruta tre att ta en seger då Anselmi är väldigt snabb här på sin hemma bana och omkörningar här är väldigt svårt om inte framförvarande gör ett stort misstag. Men skam den som ger sig, lite ändringar på inställningarna åt andra hållet imorn och full gas så ska vi försöka utmana Anselmi om jag lyckas ta mig förbi Barberini också, sa Niklas.

Race 1 på söndag förmiddag blev en smak start för Lilja som flög iväg ifrån ruta tre och passerade både Barberini och Anselmi innan första kurvan. Lilja drog sen ifrån meter för meter och ledde med drygt 1sek efter fem-sex varv då plötsligt en misständning hördes och sen började motorn tappa kraft. Anselmi körde förbi på rakan och Barberini rakan där efter. Lilja tappade mer och mer och mer tillslut var han tia och svängde in i depån efter tre varv.

- Det är inte sant, sa Niklas uppgivet. Allt funkade prefekt, bästa starten jag gjort och bara flög förbi och ledde efter kurva ett och bilen funka kanon idag och jag körde mycket snabbare än jag gjorde på kvalet direkt med fulltank och utan att förta mig nämnvärt i början av racet. Inge kul just nu, måste analysera vad felet är och se ifall vi kan åtgärda det till race 2 i eftermiddag.

Felet gick inte att reparera efter obduktion av motorn hade ettans tändstift gått sönder och delar ramlat ner i motorn och troligtvis förstört kolven och nån ventil då det inte fanns någon kompression i ettans cylinder längre och motorn gick bara på tre cylindrar. Ett motorbyte var ett måste men Lilja hade inte budget till att köpa en ny motor.

Lilja beslutade sig i alla fall att starta i race 2 i hopp om att det skulle toka till sig för några framför och kanske ta sig till mål på tre cylindrar och kanske knipa nån strö poäng emot slutet. Men så blev inte fallet och Lilja bröt tävlingen efter knappt halva racet.

- Ja vad ska man säga, finns inte så mycket just nu mer än tomhet. känns så ledsamt att motorn ska gå sönder pga ett litet tändstift för 150kr. Men det är också en material sport och resultaten är inte starkare än den svagaste länken. Är mycket som ska stämma varv efter var när vi pressar materialet till max hela tiden. Känns bara bittert just nu och ett massivt jobb med att få ihop budget nu för en ny motor på kort tid innan Imola om två veckor, sa Niklas förkrossat.

Nästa deltävling är på klassiska Imola den 18-20 september tillsammans med Ferrari Racing days.


Europa Mästerskapet topp 5: 8/12 race

Lilja 138p

Pajuranta 114p

Anselmi 105p

M.Campani 82p

Barberini 64p