Tävlingstillstånd & Tillståndsavgifter
2016-04-15 i Allmänt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSKlubbar
Tävlingstillstånd och Tillståndsavgifter
På förekommen anledning vill vi påminna om att det är samma regler för ansökan om tävlingstillstånd samt betalning av tillståndsavgift som gäller nu som innan administrationen flyttades till LoTS.
Utdrag ur gemensamma regler (G 5.1 Ansökan om tillstånd)
- Ansökan ska vara tillståndsgivande SBF/SDF tillhanda senast en månad före tävling. Undantaget är tävling i januari där SBF/SDF inte godkänt tävlingsdatum innan den 30/11, i dessa fall accepteras kortare ansökningstid efter överenskommelse med SBF/SDF.
- För lokaltävlingar kan kortare tider gälla enligt respektive SDF, dock ska kortare tid än 14 dagar undvikas i möjligaste mån.
- Vid sen ansökan tas en förseningsavgift ut enligt SBF:s eller SDFs avgiftslista.
- Vid tävlingar med tillstånd av SBF ska, i de fall detta inte reglerats via avtal, tillståndsavgift vara inbetald till SBF senast en månad före tävling, i annat fall utgår förseningsavgift enligt SBF:s avgiftslista.
Detta betyder att oavsett om arrangören väljer faktura som betaltyp när ett tillstånd ska betalas i LoTS så ska betalningen ske i så god tid att avgiften är betald enligt reglerna, oavsett vad som framgår som förfallodag på fakturan. Undantag är tillfällen när det finns en separat uppgörelse, ett avtal, som reglerar hur betalningen ska ske eller när tillståndsgivaren av någon anledning inte har skapat ett betalkrav i rimligt god tid innan tävling. Vid betalning med kort eller banköverföring sker betalningen direkt men vid fakturabetalning blir det en senare betalning eftersom det tar tid att få fakturan från PayEx.