Headerbild

Kategorier

Felix Rosenqvist kontrakterad för DTM och GT

2016-02-27 i Landslaget / Nyheter

Prenumerera via:

RSS

Felix Rosenqvist kommer att backa upp sin nyligen presenterade satsning på amerikanska Indy Lights med en position som officiell test- och reservförare för AMG-Mercedes i DTM, och kommer dessutom till start i GT-mästerskapet Blancpain GT Series Sprint Cup

Rosenqvist tar över rollen som test- och reservförare i AMG-Mercedes DTM-stall efter fransmannen Esteban Ocon, som i år befordrats till en racesits hos de regerande mästarna i Europas främsta standardbilsmästerskap. AMG-Mercedes vann 2015 års DTM-titel med tyske Pascal Wehrlein, som numera återfinns i Formel 1 i en Manor-Mercedes.

- Jag har haft en fantastisk relation med Mercedes under ganska lång tid nu, och det känns verkligen bra att få ta det till nästa nivå den här säsongen, säger Felix Rosenqvist. När det gäller DTM-rollen kommer jag att jobba med ett av världens bästa racingteam, och det är naturligtvis ett stort privilegium. DTM är ett exceptionellt tufft mästerskap, och att få den här typen av insyn i den miljön blir minst sagt utvecklande. Det är få förunnat.

Rosenqvist har redan tidigare testat Mercedes DTM-bil, C 63 DTM, och kan blicka tillbaka på en karriär i Formel 3 där han med stöd av den tyska premiumtillverkaren skrivit historia. Dubbla segrar i storloppen Masters of Formula 3 (2011/2013) och Macau Grand Prix (2014/2015), triumfen i Grand Prix de Pau (2014) och EM-titeln 2015 gör Rosenqvist till den mest meriterade F3-föraren genom alla tider – och samtliga nyckelsegrar kom i bilar försedda med Mercedes-motorer.

- Felix Rosenqvist är en mycket ambitiös, ung talang som vi är glada att ha knutit till oss i rollen som test- och reservförare, säger Ulrich Fritz, chef för AMG-Mercedes DTM. Det är ett viktigt uppdrag, vilket inte minst demonstrerades vid säsongsfinalen på Hockenheim i höstas när Daniel Juncadella plötsligt blev sjuk och fick ersättas av Esteban under fredagsträningen. Felix har visat en enorm potential, med en överlägsen EM-titel och två raka segrar i det svåra gatloppet i Macau. Nu får han chansen att skaffa sig värdefull erfarenhet i vårt DTM-stall den här säsongen.     

Vid sidan av sitt testuppdrag i DTM kommer Rosenqvist också fortsatt att tävla på den europeiska scenen under 2016. Den 24-årige Värnamo-bon är klar för GT-mästerskapet Blancpain GT Series Sprint Cup, där han ska köra den helt nya bilen Mercedes-AMG GT3 för det franska teamet AKKA-ASP. Rosenqvist blir därmed en av de första förarna i världen att tävla med Mercedes nyutvecklade GT3-bil. 

AKKA-ASP kommer till start med tre bilar under årets säsong, vardera med en besättning bestående av två förare. Rosenqvist bildar par med fransmannen Tristan Vautier (för övrigt Indy Lights-mästare 2012) i den enda av teamets bilar som anmälts i den högsta klassen ”Pro” för uteslutande professionella förare.

- GT-världen blir något helt nytt för mig, och jag måste se till att lära mig snabbt, fortsätter Rosenqvist. Jag är övertygad om att AKKA-ASP, med sin erfarenhet av GT-racing, kan hjälpa mig i den processen. Nya Mercedes-AMG GT3 är en helt otrolig bil, och jag längtar verkligen till första racet med den. Den här säsongen blir utan jämförelse min mest intensiva hittills, med mycket resande mellan Europa och USA, men jag kunde inte vara mer nöjd. Det är ett perfekt upplägg.

Blancpain GT Series Sprint Cup avgörs över fem deltävlingar runt om i Europa. AKKA-ASP gör under 2016 sin första säsong i mästerskapet, men har sedan flera år tävlat framgångsrikt i närbesläktade systerserien Blancpain GT Series Endurance Cup – där samma bilar används, men tävlingsdistanserna är längre.

- Vi har anmält tre bilar i Sprint Cup den här säsongen; två i Pro-Am-klassen och en i Pro, förklarar Jérôme Policand, teamchef för AKKA-ASP. Den senare kommer att föra samman två riktiga toppförare i Tristan Vautier och Felix Rosenqvist. Felix har uppnått otroliga framgångar vid bara 24 års ålder och är ett mycket spännande tillskott. Tristan har kört för oss i Blancpain vid ett par tidigare tillfällen. De kommer att ställas mot etablerade GT-specialister och möta ett hårt motstånd, men vi har full tilltro till deras kapacitet och kommer att göra vad vi kan för att slåss i toppen. 

Rosenqvists rådgivare, förre F1- och IndyCar-föraren Stefan “Lill-Lövis” Johansson, anser att den främsta fördelen med årets högintensiva upplägg stavas mångsidighet.