Kall racepremiär på Kinnekulle Ring
2016-05-18 i Allmänt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSS
Det vackra sommarvädret försvann under Racinghistoriska klubbens första tävling på Kinnekulle Ring. Fredagen var först solig och varm, men det övergick sedan i regn, vilket höll i sig på lördagen då det endast var fyra grader varmt! Söndagen var i princip regnfri och någon grad varmare. Det blev ingen publik att tala om, men Kinnekulle har ändå ett trumfkort för publiken; de erbjuder nämligen Sveriges enda drive-in platser!
Det var på papperet ett riktigt hyggligt startfält inför premiärtävlingen, men av olika anledningar tunnades det ut under sista veckan. Det blev i alla fall ett större startfält än i fjol. Gästklassen Legends var största klassen med 45 bilar! De fick dela upp sig i två heat och köra A och B-final. Regerande världsmästaren Emil Persson vann båda racen före Christer ”Cralle” Lindholm.
I Formel Vee var Christer Skaby förkrossande överlägsen i kvalet då han var drygt fyra sekunder snabbare än Lars Ohlsson på andra plats! Lyckan blev dock kortvarig, för när Skaby skulle köra första racet fick han aldrig start på bilen! Det blev i stället Roger Johansson som vann med sin dubbelförgasare före Johan Lund och Ohlsson i klass C (enkelförgasare).
I andra racet körde Stefan Nilsson sitt livs race. Han ledde större delen av racet, men han kroknade lite mot slutet och Ohlsson kunde köra förbi och vinna sin första totalseger i Formel Vee! Lund slutade trea.
Det äldsta formelbilsheatet såg väldigt lovande ut inför tävlingen med flera internationella Formel Junior på startlinjen. Dock blev manfallet stort redan innan tävlingen och den enda utländska gästen blev till sist Dr. Dietrich Merkel från Tyskland. Av denna minilandskamp blev det stor svensk framgång både på förar- och konstruktörssidan. Reine Bergström vann i en Spider BMC Mk II som byggdes 1963 av Svenharry Åkesson. Linus Sjöberg kom tvåa i en Swebe Cooper, som byggdes 1960 av Bengt Peterson och Sven ”Bergvägg” Andersson. Merkel kom trea i en Lola. Det blev samma ordning på pallen även i andra racet.
I GT-klassen hade Jan Kling smugit in en ersättare i sin Ford GT-40. Ersättaren slog alla med häpnad i regnet, i synnerhet som han aldrig hade kört bilen i regn förut. Ersättaren gick och vann racet före den mycket rutinerade Bengt-Åke Bengtsson och Claes Andersson. När ersättaren tog av sig hjälmen visade det sig att det var ingen mindre än Endurancevärldsmästaren Peter Lindén. Han är ju inte van att köra med stödhjul, men han tyckte att det kändes helt ok i regnet. – Jäklar så kul det är, men man fick passa sig hela tiden för det var mycket effekt att hålla reda på i vätan, sa Lindén. Janne Kling meddelade att Peter Lindén kommer att vara med och dela på körningen i 40 minutersracet på Velodromloppet. Det betyder att vi nu har tre världsmästare på startlinjen i Karlskoga om en månad!
I andra racet fick Kling starta sist. Han gjorde en imponerade uppkörning genom fältet. Bengtsson ledde från pole, men han fick syn på Kling i sina backspeglar efter drygt halva racet. Kling närmade sig mer och mer och när målflaggan föll var han endast 0.4 sekunder efter Bengtsson över mållinjen! Claes Andersson kom trea igen.
Under tiden som RHK-förarna körde sina träningsvarv under fredagen hölls begravningsgudstjänsten för RHK´s hedersmedlem Picko Troberg i Högalids kyrka i Stockholm
Nu laddar vi alla inför sommarens största historiska racingtävling; Velodromloppet i Karlskoga.