Premiär för EM i dragracing
2016-05-26 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSSanta Pod banan, en dryg timmes färd från London är värd för den första deltävlingen i Dragracing EM 27-30 maj. Närmare 250 förare från ett tiotal länder är anmälda till helgens tävling.
Tre av de svenska förarna kommer till Santa Pod som regerande Europamästare.
Micke Kågered från Linköping, vann EM i Top Fuel Dragster både 2014 och 2015. Mekanikerteamet är detsamma som förra säsongen och Micke poängterar att det är en förutsättning att teamet trivs tillsammans för att uppnå framgång. Det är mycket hårt arbete under tävlingarna och många parametrar som måste stämma och att samarbetet fungerar är oerhört viktigt. Ytterligare två svenska förare finns på startlistan i Top Fuel Dragster; Stefan Gunnarsson från Mantorp som tog steget in i klassen fullt ut säsongen 2015 samt Björn Mårtensson från Stockholm.
I Pro Modified är det regerande Europamästaren Michael Gullqvist, Hässelby som är föraren konkurrenterna helst vill köra ifrån och vinna över. En svår uppgift, som de mer än 20 anmälda förarna från 7 länder ska ta sig an. Men också en svår uppgift för Gullqvist att hålla undan. Banan På Santa Pod tillhör Europas snabbaste och det gäller att snabbt få klart för sig vilka inställningar som fungerar för rådande banförhållanden och att kunna anpassa mellan körningarna. Bland övriga svenska startande finns veteranerna Mats Eriksson, Borlänge och Roger Johansson, Öjersjö. Intressant förare i klassen också Johan Lindberg, Upplands Väsby som efter några säsonger i metanol Funny Car är tillbaks i Pro Modified. Han tar plats i förarstolen som ersättare för Niclas Andersson åt det Skånebaserade teamet Old 51. Andersson dras med en ryggskada och fick ta det svåra beslutet att avsluta sin förarkarriär under våren. Johan Lindberg har provkört bilen på en mindre tävling i Sverige innan första EM start i England, men är en rutinerad förare. Mest långväga föraren i klassen är Husain Alshammari från Kuwait, som kör för ett team från Tyskland och satsar på EM serien i år.
I Pro Stock får Europamästaren Thomas Lindström från Stockholm tävla mot sin tidigare sponsor. Stefan Ernryd har under vintern varit i USA och tagit licens och tävlar för första säsongen med en egen bil. Jimmy Ålund, Norrköping återfanns på andra plats i EM-tabellen 2015, men är den som genomgående har kört snabbaste tider av alla. I det helsvenska startfältet i Pro Stock finns också veteranen Michael Malmgren, Helsingborg (EM trea från 2015), Magnus Petersson från Nässjö och Bengt Ljungdahl, Stockholm.
I klassen Top Methanol Dragster finns en svensk, Jonny Lagg från Boxholm. Han var EM trea 2015.
På lördag-söndag körs kval och på måndag 30 maj (vilket är en helgdag i England) är det så dags för säsongens första elimineringstävling. Förutom äran att vinna tävlingen och står viktiga mästerskapspoäng på spel.
Två deltävlingar körs i Sverige, på Tierp Arena 16-19 juni samt 25-28 augusti.