Första svenska Cross Country Rally T2 besiktigad
2015-09-29 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSRedan 2009 registrerades den första Cross Country bilen i Sverige, men den gången handlade det om en bil i klassen som heter T1 vilket betyder rörramsbyggd siluettbil. Den gången var målet inställt på Dakarrallyt. Nu handlar det om klass T2 vilket kan jäm
I T2 bygger man alltid på en FIA homologerad standardbil och de vanligaste bilarna kommer från Toyota, Nissan eller som i detta fall en Izusu.
Bilen ägs av Anders Svensson från Figeholm, och äventyret började för ca tre år sedan när Anders och hans fru Duangphon Sorrasit, som tidigare kört rally tillsammans i Sverige, blev nyfikna på Dakarrallyt och bestämde sig för att undersöka möjligheterna till en start.
För att skaffa sig information om regler och andra förutsättningar tog Anders kontakt med Svenska Bilsportförbundets medlem i FIA:s Cross Country Rally Commission, Raymond Johansson, som kom med många användbara och viktiga råd som i huvudsak gick ut på att börja med lite kortare och enklare tävlingar på den här sidan atlanten, för att kunna förbereda sig för en start i Dakarrallyt efter ett par års erfarenhet.
Anders tog till sig råden, som också inkluderade ett besök som gäst vid ett par Europeiska deltävlingar i FIA:s Cross Country World Cup parallellt med uppstart av ett eget bilbygge.
Efter mycket letande bland homologeringshandlingar och tillgängliga bilar föll tillslut valet på en Izusu D-Max som är Cross Country motsvarigheten till Mitsubishi Evo för ”vanligt rally”, alltså väl beprövad och hållbar, samtidigt som den är konkurrenskraftig.
Efter mycket efterforskning så valde Anders att köra ner den inköpta standardbilen till ett företag i Portugal som specialiserat sig på att bygga Izusu bilar för Cross Country.
Bilen hämtades hem i augusti och den trettonde september gjordes besiktningen/homologeringen för svensk registrering.
Anders har nu som närmaste plan att kunna göra shakedown genom att få köra som föråkare på ett eller två rallyn i Sverige under hösten. Förhoppningen är också att några klubbar skall öppna för att kunna delta som tävlande i några rallyn. För att detta skall ske måste arrangören bjuda in T2 bilar, vilka med fördel kan delta i klassen för 4WD Gr-N eller när det körs som sammanslagen klass för alla 4WD.
Givetvis förväntar sig inte Anders att vara konkurrenskraftig med övriga Gr-N bilar eftersom en T2 är byggd och anpassad för betydligt tuffare vägar och terräng och har därför inte alls samma toppfart som vanliga Gr-N bilar. Det är dock viktigt att kunna köra några tävlingar för att få upp tempo i denna bil som givetvis är väldigt annorlunda att köra jämfört med den Volvo som Anders och Duangphon tidigare tävlat med.
Målet är givetvis att tävla i FIA:s Cross Country World Cup som startar med en så kallad Baja tävling i Ryska Karelen alldeles vid finska gränsen i februari. Faktum är att förutom färjan till Finland så är transporten till startplatsen inte mer än ca 30 mil! Precis som Rally Sweden är Baja Russia enda vintertävlingen i World Cup kalendern. Dubbreglementet är för övrigt väldigt likt det som används i Rally Sweden.
Andra tävlingar inom rimliga avstånd körs i Polen och Ungern medan man får ta sig till Italien, Spanien eller Portugal för att hitta klassiska tävlingar där värmen normalt är en faktor att räkna med.
Ett så kallat Baja Rally är i princip samma typ av arrangemang som våra vanliga rallyn, dock med betydligt längre specialsträckor, normalt 10-15 mil, och med bitvis mycket tuffare vägkvalitet och gärna en del vattenpassager.
Nästa steg i Anders planering är de stora Cross Country tävlingar som körs i mestadels väglös terräng i öken, där navigation är en väldigt viktig del av tävlingen. Dessa tävlingar körs oftast som 5 dagsetapper om 40-50 mil, allt som en enda lång sammanhängande specialsträcka och oftast i temperaturer runt 40 gr Celsius. Nästa års kalender innehåller tävlingar i Abu Dhabi, Qatar, Egypten och Marocko.
- Slutmålet är givetvis en start i Dakarrallyt men det får nog vänta tills vi skaffat erfarenhet på denna sida Atlanten, avslutar Anders innan han dyker ner i bilen för de sista justeringarna innan testerna tar vid.
Fakta om bilen:
Märke: Izusu
Typ: D.Max
Motor: Diesel Turbo 3,0 liter
Effekt: ca 175 hk
Växellåda: Original 5 vxl.
Chassi: Förstärkt med bl.a. dubbla justerbara stötdämpare för alla hjul
Bromsar: Original
Bränsletank: FIA FT3, 250 lit
Säkerhet: Bur, stolar och bälten enligt FIA Artikel 253, 283 samt Appendix J
Övrigt: Vattenbehållare för dricksvatten enligt FIA Cross Country reglemente