Headerbild

Kategorier

SSRC:s regler för 2016

2016-01-15 i Allmänt

Prenumerera via:

RSS

Sydsvenska Rallycupen går nu in på sin åttonde säsong och står inför 2016 för första delen av en omfattande omarbetning av regelverket. Allt för att förstärka spänningen för tävlande, publik och media.

2016-års kalender omfattar totalt tio tävlingar men det är åtta av dem som ingår i serien som leder fram till en SSRC-mästare i de olika klasserna. Dessa åtta är alla kära återseenden från tidigare år men alla arrangörer kommer på olika sätt att förnya sina koncept för året.

Finalen kommer som vanligt att köras som en naturlig avslutning på säsongen men även här planeras för nya upplägg, klart så här långt är förstås att en del av prispottens totala 250.000:-, en kvarts miljon, kommer att fördelas här. Helt nytt för året är dessutom en liten ”delfinal” halvvägs i form av en rallysprint men med en särskild prispott. Dit inbjuds de förare som visat framfötterna i klasserna R2, R3 och R4 under vårsäsongen till en publikfest en härlig augustikväll.

Nya SSRC
De tre klasserna R2, R3 och R4 går först ut i denna förändring men ambitionen är att övriga klasser kommer efter 2017.

Cupen fortsätter visa att vi tror på R2 som en framtidsklass men för att tillsvidare skapa volym och konkurrens i klassen kommer vissa Grupp N och Grupp H bilar att köra i samma klass. Nytt är också att alla förarklasser i R2 startar tillsammans.

I R3 slås A- och B-förarklassen samman och i stället införs seedningsgrupper bestående av 15 till 20 ekipage. Först en Elit klass och sedan Division 1, Division 2 osv. Seedningen i första tävlingarna baseras på föregående säsong och kommer sedan att göras om efter varannan tävling. Detta upplägg gör att det för alla finns en grupp som prisbedöms var för sig och som passar den bil, ambition och förmåga man har för tillfället. Seedningslistan för de två första tävlingarna finns publicerad på hemsidan www.ssrc.se. Startordningen är sådan att Elitklassen kör först sedan följd av de andra.

SSRC
Klasserna R1a med huvudsakligen Grupp E bilar och R1b med Volvoklasserna som bas samt R3 C-förare lever 2016 kvar i samma koncept som tidigare. A/B-klasserna och C-förarna tävlar om en gemensam prispott och sedan går de bästa vidare till finalen i slutet av året. I finalen tävlar de två standardbilsklasserna om varsin prispott medan en extra satsning görs på C-förare R3 som får en egen prispott och behöver inte, som tidigare år, slåss om pengarna med A- och B-förare.

Ungdom
Nytt för 2016 är också att ungdomsklassen gör sitt intåg i SSRC och där får vara med och slåss om kvalificering till finalen och pengar i prispottslistan

Helt uppdaterade regler, poängberäkningar och prispottslistorna finns publicerade på hemsidan www.ssrc.se samt på Facebook, sök på ssrc.