Deltagarrekord när VM i rallycross reser till Belgien
2016-05-13 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSMed 49 Supercar till start blir det nytt rekord i deltagande bilar för VM-serien som i helgen kör tredje omgången för säsongen. Frågan är om de svenska framgångarna kan fortsätta?
Det är svenskt i topp i både förar- och teammästerskapet. Och det är Mattias Ekström som har den imaginära ledartröjan på sig. I mästerskapet delar han förstaplatsen med den regerande världsmästaren, Petter Solberg, och i teammästerskapet är det Ekströms Audi-team EKS som leder. Förra helgen i Tyskland blev en riktig poängkavalkad för EKS då Ekström segrade före teamkollegan Toomas Heikkinen.
- Hockenheim var helt otroligt. Och efter lite firande den kvällen har nu teamet ställt om till raceläge igen och vi kommer till Mettet rejält laddade, säger Mattias Ekström.
En bra start på säsongen för EKS. Och Belgien tycks passa teamets finske förare som vunnit de två senaste åren på banan i Mettet.
- Jag gillar banan i Belgien mycket. Den är annorlunda mot många banor och den är väldigt teknisk med några härliga zick zack svängar och en del långsamma svängar, kanske är det just det som gör att den passar mig, säger Heikkinen som gärna tar den tredje raka segern i Belgien.
Närmaste svensk bakom Ekström är Johan Kristoffersson som med sin Volkswagen Polo är parkerad fyra i tabellen inför helgen. Kristoffersson som haft farten i både premiären i Portugal och senast i Tyskland, men som i båda tävlingarnas semifinaler haft påhälsning av Petter Solberg. Något som resulterat i att Kristoffersson missat finalen i de två första tävlingarna.
- Ibland har man motvind, men säsongen är lång och saker och ting kommer att ändras till vår fördel, det är min absoluta övertygelse. Nu jobbar vi för ett trendbrott och med de resultat Volkswagen presterat i de två senaste deltävlingarna i Mettet åker jag dit med en bra känsla, säger Johan. Kristoffersson som var trea över mållinjen i Belgien 2014. I fjol tog han full pott i kvalet och ledde sin semifinal när han fick punktering och halkade ner till femte plats.
För teamkollegan Anton Marklund blev förra helgen i Tyskland en helg att snabbt lägga bakom sig.
- Man skulle kunna sammanfatta helgen med ett ord, oflyt. Förhoppningsvis får jag visa den vekliga farten jag vet vi har i Mettet. Farten har funnits där hela tiden och därför känner jag mig inte det minsta stressad. Jag åker till Belgien med gott självförtroende och målsättningen är som alltid att nå en pallplats, säger Anton Marklund.
Det var fler svenskar som hade det tufft i Tyskland och som nu kommer revanschsugna till den tredje deltävlingen av årets VM-serie i rallycross.
- Jag hade otur i semifinalen med en drivaxeln som gick sönder. Annars var farten bra, så nu är det nya tag i Belgien, summerade Fordföraren Kevin Eriksson.
Och för Timmy Hansen var det först en brinnande bil som förstörde kvalheat 3. Timmy och bilen var tillbaka i heat 4 som han vann, men efter invägningen visade sig bilen vara för lätt och Hansens inkörda poäng försvann och med det semifinalplatsen. En tuff start på årets säsong för Team Hansen.
- Resultatet blev såklart inte alls såsom vi hade hoppats på, men vi visade att vi har bra fart på både grejorna och i förarna. Hade vi kunna önska något så hade det varit att få utdelning vi hade jobbat så hårt för. Vi är besvikna för vi skulle ha kunnat åka från Tyskland med ett mycket bättre resultat. Nu får vi försöka att dra full nytta av våra styrkor i de kommande tävlingarna och förhoppningsvis kunna omvandla det till segrar. Mettet är en annan typ av bana. Den har mer flyt, med några fina öppna svängar. Förra året passade banan mycket bra för Peugeot 208 WRX:en och Timmy har varvrekordet på banan, säger teamchefen Kenneth Hansen.
Men ytterligare en svensk tog sig till final. Och även han i en Audi. Robin Larsson som kör för privatteamet Larsson Jernberg visade ännu en gång att han är att räkna med när allt stämmer. I premiären i Portugal var han tvåa och i Tyskland tog han sig till final från sista startrutan efter en tuff körning i semifinalen. I finalen startade Larsson återigen från sista rutan. Men Audin ville inte riktigt komma iväg i starten och Larsson kom ut sist ur första böj. Väl där startade han en ursinnig jakt på sina konkurrenter, men Larsson överladdade lite i det andra gruspartiet och gick in lite i muren. Allt slutade med att han rullade. Han lyckades ändå ta sig i mål på 6:e plats och är nu femma i den totala tabellen.
- Första dagen i Tyskland var inte den bästa för min del. Jag hade dåligt fäste på gruspartierna och fick ingen skön känsla i körningen. Men vi pratade igenom allt efter heat 2 och Jernberg hittade lösningar på Audin. Nu blir det Belgien och vi går för tredje raka finalen, säger Robin Larsson.
Mer om VM-serien i rallycross finns på www.fiaworldrallycross.com
SVT sänder hela VM-serien live i TV och finns att se i efterhand på SVT Play