Nytt år och nya ansikten i Svensk Bilsports utskott
2016-01-15 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSEtt nytt år innebär ofta att det tillkommer en del nya namn bland utskotten inom Svensk Bilsport. Exempelvis har folkrace fått en ny ordförande och inom virtuell bilsport finns en ny ledamot. Störst förändringar har det varit i drifting som har ett helt n
Rallyutskottets nya ordförande heter Lars Servin och är den som nu tagit över efter Magnus Månsson. Till sin hjälp har han ett i stort sett helt nytt utskott. Håkan Johansson som satt med i det gamla utskottet blir kvar som adjungerad tekniker och tidigare adjungerade Ida Lidebjer Granberg blir ledamot. Men utskottet har även vuxit från tre ordinarie utskottsmedlemmar till fem.
- Det tycker jag känns bra. Styrelsen har lyssnat på de önskningar som funnits och gått på den linjen och givit oss bra förutsättningar, så vi i nya utskottet känner att vi har ett bra förtroende från styrelsen, säger Lars Servin, Rallyutskottets nya ordförande.
För rallyutskottets del skedde bytet redan i slutet av förra året och man kunde smygstarta sitt arbete innan nyår.
- Vi hade en kanslidag den 18 december då vi var på förbundskansliet och hälsade på och fick lite genomgångar, så där kan man väl säga att vi började arbetet. Efter det hade vi dagen efter en träff med Tekniska kommitteén och vår fadder från styrelsen, säger Lars och fortsätter.
- Något som var bra dagar för oss och arbetet med tekniska kommitteén kommer vi fördjupa ytterligare. Där ska vi arbeta nära varandra, menar Servin.
Utskottet är nytt, men arrangörer och tävlande är redan i gång med sina planeringar så det finns inte mycket smekmånadstid att prata om.
- Det är en utmaning. Sen är det så att när man inte jobbat på den här nivån så kanske man inte vet hur mycket det är att jobba med inom ett utskott som rally. Det är mycket att sätta sig in i. Men vi har börjat komma i gång nu. Största utmaningen just nu är att föryngra det som idag är grupp H. 2016 ska inte ett rallyutskottet fortsätta utveckla bilar som tillverkades i slutet av 90-talet. Vi måste vara intressantare för bilmarknaden. Vi arbetar även med lite uppdateringar på grupp E och F, menar Lars Servin och fortsätter.
- Sen arbetar vi med att få klart det tävlings och tekniska reglementet. Vi har även däckfrågan uppe som är aktuell. Jag har varit i kontakt med en del tillverkare, men att en däcktillverkare idag kan göra ett däck specifikt för Sverige finns inte. Vi är för liten marknad. Och då får vi fundera på vilken väg vi kan gå. Sen vet vi att FIA funderar själva på att göra något i den här frågan och då kan det påverka för alla länder, så det får vi följa upp, säger Lars Servin.
Trots att utskottet nyligen tillträdde sina uppgifter har de redan hunnit samla sig för en riktlinje att ha sikte på.
- Ja, det är väl mer lite ledord som vi satt upp för oss att ta med i arbetet som vi har framför oss. Vi har sagt att vi ska försöka förbilliga. Det ska inte gå fortare i skogen. Det ska bli enklare. Det ska kanske komma mer coolhetsfaktor till sporten, bilarna får gärna komma att se lite tuffare ut. En nationellklass får inte bli hur dyr som helst, då får man köra internationella klasser. Så kan man väl kort summera våra ledordstankar, avslutar Lars Servin, ordförande i rallyutskottet.
Här hittar du kontaktuppgifter till samtliga utskott inom Svensk Bilsport,