Ford avslöjar ny rallysatsning – med EcoBoost-motor
2015-12-22 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSFord Sverige lanserar i dag fredag sin nya satsning på rally-SM 2016. Bilen – en Fiesta R2 1,0 Ecoboost – har 2015 använts i rally-VM och Drive Dmack Trophy och bakom ratten sitter en av Sveriges främsta unga rallytalanger, Daniel Röjsel.
Första tävlingen blir Rally-SM i Gävle 5-6 februari och för att ge fansen unik möjlighet att känna på bilen kommer teamet turnera runt bland Sveriges Ford-återförsäljare.
Ford har en lång motorsportstradition. Redan 1901, två år innan han startade företaget, vann Henry Ford sin första racingtävling med sin egen bil, och företaget har fortfarande flest Formel 1 Grand Prix-segrar med den legendariska motorn Cosworth DFV. Racing och körglädje är onekligen en del av Fords DNA.
Ford Fiesta med trefaldiga ”årets motor”
Nu förvaltas arvet vidare av Ford Sverige som ställer upp med en för svensk rally helt ny bil: Fiesta R2. Motorn är med sin enda liter blygsam i cylindervolym men levererar imponerande 180 hästkrafter och 250 Nm i vridmoment. Den har i grundversionen vunnit den åtråvärda utmärkelsen International Engine of the Year tre år i rad.
- –Att välja en bil med så liten motor i tävlingssammanhang är givetvis ett sätt att visa hur vi inom Ford antar utmaningen med att anpassa bilarna till hårdare miljökrav, säger Johan Paananen, regionchef servicemarknad på Ford Motor Company.
Supertalang bakom ratten
Förare i Fords team blir den unga supertalangen Daniel Röjsel från SMK Dala och han fortsätter att följas åt av den rutinerade kartläsaren Nicklas Edvardsson.
- –Jag har fått prova bilen under hösten, och imponerades av väghållningen oavsett vilket underlag vi körde på. Dessutom känns motorn väldigt stark och levererar på ett otroligt bra sätt över hela registret, säger en nöjd Daniel Röjsel.
Bilen och teamet kommer utöver tävlingarna även att besöka Ford-handlare runt hela Sverige för att ge fansen en möjlighet att se bilen på nära håll.
Fakta
Daniel Röjsel och teamet
Daniel Röjsel är en av Sveriges främsta unga rallytalanger. Han kör för SMK Dala och har på sina två år inom rally redan placerat sig i Sverige-toppen. Röjsel är uppvuxen med bilsport och har tidigare vunnit mästerskap i både Formel Ford och Radical.
Teamchef är Daniel Röjsels far, Christer Steen, själv svensk mästare i rally och en av de mest ansedda inom rallysporten i Sverige i att driva och underhålla en tävlingsbil. Kartläsare är den rutinerade Nicklas Edvardsson från Stockholm.
Ford Fiesta R2
Bilen som Ford ställer upp med i rally-SM 2016 är en Ford Fiesta R2. Samma modell har under 2015 använts i Drive Dmack Trophy och utvalda deltävlingar under rally-VM. Där har bilen visat sig vara både riktigt snabb och otroligt driftsäker.
Det unika med bilen är att motorn är den nya, trefaldigt International Engine of the Year-belönade 1,0L Ford Ecoboost. Trots att cylindervolymen är blygsam i en bil i motorsportssammanhang så levererar den lilla motorn otroliga 180 hästkrafter och mindre blygsamma 250 Nm i vridmoment. I kombination med ett otroligt effektivt chassi gör det bilen blixtrande snabb oavsett underlag.
Bilen är utvecklad och byggd av M-Sport Ltd i England som bygger och tävlar i Rally-VM med Ford Fiesta RS WRC.
Fords racinghistoria
Henry Ford förstod att det bästa sättet att visa kvalitet och körglädje i en bil är att tävla med den. Redan två år innan han grundade Ford Motor Company 1903 ställde han upp i en tävling i Grosse Point med sin egen bil och vann. Det arvet har Ford sedan fortsatt att förvalta under företagets 120-åriga historia.
Ford har deltagit i stort sett alla kategorier som finns inom motorsporten, från banracing och rally till dragracing. Alla stora namn inom internationell motorsport har genom åren tävlat med en Ford, som Richard Petty i Nascar, Jack Rousch i dragracing, Michael Schumacher i Formel 1 och Sveriges egen ”Mäster” Stig Blomqvist i rally. Världens första världsmästare i rally körde också en Ford, en Escort RS1800. Det var ingen mindre än Sveriges egen Björn Waldegård och året var 1979.
Ford har fortfarande flest Grand Prix-segrar i Formel 1 – 176 stycken – med den legendariska motorn Ford Cosworth DFV.