Favoriterna höll i VOC Mekonomen Rallys final, Rikspokalen i Örebro.
2015-11-02 i Allmänt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSS
Nästan alla favoriter tog även klassegrarna när VOC Mekonomen Rally körde klassfinal i årets nationella serier, SommarSerien och SverigeSerien, med Rikspokalen i Örebro. Tom Kristensson i A,
André Nygren i C och Elias Lundberg i Juniorklassen är alla kända och väntade namn och vinnare. Det var bara Frederik Eckhardt i B som hade tekniska problem under dagen och slutade till sist på en tionde plats. Men, Frederik hämtade med det även han tillräckligt med poäng för att vinna Elit B i såväl SverigeSerien som SommarSerien totalt.
Det var också i B som den stora bataljen i tävlingen stod. Efter fantomkörning på dagens sista sträcka hämtade Kent-Ola Björklund hem sin första totalseger med minsta möjliga marginal, bara 0,3 sekunder före Elit-B-kompisen Mattias Andersson och ytterligare minimala 0,4 sekunder före Tom Kristensson i Elit A. Var det någon som sa att det inte är tätt och tufft i VOC Mekonomen Rally? Och hade inte vinnaren i Cupklassen, André Nygren hunnit i kapp framförvarande bil och blivit hindrad på en av dagens sträckor så är jag övertygad att han också skulle ha varit med i striden om tiondelarna och kring att vara totalsnabbast.
Det var en rejäl batalj då VOC Mekonomen Rally stängde säsongen med final i Örebro.
Kristenssons satte guldpunkt på året i Elit A
Rikspokalen slutade helt enligt planerna för Tom Kristensson och CoDriver Timmy Berntsson, ytterligare en seger fyllde på parets fantastiska facit under året.
– Efter en taktiskt fulländad körning i Nora senast där Tom och Timmy fokuserade att säkra serieseger framför seger i tävlingen så klev paret nu återigen längst upp på prispallen, så agerar en mästare! Det är bara att buga och lyfta på hatten för denna fantastiska rallyförare och för alla de i teamet som han valt att omge sig med, i första ledet förstås CoDriver Timmy Berntsson, säger klassansvarig Roger Fransson.
Bakom Tom på pallen såg det inte riktigt ut som vi vant oss under året. På andra plats bara knappa två sekunder efter Tom hittar vi Erik Brodin och på bronsplats, ytterligare dryga 4 sekunder efter kom Niklas ”Nibbe” Nilsson. Båda med ett av sina alltför få gästspel i årets Sverige- och SommarSerie, hoppas vi får se mer av er nästa år!
Kent-Ola Björklund snabbast i Elit B och totalt
I den lägre Elit klassen var det också en del som inte var riktigt som vanligt.
– Kent-Ola Björklund har flera gånger varit nära men nu fick han till det ”på riktigt”. Han vann inte bara klassen utan han var också totalsnabbast av alla i VOC Mekonomen Rally, extremt uppvaktad av en annan B-förare Mattias Andersson som landar bara ynka 0,3 sekunder efter i klassen och totalen. Båda förstås helt fantastiska bedrifter men det är bara att konstatera att den här lördagen i Örebro var Kent-Ola Björklund snabbast av alla. Ett väldigt välförtjänt grattis!
På tredje plats slutade en av klassens riktiga kämpar, team Rasmus Lundh.
– Rasmus med CoDriver Sebastian Holmgren och teamet kring dem är en av de konstellationer som lyckas trotsa alla odds och gång-på-gång stå på startlinjen igen även efter motgångar och ibland omfattande plåtjobb eller till och med nybyggnationer. Det är rätta takter, och med rätt inställning kombinerat med den stora talang som killarna i bilen visar så kommer man långt, kanske hur långt som helst. Det blir spännande att följa det här teamet 2016.
Det enda stora skillnaden mot hur det ofta ser ut var att vi hittar klassens stora dominant för året, Frederik Eckhardt först på en tionde plats.
– Förklaringen är enkel. Frederik och CoDriver Charlie Ekström slogs med en krånglande koppling under dagen och körde bitvis helt utan möjlighet att kunna frikoppla. Med lite tur och mycket skicklighet kunde de dock få bilen i mål och det på en placering som räckte till för att säkra seriesegrarna i både SverigeSerien och SommarSerien.
André Nygren i Cupklassen
Om det fanns en del överraskningar i A och B så var det mesta sig likt i C.
– André Nygren i Cupklassen är en rubrik som man nästan törs sätta innan tävlingen ens är genomförd. Sedan genombrottet i vintras så har det bara varit yttre omständigheter som kunna störa den 21-årige supertalangen från Torsby med Emil Olsson i högerstolen. Seger igen i Örebro. Och det är inte bara segrarna som sådana som imponerar utan också hur de tas, framförallt menar jag då hur det ser ut rent körtekniskt där ute på sträckan. Lätt sammanfattat så ser det hur enkelt och okomplicerat ut som helst, och tro mig det är allt annat än enkelt! Tankarna går till Emil Bergkvist. Eller till Sebastien Loeb. Och båda de två killarna har det ju gått ganska bra för ute i rallyvärlden sagt utan att behöva ta till några överdrifter.
Roligt också bakom Nygren.
– En som gjort en fantastisk resa är Andreas Liljeberg kompetent vägledd av en av klassens åldermän Tom Hansson. Andreas väljer att utmana ”sanningar” med att både välja en 240 med B23 motor som han dessutom kör på MaxSport däck som redskapet för sina framgångar. Utanpå det ett av rent tidsmässiga och ekonomiska skäl påtvingat väldigt sparsamt tävlande, så småbarnsförälder han är. Och som lök på laxen så är karln dessutom akademiker och jobbar som konsultchef på ett personaluthyrningsföretag. Nästan alla fel skulle många förståsigpåare hävda. Men utan att bry sig om dessa måsten så kör Andreas in på en andra plats i en Cupklass i VOC Mekonomen Rally som i 2015 års upplaga är sällsynt bred och stenhård och det på en topptid även totalt. Det är bara att buga. Djupt!
Stabila Per Ström på tredjeplats rejält jagad av Sebastian ”Bastan” Johansson på en fjärde.
Elias Lundberg före Isac Nordström i juniorklassen!
Det mesta var också som vanligt ibland klassens jätteduktiga juniorer, Elias Lundberg före kompisen Isac Nordström. Den här lördagen i Örebro var det ett rejält försprång på drygt en halv minut till Elias fördel. Kanske var det något som skulle bevisas?
– Det jag sa om André Nygren i C det gäller också i högsta grad även Elias Lundberg, det är inte bara att han vinner utan också hur han vinner, hur det ser ut rent tekniskt ute på sträckan. Vi får aldrig glömma att det i ungdomsklassen handlar om killar och tjejer som ännu inte har körkort. Och att de inte får använda noter. Ändå kör Elias rallybil som om det vore den enklaste saken i världen. Vart den här rallykarriären ska ta vägen det står skrivet i stjärnorna. I de stora stjärnorna!
Isac Nordström lika stabilt före Victor Hansen på tredje plats.
– Bakom Elias så var Isac Nordström som vanligt lika stabil på silverplats. Jag vill betona att det bakom Elias handlar om flera riktiga jättetalanger, med Isac klart i spetsen. Killar, och några alldeles för få tjejer kan man tycka, som går en ljus rallyframtid till mötes.