Headerbild

Kategorier

Thorén fortsätter leda Svensk Bilsport

2016-04-18 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Under helgens förbundsmöte omvaldes Kenneth Thorén enhälligt som ordförande. Lars Pettersson gick in som ny ledamot efter Josefin Lundin, och övriga omvaldes.

Traditionsenligt fick Björn Eriksson leda förhandlingarna, och som vanligt förenade han allvar med humor. Bland annat förklarade RF:s ordförande sin närsynthet med att han kommer från säkerhetspolisen.

Kenneth talar FM - 16 

De 41 ombuden var eniga i valet av ordförande. Därmed går Kenneth Thorén, Solna, in på sitt tredje år som ledare för Svensk Bilsport.
– Det är med glädje jag tar mig an uppgiften, men nu lovar jag min hustru att det här blir sista året, säger Kenneth.


Lars Pettersson face FM - 16

Till ny ledamot i styrelsen utsågs Lars Pettersson, Eskilstuna, då Josefin Lundin, Mariefred, avsagt sig omval. Pettersson har ett gediget förflutet inom bilsporten, från distriktnivå till ordförande i Dragracingutskottet och därefter ett halvår som adjungerad i förbundsstyrelsen. Internationellt är han engagerad som vice president i Dragracing Commission.
– Mitt kontaktnät är brett internationellt, men före det var jag också engagerad nationellt i många år, säger Lars.
Omval på övriga styrelseledamöter: Elisabeth Eriksson, Överkalix, och Daniel Nyman, Kalix. Ett år kvar av sina tvååriga mandat har Pierre Ellison, Säffle, Monica Möller, Helsingborg, och Urban Wahlberg, Gammalkil.

 

Förbundsmöteshelgen på Radisson Hotel Arlandia inleddes med en genomgång av distriktens arbete med Vision 2020. Att Svensk Bilsport ska öka medlemsantalet med femton procent hade många tagit fasta på. Södermanland/Västmanlands BSF hade räknat ut att det innebär plus 1000 personer för deras del.
– Vi måste gå in och hjälpa våra klubbar med handgripliga idéer. Främst inom grupperna ungdomar, pensionärer och nyanlända svenskar, säger ordförande Lars Hagstedt.
– I Uppland utser vi alltid årets klubb, kanske vi ska ha ett poängsystem utifrån visionen, säger Magnus Grönqvist.
Östergötland var lite inne på samma linje, att utlysa en tävling mellan klubbarna med fin belöning. Distriktet hade också snuddat vid tanken att hitta samarbeten över distrikten.
– Det kan vara svårt  att få kursledare och deltagare. Samarbete skulle ge bättre bärighet, men också för att det är stimulerande. Vi hamnar nog där, säger Sören Johansson.


Flera distrikt lyfte fram ungdomsarbetet, eller vikten av att få igång det igen. Småland har utökat ungdomsgruppen och försöker få in unga i kommittéerna. I Mellannorrland har klubbar medverkat vid inspirationsdagar för ungdomar, kört enkel uthållighet med 60 PR-licenser och samarbetat med ungdomsgårdar.
– Att distrikt och klubbar redan engagerat sig i Visionen visar att de tagit den till sig. Att det är förankrat i rörelsen och vi kan se framtiden an. Det var en bra och konstruktiv dag, säger Kenneth Thorén.

Då hade den spontan applåden klingat ut efter att Västras ordförande, Kenneth Ax, berättat att distriktet beslutat likrikta sina klädinköp. Att allt ska beställas via kansliet, försett med varumärket Svensk Bilsport.
– Vi blir alltmer en familj, det är kanon. Då kan vi också nå samma mål, sammanfattar styrelseledamot Daniel Nyman.

Helgen bjöd också på en presentation av Utbildning- och Regelgruppen, säkerhetsfrågor funktionärer, rekrytering av breddtävlande och konkurrens samt LoTS. Under söndagen berättade Hasse Söderström om Krutcupen och Bilsportarvet om sitt arbete efter flytten till nya lokaler i Ljungbyhed.