SSRC 2016 innebär goda nyheter för Rallysverige
2015-12-17 i Allmänt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSS
Sydsvenska Rallycupen går nu in på sin åttonde säsong och eftersom initiativtagarna till cupen anser att stå still innebär att bli omkörd blir det flera nyheter 2016. Detta för att stärka cupens ställning som en viktig del av svensk rallysport.
2016-års kalender omfattar totalt tio tävlingar men det är åtta av dem som ingår i serien som leder fram till en SSRC-mästare i de olika klasserna. Dessa åtta är alla kära återseenden från tidigare år men alla arrangörer kommer på olika sätt att förnya sina koncept för året, mer om det när det närmar sig tävlingsdags. Särskilt uppskattat är att två av höjdpunkterna förra året, de lite längre tävlingarna Rally över gränsen, nu omdöpt till Silverkongen, och Rally Blekinge, återkommer även 2016.
Finalen kommer som vanligt att köras som en naturlig avslutning på säsongen men även här planeras för nya upplägg, klart så här långt är förstås att en del av prispottens totala 250.000:-, en kvarts miljon, kommer att fördelas här. Helt nytt för året är dessutom en liten ”delfinal” halvvägs i form av en rallysprint men med en särskild prispott. Dit inbjuds de förare som visat framfötterna i klasserna R2, R3 och R4 under vårsäsongen till en publikfest en härlig augustikväll.
Datum Tävling Klubb
2016-04-09 |
Simrishamnsmixen |
Simrishamns MK |
2016-04-23 |
Silverkongen |
Kristianstad MK / Älmhults MK |
2016-05-14 |
Midsommardansen |
Ljungby MK |
2016-06-18 |
Dackefejden |
Växjö MS |
2016-07-02 |
Skilling 500 |
Skillingaryds MK |
2016-08-05 |
Sommarsprinten (endast kvalificerade/inbjudna) |
Millebygdens Raceway |
2016-08-27 |
Emiltrofén |
Vimmerby MS |
2016-09-10 |
Tv-Svängen |
SMK Hörby |
2016-09-24 |
Rally Blekinge |
Asarums MS / Olofströms MK |
|
SSRC Finalen (endast kvalificerade/inbjudna) |
EJ klart |
Nya SSRC
För tre av klasserna innebär 2016 ett extra fokus. R2, R3 (2WD) och R4 (4WD) samlas under ett särkilt reglemente som i IT-världen kunde hetat SSRC 2.0 men som en vink om att det är första steget in i en uppgradering av cupen kallar vi det Nya SSRC. De tre nämnda klasserna går först i denna förändring men ambitionen är att övriga klasser kommer efter 2017.
Cupen fortsätter visa att vi tror på R2 som en framtidsklass men för att tillsvidare skapa volym och konkurrens i klassen kommer vissa Grupp N och Grupp H bilar att köra i samma klass. Nytt är också att alla förarklasser i R2 startar tillsammans.
I R3 slås A- och B-förarklassen samman och i stället införs seedningsgrupper bestående av 15 till 20 ekipage. Först en Elit klass och sedan Division 1, Division 2 osv. Seedningen i första tävlingen baseras på föregående säsong och kommer sedan att göras om efter varannan tävling. Detta upplägg gör att det för alla finns en grupp som prisbedöms var för sig och som passar den bil, ambition och förmåga man har för tillfället.
Helt uppdaterade regler kommer att presenteras inom kort.