Inför SSRC finalen – läget i R1B Grupp F VOC Mekonomen Rally.
2015-10-22 i Allmänt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSS
Inför slutspelet, finalen, som körs nu på lördag med High Chaparral som tävlingscentrum, skall vi ta en titt på läget i den största standardbilklassen med det längsta namnet, R1B VOC Mekonomen Rally Grupp F. Även i denna klass slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.
För andra året toppar bland A- och B-förarna Tom Kristiansson, Hörby. Han har i princip varit helt omutlig under säsongen och tappat segern bara i Skilling 500. Utmanar gör förstås förra årets tvåa Kim Nilsson, Osby men också en trio Skillingaryds förare Christer Westerdahl, Alexander Axelsson och Rasmus Thulin Johansson som alla tagit enstaka sträcksegrar från Tom Kristensson.
Men främste utmanaren är kanske trots allt den slutlige tvåan i sammandraget, Anton Jansson, Kind, som ända sen debuten för tre år sedan har varit säkerheten själv. Den 27-årig hissreparatören tillhör en av de få från distrikt utanför Småland och Södra som gått in seriöst för Sydsvenska Rallycupen.
– När man bor i Svenljunga så är det kortare väg till SSRC:s tävlingar jämfört med andra cuper, jag bor helt enkelt rätt till och dessutom är det väldigt, väldigt bra tävlingar” säger Anton.
2012 körde han sina första tävlingar i en 740 inköpt från Sven-Åke Angerd och tog redan första året sig upp till B-klassen. Det blev sen nybygge av en 940 i Grupp F och sammanlagt har Anton trots allt inte kört mer än fyrtiotalet tävlingar.
Enda incidenten på dessa tävlingar är att en punktering ledde till att de sladdade i en sten vid sidan av vägen och krökte en bärarm. –”Jag är väldigt nöjd med att ha hållit mig på vägen, det är ju trots allt där man lär sig mest och har störst chans att fullfölja” berättar Anton, ”och största framgången är nog att jag i Skilling 500 i år vann klassen och slog Tom Kristensson”
En bedrift som han gärna gör om i finalen som också blir sista tävlingen med bilen i det utförandet, under vintern byggs den om till Grupp H 2WD. 2016 räknar han själv som ett testår för att lära känna bil men sedan är det dags att uppnå stora målet att, liksom pappa Kjell-Åke, vinna en totalseger i en rallytävling.