Headerbild

Kategorier

Jimmy Eriksson tar drömsteget - klar för GP2

2016-04-29 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Jimmy Eriksson tar det stora klivet in i GP2 Series, mästerskapet precis under Formel 1 på den internationella racingarenan, under säsongen 2016.

 

Eriksson har skrivit på för det brittiska teamet Arden International, samma stall som han representerat under vårens sex officiella testdagar i Spanien, och är därmed klar för en efterlängtad debut i en av formelbilsvärldens absolut mest prestigefyllda serier.
 
25-årige Eriksson, från Tomelilla i Skåne, vann det tyska Formel 3-mästerskapet 2012 och har spenderat de tre senaste säsongerna i GP3 – klassen under GP2. Erikssons första GP2-start sker i samband med premiären vid Spaniens Grand Prix på Circuit de Barcelona-Catalunya den 13-15 maj.
- Det här är en stor dag för mig, säger Jimmy Eriksson. Jag har jobbat mot det här målet under hela vintern, och att få tävla i GP2 med Arden International den här säsongen är en dröm som slår in. GP2 är ett extremt konkurrenskraftigt mästerskap och jag har mycket att lära mig, men samarbetet med teamet har fungerat bra under försäsongen och det har också varit en av nycklarna till att vi kunnat få ihop det här. Premiären i Barcelona är bara ett par veckor bort och jag ser fram emot en stor, men oerhört rolig, utmaning.
 
GP2 är den främsta supportklassen till Formel 1, och följer med Grand Prix-cirkusen till 11 olika länder i Europa och Asien under 2016. Kalendern omfattar bland annat exotiska besök i Malaysia och nytillskottet Azerbajdzjan, men också klassiska racingdestinationer som Silverstone, Spa-Francorchamps och Monza. GP2 finns också med vid det mytomspunna gatloppet i Monaco i slutet av maj.
 
Samtliga bilar i GP2 byggs av den italienska chassikonstruktören Dallara och är bestyckade med V8-motorer (610 hästkrafter) från Mecachrome. Däcken levereras, precis som i Formel 1, av Pirelli.
 
Jimmy Eriksson går in i GP2 med ett facit på tre segrar, åtta pallplatser och en sammanlagd fjärdeplats (2014) i ryggen från åren i GP3 – också det en av supportklasserna i F1-paketet.
- Jag tror att min erfarenhet av GP3 kommer underlätta i alla fall lite grann för mig i år, framför allt när det gäller kännedom om banorna, fortsätter Eriksson. Jag har kört på åtta av elva på årets kalender, så där känner jag mig ganska trygg. Den största skillnaden blir längden på racen. Jag kommer behöva ta hand om däcken under en längre period, och dessutom i en bil med mer effekt. Samtidigt var just racesimuleringarna det som såg allra bäst ut för vår del under vintertesterna, vilket är lovande. Jag är realistisk inför den här utmaningen och kommer att ta saker och ting steg för steg.
 
Arden International grundades 1997 av Christian Horner (idag teamchef för Red Bulls Formel 1-stall) och hans pappa Garry, och har varit en del av GP2-fältet varje år sedan mästerskapet inrättades 2005. Bland de förare som tävlat för teamet i GP2 märks de forna Formel 1-stjärnorna Heikki Kovalainen, Bruno Senna, Sébastien Buemi och Charles Pic, samt nuvarande Force India-chauffören Sergio Perez. Svenske Björn Wirdheim tävlade också för Arden när han vann Formel 3000-titeln säsongen 2003.
 
Erikssons teamkamrat under 2016 blir Nabil Jeffri, Malaysia.
 
Jimmy Eriksson blir den blott tredje svensken genom tiderna att tävla i GP2, bredvid Marcus Ericsson och Gustav Malja.
 
Totalt har 29 förare avancerat från GP2 till Formel 1. På listan över tidigare GP2-mästare finns såväl den trefaldige F1-världsmästaren Lewis Hamilton som nuvarande VM-ledaren Nico Rosberg.