Headerbild

Kategorier

Klassiska Monaco näst på tur för Jimmy Eriksson i GP2

2016-05-25 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Med GP2-debuten lagd till handlingarna väntar nu nästa stora milstolpe i Jimmy Erikssons karriär – ett första besök på den mytomspunna stadsbanan i Monte Carlo.

Årets andra deltävling tar Tomelilla-sonen till säsongens mest glamourösa destination, där farter på närmare 300 km/h väntar mellan barriärerna när GP2-fältet tar plats på supportprogrammet för klassiska F1-loppet Monacos Grand Prix den här helgen.
 
Två veckor har gått sedan Eriksson debuterade i juniorracingvärldens högsta division i Barcelona. Med två erfarenhetsmässigt viktiga race i bagaget beger sig Arden International-föraren nu för första gången någonsin till motorsportens allra mest berömda av platser: Monaco – den kortaste och långsammaste, men också mest tekniska och förrädiska, banan på kalendern.
 
Helgens besök i det lilla furstendömet på Rivieran utgör Erikssons första stadsrace på fyra år. Senast det begav sig på en bana av liknande karaktär var i kinesiska Macau 2012, den gången i den stora världsfinalen för Formel 3. GP2-bilen är dock en helt annan best att tygla, med mer än 600 hästkrafter och en prestanda som på Monacos gator innebär varvtider bara runt fyra-fem sekunder långsammare än dem som sätts i Formel 1.
- Det ska bli väldigt kul att komma till Monaco för första gången, och särskilt att få göra det i en så snabb bil som GP2, säger Jimmy Eriksson. Det var länge sedan jag körde på en stadsbana och det är något jag har saknat. Det kommer att bli en mycket speciell helg och jag inser att det är en stor utmaning. Jag har förberett mig så gott jag kunnat i simulatorn hos teamet i England och genom att studera klipp från tidigare år, men det kommer självklart att bli en annan sak i verkligheten. Jag ser verkligen fram emot det här.
 
Banan i Monte Carlo sträcker sig förbi flera klassiska landmärken, inklusive det välkända casinot och den ikoniska Herculeshamnen - fylld till sista meter med gigantiska lyxyachter. De mycket smala gatorna omges av oförlåtande stålbarriärer och lämnar inget som helst utrymme för misstag; minsta felsteg får större konsekvenser i Monaco än någon annanstans.

Den begränsade träningstiden i GP2 – förarna har endast 45 minuter på sig att bekanta sig med banan inför det kritiska tidskvalet – gör Erikssons uppgift i Monte Carlo än tuffare.
 - Det gäller verkligen att ta tillvara på den fria träningen och få så många varv i kroppen som möjligt, fortsätter Eriksson. Så är det alltid, men det blir extra viktigt på en så unik bana som Monaco – särskilt för mig som aldrig har varit där. Samtidigt går det inte att ta det alltför lugnt under träningen; man måste börja testa gränserna ganska omgående inför kvalet. Det blir lite av en balansgång där jag förhoppningsvis kan göra rätt avvägning.
 
Monaco-helgens unika karaktär innebär att tidsschemat i GP2 skiljer sig en del från det ordinarie. Eriksson och hans konkurrenter tar banan i besittning redan kl. 12.00 på torsdag för det inledande träningspasset, som sedan efterföljs av det just i Monaco extra viktiga tidskvalet senare under dagen. Fältet kommer då att delas in i två grupper för att minimera risken för trafik och tillbud på den bara drygt tre kilometer långa banan.
 
Helgens första race körs på fredag, och det andra och avslutande på lördag eftermiddag.

Mer information om GP2 finns här, http://www.gp2series.com/