Ny bana och nya utmaningar väntar i Spanien
2015-09-18 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSVM-säsongen inleddes med en mediedag i Barcelona i våras. Då var inte byggnationen av rallycrosslingan på Formel 1-banan Circuit de Barcelona-Catalunya, som ligger 20 km utanför Barcelona, påbörjad. Nu är den klar för att i helgen ta emot världens främsta
En av de svenskar som kommer till start i Spanien är Mattias Ekström:
- Jag har varit där några gånger innan. Bland annat har jag kört fyra DTM-lopp och genomfört många tester, säger Mattias Ekström och fortsätter.
- Jag gillar verkligen banan och atmosfären, speciellt vid stadion. Det är en av få rallycrossbanor med snabba inledande kurvor på asfalt och många tillfällen att trycka gasen i botten, vilket passar både vår Audi S1 EKS RX quattro och mig själv. På pappret ser det ut att bli en rolig helg, säger Ekström.
Anton Marklund, även han i Ekströms team EKS, vill ta med sig känslan från Norge och Frankrike till Spanien.
- För mig är det viktigt att förbättra tempot och hålla en jämn nivå. Med tanke på att Euro RX också är i Barcelona, så tävlar färre konkurrenter om semifinalplatser i World RX. Jag vill absolut vara där och nå min första final med EKS, säger Marklund.
Banan i Spanien kommer att bli en ny utmaning för alla förarna. Men som tidigare racingförare hoppas Timmy Hansen att kunna ha någon fördel kvar gentemot sina rivaler. Efter att ha tagit två raka segrar i VM-tävlingarna i Norge och Frankrike är Timmys målsättning att ta en tredje vinst bakom ratten på sin Peugeot 208 WRX för att därmed försöka minska på det 37-poängs försprång mästerskapsledaren Petter Solberg har.
- Den här tävlingen är ny för alla inblandade även om jag har viss tidigare erfarenhet av asfaltspartierna sedan Timmy körde formelbil här och jag tror att det kommer vara en krävande bana för däcken. Det är svårt att uttala sig om gruspartierna eftersom jag inte har sett det än, men banan som helhet ser bra ut på pappret och jag är optimistisk i att den kan passa de styrkor vi har. Jag hoppas vi kan ha en ny bra helg och dryga ut ledningen i Team-VM. Även om vi har kunnat njuta av några riktigt bra race med våra Peugeot:er så vet vi samtidigt att det är en mycket smal gräns i den här sporten mellan att vinna och förlora, säger teamchefen Kennet Hansen.
En som också har erfarenhet från racing är Johan Kristoffersson. Kristoffersson, som tävlar för Volkswagen Team Sweden, hoppas att rallycrossbanan blir racinglik. Inför avslutningen på säsongen har teamet utvecklat sin VW Polo för att passa banor med den karaktären.
Senast i Frankrike blev Kristoffersson fyra vilket var ett klart steg framåt för teamet.
- Det var en skön framgång som bevisar att vi har ett koncept som är ganska gångbart, konstaterar Kristoffersson.
Resultatet i den senaste deltävlingen innebar att Kristoffersson återtog sin tredjeplats i VM-tabellen. Den vill han gärna behålla och helst förbättra.
- Jag fortsätter gärna där vi slutade i Frankrike och jämte målet att ta så många poäng som möjligt vill jag gärna sätta press på Andreas Bakkerud och Davy Jeanney som jag har närmast bakom mig i tabellen, säger Johan Kristoffersson.
Även Robin Larsson och Alx Danielsson kommer till start i Spanien.
Mer information om VM i rallycross finns på, http://www.fiaworldrallycross.com/