Tuffa fighter väntar rallycrossen i Tyskland
2016-05-06 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSTill helgen körs den andra deltävlingen i rallycrossens VM-serie. Redan i premiären satte fjolårets mästare, Petter Solberg, högsta fart och är i topp i tabellen. Han är nu ett jagat byte för att inte få för stort försprång. Bästa svensk i premiären var R
Förra året körde Robin Larsson riktigt bra i Hockenheim, där han tog sig hela vägen till final efter en stark körning i semifinalen. Väl i finalen åkte han på en riktig tryckare på sista varvet i nästsista kurvan och hamnade ståendes i grusfållan. Men trots debaclet kändes det som en bana i Robins smak, med bra varvtider hela helgen.
Larsson ligger för närvarande på en andra plats i VM med 21 inkörda poäng, 8 poäng efter Petter Solberg.
- Det är andra året vi kommer köra i Hockenheim och det är en bana som passar mig rätt bra. Långa snabba asfaltsrakor och lite knixiga gruspartier. Jag ser fram emot att få sätta mig bakom ratten i bilen igen och tävla, plus att vi nu gärna vill fortsätta den fina trenden. Jag är redo, säger Robin Larsson.
Norskt i topp i förartabellen, men i teammästerskapet är det Mattias Ekström och hans team EKS som är i topp efter premiären i Portugal. Ekström som i Tyskland kommer dubblera då han även kör i DTM.
- Att köra i båda serierna blir en härlig utmaning, en utmaning jag verkligen älskar, säger Mattias Ekström.
Ekström som inte körde rallycrossen på Hockenheim förra året spenderade en hel del tid under VM-seriens officiella testdagar på banan för några veckor sedan.
- De har verkligen förbättrat den mot förra året och jag gillar den. Och efter ett par dagars test som vi hade i Höljes känner jag mig säker på att vi kommer väl redo till helgens tävling och ser fram mot en ny helg med bra prestationer, avslutar Ekström.
Fem svenskar kör hela VM-serien. Två av dem finns med i det nykomponerade Volkswagen RX Sweden som har inlett säsongen förtjänstfullt, tvåa i teammästerskapet och delad andra plats i förarmästerskapet efter den första deltävlingen i Montalegre, Portugal. Johan Kristoffersson visade direkt klass med nytt banrekord och segern inom räckhåll innan en kontakt med Solberg grusade segerförhoppningarna. Även Anton Marklund startade säsongen bra och nådde semifinal. Teamet återvände därefter hem till Sverige och Höljes för tester och utvärdering av nya komponenter, något man tror skall komma väl till pass för de utmaningar som väntar i Hockenheim.
- Jag tycker om banan i Hockenheim, särskilt accelerationerna på gruspartierna tror jag kan passa oss bra, vi hade bra fart där redan förra året. Bansträckningen kommer att se lite annorlunda ut i år och liknar egentligen ingen annan bana, men det känns bra, dessutom en bonus att få tävla tillsammans med DTM. Vi hade farten för att vinna i Montalegre och med ytligare en dags test till att prova ut lite nytt på bilen känns det som vi har bra koll på materialet. Man måste vara smart och undvika enkla misstag, fokusera på helheten i mästerskapet och inte slåss för varje meter i kvalen. Väl framme i finalpassen blir det tuffare även om man måste vara smart där också, men om jag får möjligheten igen att gå för seger så kommer jag givetvis att ta den, säger Johan Kristoffersson.
Anton Marklund åker till Hockenheim med förhoppningar om ett starkt resultat.
- Jag är nöjd med farten vi visade upp under de varierande förhållandena i Portugal, att Johan dessutom satte nytt banrekord visar på att teamet har gjort ett grymt jobb under vintern. Men bara för det faktumet kan vi inte slå oss till ro, vi måste fortsätta utveckla och jobba hårt då konkurrensen i år är tuffare än någonsin. Hockenheim är en kul och utmanande bana att köra, den är smal och teknisk vilket gör det svårt att hitta de sista tiondelarna på varvtiderna. Jag ser fram emot helgen och att träffa gänget igen, Volkswagen RX Sweden är som en stor familj. Mitt i allt allvar, jobb och hårt arbete har vi kul och trivs ihop. Det gör mig trygg så jag kan fokusera 100 % på min körning och förhoppningsvis skall det visa sig i form av goda resultat i helgen, säger Anton Marklund.
I Portugal var det svåra förhållanden första dagen och den som kanske överraskade mest där och då var Kevin Eriksson som var snabbast första dagen under premiärhelgen.
- På det hela var det en bra start på säsongen och det var en grym känsla att vara tillbaka i bilen igen. Vi var nära att gå till final, men slutade fyra efter en smäll bakifrån. Men jag tror jag visade alla att jag har farten och jag ser verkligen fram mot Hockenheim, säger Kevin Eriksson.
Eriksson som efter Portugal även har hunnit hem och vinna premiären av den svenska serien RallyX i Skövde.
2015 vann Team Peugeot-Hansen märkesmästerskapet och Timmy Hansen var VM-tvåa. Men första tävlingen i Portugal blev för Hansen inter riktigt vad han planerat och fick se sig färdig i semifinalen. Nu väntar nya utmaningar i Tyskland.
- Jag känner till Hockenheim väl sedan jag vann en formelbilstävling där. Det är en plats som är genomsyrad av motorsporthistoria och att få tävla där inför fulla läktare är verkligen speciellt. Rallycrossbanan i sig är ganska annorlunda mot vad vi är vana att se och gruspartiet kräver en ganska aggressiv körstil, så det är något att ta med sig i förberedelserna inför helgen. Tillsammans med de andra förarna i teamet och med mekaniker och ingenjörer har vi för avsikt att hitta formen som hjälpte oss fram till att vinna Team-VM 2015, säger Timmy Hansen som i sitt team har Sébastien Loeb som körde in som femma i VM-premiären.
Mer om VM i rallycross finns på, http://www.fiaworldrallycross.com
SVT1 sänder från kl 10:00 till 12:00 på söndag den 8 maj.
Fredag 6 Maj
9:05 - 10:15: Fri träning
13:55 - 14:45: Kval 1
15:15 - 16:30: Kval 2
Lördag 7 Maj
17:15 - 17:25: Warm-up
17:25 - 17:55: Kval 3
18:28 - 19:00: Kval 4
Söndag 8 Maj
11:00 - 11:05: Warm-up
11:10 - 11:30: Semi-finaler
11:40 - 11:50: Final